اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت کانون رهپویان وصال شیراز صورت گرفت

برگزاری همایش «حافظ شیعه یا سنی» در شیراز

خبرگزاری فارس: همایش «حافظ شیعه یا سنی» توسط کانون رهپویان وصال شیراز در سالن صدر اسینا دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

برگزاری همایش «حافظ شیعه یا سنی» در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد مدیر کانون رهپویان وصال شیراز یکشنبه ‌شب در همایش «حافظ شیعه یا سنی» اظهار داشت: در طول تاریخ ادبیات بحث‌های اعتقادی وجود دارد که برخی از آنها در قالب شعر بیان شده است.

وی با بیان اینکه برخی افرادی که در بحث‌های عرفانی سیر می‌کنند ادله آن‌ها در اشعار است افزود: بالاترین استدلال اشعار در ایران به مولانا، حافظ، سعدی و حتی صائب برمی‌گردد.

انجوی‌نژاد با بیان اینکه برخی از شبهات دینی را نیز با استدلال شعری مطرح می‌کنند اضافه کرد: خود انسان‌ها می‌توانند در مسئله دین اکتشافاتی داشته باشند.

وی از قرآن، سنت، اجماع و عقل به عنوان چهار منبع برای احکام دین نام برد و بیان داشت: سلکا و ادبای کما در دامنه عقل قابل تعریف است.

در این نشست حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق از پژوهشگران دینی و محمد کافی از اساتید ادبیات دانشگاه شیراز در مورد شیعه یا سنی بودن خواجه حافظ شیرازی بحث و گفت‌وگو کردند.

موسوی مطلق در دفاع از شیعه بودن حافظ به قرائت برخی از اشعار این شاعر و حتی بخشی از زندگی او پرداخت و با بیان اینکه این غزل‌ها از دلایل شیعه بودن حافظ است، بیان کرد: اینکه برخی افراد می‌گویند این اشعار منتسب به حافظ بوده اما بنا بر نسخ قدیمی این اشعار از حافظ بوده است.

کافی نیز با مقایسه عصر سعدی با حافظ، اشاره‌های شیعگی در اشعار سعدی را بیشتر از حافظ دانست و تصریح کرد: در عصر سعدی اشاره‌های شیعگی آسان نبوده است.

وی با بیان اینکه در قرن هفتم مذهب اهل سنت بوده و سعدی به خلیفه ارادت داشته است گفت: معاشران و معاصران سعدی مانند مولوی به طور بسیار بارزی سنی بودند اما اشاره‌های شیعگی در اشعار سعدی بیشتر از حافظ است.

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه معاصران حافظ شیعه بوده و اشاره‌های شیعی داشتند، ادامه داد: در شعر حافظ به اندازه برخی از شاعران معاصرش شیعگی نیست.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول