اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی:

ویوالدو آغازگر سبک جدیدی در تاریخ موسیقی جهان است

خبرگزاری فارس: مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی گفت: آنتونیو ویوالدو آغازگر سبک جدیدی از موسیقی در جهان بوده است و کنسرتو چهار فصل وی از جمله مشهورترین و محبوب‌ترین قطعه‌‌های تاریخ موسیقی کلاسیک است.

ویوالدو آغازگر سبک جدیدی در تاریخ موسیقی جهان است

حسین چمن‌پرداز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: کنسرتو قطعه‌ای موسیقی است که توسط  ارکستر و یک و یا چند ساز (پیانو یا ویولن) اجرا می‌شود و ساز تک‌نواز نقش اصلی را در طول نواختن تمام قطعه ایفا می‌کند و نقش ارکستر نیز همراهی با ساز تک‌نواز در بعضی قسمت‌ها است.

وی درباره ویژگی‌های قطعه چهار فصل گفت: آنتونیو ویوالدی رویدادهای طبیعی 12 ماه سال را در قالب مجموعه کنسرتو چهار فصل تصنیف کرده است که هر بخش شامل سه موومان (هر قسمت از داستان) است.

مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی با بیان اینکه  چاپ چهار فصل به سال 1725 برمی‌گردد، تاکید کرد: شکل‌گیری رسمی موسیقی برنامه‌دار در دنیا به سال 1810 (دوران رمانتیک ) برمی‌گردد، اما پیش از این دوره نیز تعدادی از موسیقی‌دانان در این زمینه کار کرده‌اند که ویوالدی از جمله آنها است و چهار فصل وی نخستین اثر موسیقی برنامه‌دار در تاریخ موسیقی جهان است که از طبیعت تقلید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه چهار فصل قطعه‌ای بسیار تکنیکی و به شدت حسی است که  با سازهای زهی اجرا شده، گفت: این موضوع از مهم‌ترین وِیژگی‌های قطعه چهار فصل ویوالدی و نشانه نبوغ وی است چرا که استفاده از سازهای زهی برای تقلید از طبیعت با محدودیت‌های فراوانی روبروست و این در حالی است که با استفاده از سازهای بادی به راحتی می‌توان به تقلید از طبیعت پرداخت.

چمن‌پرداز اضافه کرد: ویژگی مهم  دیگر این قطعه این است که در قالب کنسرتو گلاسو کار شده که روشی شبیه پرسش و پاسخ است و به خوبی از عهده بیان داستان چهار فصل به کمک موسیقی برآمده است.

وی با بیان اینکه چهار فصل ویوالدی آغاز گر سبک جدیدی در تاریخ موسیقی بوده است، گفت: خاصیت چهار فصل ویوالدی در این است که وقتی هر کدام از آنها را گوش بدهید به یاد فصل‌های مورد نظر می‌افتید.

مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی با اشاره به اینکه در هر فصل از این کنسرتو اتفاقاتی می‌افتد، تاکید کرد: در این کنسرتو صداهای طبیعت در فصل‌های مختلف از چهچهه پرندگان، حرکت جویبار، تندباد بهاری و ریزش باران تا بادها و طوفان شدید در زمستان وجود دارد و در تاریخ موسیقی هیچ اثری همچون چهار فصل این چنین آمیخته به ظرافتی پنهان نیست چراکه با وجود گذشت سال‌ها هنوز می‌توان نکته‌های جدیدی در آن پیدا کرد.

وی اضافه کرد: در هنگام نخستین چاپ این اثر آهنگ‌ساز غزلی را که در توصیف طبیعت سروده بود همراه با پارتیتور ( نت‌های سازی و آوازی ارکستر) تصنیف چاپ نمود و جالب اینجاست که موسیقی و غزل آن چنانند که گویی هر یک بیانی زیبا از دیگری است.

چمن‌پرداز با بیان اینکه این چهار کنسرتو به شکلی مستقل از یکدیگر تصنیف شده‌اند، تاکید کرد:  این چهار اثر به شکلی بسیار ظریف و متعادل به یکدیگر پیوند خورده‌اند و چهار پاره‌ای منسجم را تشکیل داده‌اند که حاصل آن مجموعه گوش‌نواز و نمایان‌گر استادی آهنگ‌ساز در تصویرگری طبیعت و الهام از آن است.

وی در ادامه تصریح کرد: در هر فصل از این کنسرتو در بخش پارتیتور (نت‌های سازی و آوازی ارکستر) قطعه شعری با معانی عمیق وجود دارد که شاعر آن ناشناس بوده است و با توجه به این شعر نوازنده به داستان قطعه پی می‌برد اما تمام داستان در این غزل نیامده و تنها با گوش کردن اجراهای مختلف این قطعه می‌توان به داستان آن پی برد.

مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی با اشاره به اینکه موسیقی کوچک کنسرتوی اول این اثر که نمایش تصویری خیال انگیز از فصل بهار است،تاکید کرد: در این اثر دو جمله کوتاهی که از پی هم می‌آیند و چون تصویری از یکدیگرند به زودی جای خود را به سوال و جواب و هم آوازی پرندگان می‌دهند و این‌چنین زیباترین ستایش از بهار طبیعت با موسیقی شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد:پس از تکرار دومین جمله آغازین توسط ارکستر صدای آبشاری را می‌شنویم که آرامش خود را به طوفان و رعد و برقی بهاری می‌دهد.

چمن‌پرداز درباره قطعه تابستان تاکید کرد: تابستان با مقدمه‌ای کوتاه توسط ارکستر آغاز می‌گردد و بزودی این مقدمه با تک نوازی ویولن جایگزین می‌گردد و بخش زیبای اختصاص یافته به تک‌نواز در این لحظات موسیقی، نشانه‌ای از مهارت ویوالدی در نواختن ویولن است.

وی ادامه داد: با برگشت دوباره ارکستر به موسیقی مقدمه تابستان صدای قمری و سهره از ساز تک‌نواز به گوش می‌رسد و فضای شگفت انگیز و زیبایی که ویوالدی در این بخش کنسرتو از وزش نسیم ملایم صبا و تقابل آن با تند باد شمال در ذهن شنونده ترسیم می‌کند در ادامه با هراس چوپان از این رویارویی،به کمال می‌رسد و ترس موهوم چوپان به تصویر کشیده می‌شود.

مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی با بیان اینکه بقیه قطعه‌ها نیز به همین شکل نمایان‌گر فصل پاییز و زمستان است، گفت: چهار فصل ویوالدی علاوه بر اینکه نشانه نبوغ خاص ویوالدی است آغازگر سبکی نو در موسیقی شد که موسیقی‌دانان پس از آن نیز به تقلید از وی پرداختند.

به گزارش فارس، انجمن دوست‌داران موسیقی سلسله جلسات تحلیلی و شنیداری را در راستای رونق و تقویت شنوندگی صحیح و همه جانبه هنر موسیقی هر دو هفته یک‌بار روزهای سه شنبه از ساعت 16 تا 18 برگزار می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در این برنامه به هنرسرای خورشید واقع در پل شهید چمران، ابتدای خیابان کاوه، جنب شهرداری منطقه هشت،کوی آفتاب مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 4593560 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/ خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول