اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه خبر داد

تجلیل از مقام علمی آیت‌الله سبحانی در همایش کتاب سال حوزه

خبرگزاری فارس: دبیر همایش کتاب سال حوزه تجلیل از مقام علمی آیت‌الله سبحانی را از جمله بخش‌های اصلی همایش امسال عنوان کرد و گفت: همچنین در این مراسم از آیت‌الله سیدمحمد مهدی موسوی معروف به الخرسان به عنوان شخصیت برجسته علمی حوزه نجف اشرف تجلیل می‌شود.

تجلیل از مقام علمی آیت‌الله سبحانی در همایش کتاب سال حوزه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم،‌ حجت‌الاسلام مهدی حقی در نشست خبری سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه که پیش از ظهر امروز در محل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد اظهار کرد: در سال جاری 924 اثر شامل کتاب و پایان‌نامه‌های سطح چهار حوزوی از سراسر کشور و برخی دیگر از کشورها به دبیرخانه سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه ارسال شده است.

وی افزود: در مجموع 738 اثر به زبان فارسی، 96 کتاب به زبان عربی و 23 اثر نیز به سایر زبان‌ها شامل انگلیسی،‌ آذری،‌ اردو و ترکی استانبولی به این همایش ارسال شده است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه 734 اثر تالیفی و 44 کتاب در این همایش ترجمه هستند، گفت: 9 اثر نیز به صورت شرح و تلخیص و 40 اثر در قالب تحقیق و تصحیح در این میان وجود دارند.

وی ابراز کرد: از نظر جنسیتی نیز 831 نفر مرد و 21 نفر زنان شاغل در مراکز حوزوی، آثار خود را به این همایش ارسال کرده‌اند که این نشان دهنده رشد فعالیت بانوان در این عرصه است.

حقی با بیان اینکه 12 درصد آثار دریافت شده در رابطه با علوم انسانی هستند، ادامه داد: تعداد این آثار به 125 عنوان می‌رسد ضمن اینکه باید این نکته را نیز مد نظر داشت که علوم انسانی مورد بحث در حوزه‌های علمیه شامل علوم اسلامی نیز می‌شوند.

دبیر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه گفت: 45 عنوان از این کتاب‌ها یعنی چیزی حدود 30 درصد این آثار به مرحله دوم ارزیابی راه یافته‌اند که برخی از آنها در میان رتبه‌های برگزیده نهایی نیز دیده می‌شوند.

وی افزود: محققان حوزوی آثار بسیار قوی و مستدلی را به رشته تحریر در می‌آورند که در این میان یک سوم آنها به مرحله دوم راه یافته و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در میان آثار برگزیده سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه قرار دارند.

حقی با اشاره به تغییر فرآیند داوری‌ها در این دوره گفت: هر اثر توسط گروهی سه‌ نفره مورد بررسی و داوری متخصصان همان رشته قرار گرفته و پس از آن به بخش اصلی راه می‌یابند که یکی از مزیت‌های این کار مستندسازی بهتر و قوی‌تر کار داوری خواهد بود.

دبیر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه در ادامه به روند انتخاب آثار برگزیده پرداخت و اظهار کرد: نتایج ارزیابی‌ها توسط هیئت ‌داوری دیگری مجددا مورد بررسی قرار گرفته و نظرات کارشناسی داوران به طور دقیق بررسی مجدد خواهد شد و دلایل ارزیابی‌ها مشخص می‌شود و پس از آن نتایج حاصله در اختیار شورای علمی همایش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شورای علمی همایش متشکل از هفت نفر از کارشناسان خبره حوزوی بوده و کار آنها نظارت عالی بر هیئت‌های داوری تلقی می‌شود.

حقی تعداد آثار برگزیده را 17 عنوان دانست و افزود: از 14 عنوان کتاب نیز به عنوان آثار شایسته تقدیر تجلیل خواهد شد ضمن اینکه کمیته داوران با بیش از 200 عضو کار بررسی و نظارت این تعداد کتاب را انجام می‌دهند.

دبیر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: در این همایش‌ها‌ از شخصیت‌های علمی حوزوی تجلیل ویژه‌ای به عمل می‌آید به همین مناسبت در همایش امسال نیز برنامه تجلیل از آیت‌الله جعفر سبحانی از ایران و آیت‌الله سیدمحمد مهدی موسوی معروف به الخرسان به عنوان شخصیت برجسته علمی حوزه نجف اشرف برگزار می‌شود.

وی در ادامه یکی از مشخصات کتاب‌های برگزیده را پاسخگویی آنها به نیازهای روز جامعه دانست و گفت: سیاست دست اندرکاران برگزاری این همایش این است که اینگونه آثار را به عنوان کتاب‌های شاخص معرفی کنند.

حقی افزود: ورود کتاب‌های غیر ایرانی به این همایش ممنوع نیست اما برنامه‌ای برای جذب آنها نیز در حال حاضر وجود ندارد، ضمن اینکه این کار نیازمند تبادلات علمی مستمر بوده و امیدواریم با سرنگونی حکامی که مانع از این امر می‌شدند شاهد برقراری ارتباطات گسترده حوزه‌های علمیه شیعی در ایران با مجامع علمی خارج از کشور در کشورهای مسلمان باشیم.

دبیر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه از شکل گیری روابط خوبی میان مجامع علمی ایران با مصر و الازهر خبر داد و تصریح کرد: در زمینه جوایز نیز برگزارکنندگان سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه بیشتر بر روی جنبه معنوی کار تاکید داشته و هدایایی چون سفر عمره را برای نویسندگان آثار برگزیده در نظر گرفته اند.

وی ادامه داد: آثار برگزیده برای دانشمندان و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی ارسال می‌شود که تاثیر خوبی بر روی نویسندگان این کتاب‌ها نیز داشته و با استقبال خوب اساتید  مواجه شده است.

حقی افزود: در این همایش که پنجشنبه هفته جاری در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود، آیت‌الله مقتدایی و آیت‌الله استادی سخنرانی کرده و پس از آن با اهدای جوایزی از نویسندگان آثار برتر تجلیل خواهد شد.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول