اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه قم:

سنت الهی براساس نخبه‌پروری است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه قم گفت: سنت الهی براساس نخبه‌پروری است و گرایش به جریان نخبگانی در ستون نظام هستی تعریف شده است.

سنت الهی براساس نخبه‌پروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام سعید جوادی‌آملی صبح امروز در نخستین گردهمایی نخبگان سراسر کشور اظهار داشت: اتفاقی که در حوزه نخبگانی می‌افتد، بسیار عظیم است و نخبگان قرآنی این مقام بزرگ را نباید ارزان بفروشند.

وی با اشاره به اینکه سنت الهی در جهان بر نخبه‌پروری تعلق گرفته است، بیان داشت: از کمترین درجه وجودی که جمادات هستند تا کامل‌ترین که انسان است، در تمام آنها نوع خاصی از هدایت وجود دارد.

فرزند حجت‌الاسلام جوادی‌آملی ادامه داد: در تمام سطوح نمونه برتر وجود دارد و سایر موجودات در آن نوع به سمت این نمونه برتر حرکت می‌کنند و به این طریق مورد تکریم قرار می‌گیرند.

وی با بیان این مطلب اضافه کرد: به عنوان مثال از بین گیاهان شجره مبارکه طوبی، از بین ماه‌ها، ماه رمضان، در شب‌ها شب قدر، در روزها روز جمعه، در انسان‌ها پیامبران، از بین شهدا امام حسین(ع)، از بین کتاب‌ها کتاب قرآن و در اولیا صاحب‌الزمان(عج)، به عنوان نمونه برتر معرفی شده‌اند.

جوادی آملی با اشاره به اینکه در نظام هستی برای هر چیزی ملکوتی است، تأکید کرد: این ملکوت به تعبیری همان ظاهر و باطن هر چیزی است و همین ظاهر آن را هدایت می‌کند، به غیر از خدا که اول و آخر، ظاهر و باطن او یکی است.

وی نفس انسان را ملکوت او دانست و تصریح کرد: در تمامی لحظه‌ها این نفس است که با انسان هم‌گام و بدن به دنبال آن در حرکت و این ملکوتی که در اختیار حق است، باطن را شکل می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: همین نگاه ملک‌مدارانه است که نخبگان را به سمت مناطقی حرکت می‌دهد که مرکز قدرت و ثروت است و سلطه‌گران به دنبال استفاده از این قدرت هستند.

وی نخبه‌پروری برای قدرت‌طلبی حاکمان را از اوصاف نظام‌های غیرقرآنی برشمرد و افزود: نظام‌های که مادی‌گرا هستند و به معنویت توجهی ندارند، از نخبگان در جهت قدرت‌طلبی بهره می‌برند.

جوادی آملی با اشاره به اینکه حضرت مریم(س) از طهارت وی‍ژه‌ای برخوردار بود و با حضرت عیسی(ع) به طهارتی مضاعف‌تر دست یافت، اظهار داشت: خدا از بین تمامی انسان‌ها، افراد نخبه و برتر را که دارای صفات اخلاقی هستند، برمی‌گزیند تا در جامعه زمینه رشد بیشتری را فراهم کنند.

وی در ادامه به حوزه‌های که نخبه قرآنی باید به آن برسد، اشاره کرد و گفت: ابتدا باید به معرفت‌شناسی که نخستین مسیر بازسازی انسانی است و به این طریق با حقیقت اشیاء می‌تواند ارتباط برقرار کرد را در وجود افراد نهادینه ساخت.

استاد حوزه و دانشگاه قم دومین حوزه را در نخبه‌پروری قرآنی جهان‌بینی نام برد و بیان داشت: انسانی که تنها آخر این دنیا را ببیند، نابینا است و خدای بی‌انتها انسان را به ابد دعوت می‌کند.

وی اضافه کرد: جهان‌بینی قطب دیگری است که خدا با قرار دادن مشکلات و سختی‌ها در برابر نخبگان آنها را در مقام صبر مورد امتحان قرار می‌دهد.

جوادی آملی محور سوم را انسان‌شناسی دانست و تصریح کرد: انسان با شناخت خود ارزش و قیمت خود را فهمیده و ارزان نمی‌فروشد، و تمامی نخبگان باید این سه محور را مدنظر داشته باشند.

انتهای پیام/غ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول