اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

جلوی نشر کتاب‌های غیر مستند گرفته شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: در حال حاضر کتاب‌های غیر مستندی با عناوین مذهبی و دینی به چاپ می‌رسند که عمده آسیب نشر حوزه مربوط به اینگونه آثار بوده و متولیان کتاب حوزه باید برای رفع این مشکل اقدام کنند.

جلوی نشر کتاب‌های غیر مستند گرفته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله رضا استادی در سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه که پیش از ظهر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد اظهار کرد: سابقه تدوین کتاب‌های حوزوی به تشکیل حوزه‌های علمیه می‌رسد.

وی افزود: در طول هزار سال، کتاب‌های حوزوی توسط نویسندگان و محققان مشهوری تدوین و در اختیار مخاطبان قرار گرفته و نکته جالب، وجود نداشتن کتاب‌های غیر مناسب در میان آنهاست.

امام جمعه قم وجود کتاب‌های معروف حوزوی را از افتخارات حوزه‌های علمیه دانست و تصریح کرد: آثار تحقیقی و تالیفی در کنار ترجمه کتاب‌های مشهور، سال‌ها پاسخگوی نیاز حوزه‌های علمیه و مردم باسواد بوده است.

وی گفت: بسیاری از کتاب‌هایی که توسط علمای شیعه نوشته شده در پاسخگویی به شبهات موفقیت چشمگیری داشته‌اند ضمن اینکه تلخیص و شرح برخی کتب نیز در این میان حائز اهمیت است.

آیت الله استادی با بیان اینکه فضلای حوزوی مانند علامه مجلسی با ترجمه آثار ارزشمند اقدام بسیار بزرگی انجام دادند ابراز کرد: این دانشمندان کتاب‌های معتبر را با نثری ساده و روان در اختیار عموم مردم قرار داده و نقش زیادی در پیشرفت جامعه داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در 50 سال اخیر نیز همان شیوه علمای گذشته در زمینه تالیف، تحقیق، ترجمه و شرح کتاب‌های معتبر توسط فضلای حوزوی ادامه یافته اما دچار برخی آسیب‌ها و کمبودها نیز شده است.

*برخی کتاب‌ها در شأن حوزه نیست

وی با اشاره به برخی از موارد این آسیب‌ها گفت: آسیب کتاب‌های حوزوی نشر کتاب‌هایی است که چندان معتبر و مستند نبوده و در شأن حوزه‌های علمیه نیستند.

وی اضافه کرد: این مسئله در گذشته وجود نداشت به این ترتیب که کتاب‌های نامناسب خودبه‌خود حذف شده و منتشر نمی‌شدند اما در حال حاضر این مشکل وجود دارد.

آیت الله استادی با انتقاد از وجود برخی کتاب‌سازی‌ها به جای تالیف و تحقیق تصریح کرد: امروزه کتاب‌هایی به عنوان آثار دینی و مذهبی چاپ شده و در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرند که به هیچ وجه در شأن حوزه‌های علمیه و روحانیت نیستند و در برخی اوقات شاهد کتاب سازی توسط برخی از افراد به جای تالیف و تحقیق صحیح هستیم.

امام جمعه قم با اشاره به ضرورت توجه به جوانان از جانب حوزه‌های علمیه افزود: کتاب‌ها باید با مفاهیم قرآنی و نیز عقل و منطق انسانی منطبق بوده و قادر به پاسخگویی شبهات جوانان باشد.

*برخی کتاب‌ها بیشتر حاوی خواب و خیال پردازی هستند

وی ضمن انتقاد از مستند نبودن برخی کتاب‌های چاپ شده گفت: برخی از آثار چاپ شده در شرایط کنونی بیشتر حاوی خواب و خیال یا قصه پردازی‌های غیر مستند هستند.

آیت الله استادی با اشاره به اینکه این مسئله آسیب جدی به کتاب‌های حوزوی وارد می‌سازد، خواستار توجه هر چه بیشتر مسئولین حوزه علمیه شد و گفت: متولیان کتاب‌های حوزوی باید با مشورت مراجع تقلید و علمای حاذق نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آسیب بعدی وارد بر کتاب‌های حوزوی را کمبود آثار مورد نیاز دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته نیاز حوزه‌های علمیه و افراد باسواد جامعه توسط نشر کتاب‌های مفید و ترجمه‌های روان برطرف می‌شد اما شرایط کنونی تغییر یافته و با گذشته فرق کرده است.

وی با تاکید بر استفاده از مترجمان قوی و قلم‌های جذاب برای ترجمه آثار ارزشمند افزود: نرخ مطالعه کنونی مربوط به کتاب‌هایی غیر از آثار حوزوی است و جوانان کشور در حال حاضر بیشتر به مطالعه کتاب‌های غیر دینی و حوزوی روی آورده‌اند بنابراین ضروری است که متولیان امر به فکر حل این مشکل نیز باشند.

آیت الله استادی تصریح کرد: دست اندرکاران همایش کتاب سال حوزه باید در اندیشه توسعه کتاب‌های حوزوی و فراهم ساختن زمینه مطالعه اینگونه آثار در سطح جامعه حداقل در استان قم باشند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول