اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده معاصر

ارتباط آثار دفاع مقدس با مخاطبان ضعیف است

خبرگزاری فارس: نویسنده معاصر کشور گفت: آثار بسیاری در زمینه دفاع مقدس تولید شده است، ‌اما این آثار نتوانسته‌اند به نحو مطلوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کنند، زیرا شخصیت‌های داستان‌ها و فیلم‌ها انسان‌های غیرقابل دسترسی هستند.

ارتباط آثار دفاع مقدس با مخاطبان ضعیف است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدعلی علومی ظهر امروز در کارگاه آموزشی داستان‌نویسی دفاع مقدس در کرمان اظهار داشت: تمام ضرب‌المثل‌های دارای یک داستان هستند، اما بعضی از این داستان‌ها فراموش شده است.

وی با بین اینکه ادبیات جنگ در سراسر دنیا ویژگی خاص خودش را دارد،‌ عنوان کرد: شخصیت‌پردازی در داستان جنگ‌ها متفاوت است.

علومی ابراز داشت: در ادبیات معاصر شخصیت داستان با شخصیت‌های عادی جامعه فرقی ندارد در حالی که در ادبیات کهن به سران و اشراف‌زادگان پرداخته می‌شد.

نویسنده کتاب "پریباد" تصریح کرد: از انقلاب کبیر فرانسه که رعیت به ملت بدل شد، اشخاص عادی قهرمان داستان‌ها شدند و این امر ویژه دنیای جدید است.

علومی بیان داشت: در روزگار معاصر شخصیت داستان‌ها را از آدم‌های عادی انتخاب می‌کنند، زیرا افراد عادی هستند که تاریخ را می‌سازند.    

وی با اشاره به فن داستان‌نویسی گفت: کلمه ابزار معنوی داستان‌نویسی است که این کلمه‌ها جمله را می‌سازند.

علومی اذعان داشت: اگر در شخصیت‌پردازی‌ها بزرگ‌نمایی شود، داستان برای مخاطبان باورپذیر نیست.

وی افزود: در زمینه دفاع مقدس آثار بسیاری در حوزه ادبیات و سینما تولید شده است، ‌اما این آثار نتوانسته‌اند به نحو مطلوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کنند، زیرا شخصیت‌های داستان‌ها و فیلم‌ها انسان‌های غیر قابل دسترسی هستند.

نویسنده کتاب "سوگ مغان" ابراز داشت: در تولید آثار دفاع مقدس روش منطقی در کار نبوده است و در بعضی از فیلم‌های این حوزه فوق‌العاده جلوه دادن شخصیت و یا شخصیت‌پردازی تیپ‌های سخیف انجام شده است.

علومی خاطرنشان کرد: در داستان‌نویسی محدودیت‌هایی داریم و باید گزینش داشته باشیم، نمی‌توان در شخصیت‌پردازی همه چیز را بگوییم.

وی افزود: نویسنده در فضاسازی و پردازش گزینش‌هایی دارد که به فکر اصلی نویسنده مرتبط می‌شود و برای نشان دادن فضای جنگ نیز اصول ثابتی وجود دارد.

علومی با بیان اینکه داستان در اثر تضادها به وجود می‌آید، گفت: از عدم تنش هم داستان به وجود می‌آید در صورتی که فرد با خودش تضاد پیدا کند.

وی عنوان کرد: اگر ذهن به پیدا کردن سوژه آموخته شود، می‌توان در باره همه چیز داستان نوشت.

علومی با اشاره به اینکه باید از فرهنگ‌مردم در داستان‌نویسی بهره‌مند شویم، بیان داشت: اگر باورهای مردم را در جهان معاصر بیاوریم، گام مطلوبی در ادبیات برداشته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در داستان‌نویسی نباید در زندگی دیگران کنجکاوی کنیم، ابراز داشت: در داستان‌های جنگی هم می‌توان فرهنگ مردم را وارد کرد.

به گزارش فارس، کارگاه داستان‌نویسی دفاع مقدس توسط اداره ‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و حوزه هنری استان کرمان برگزار شد.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول