اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه جهرم خبر داد

آغاز به کار نمایشگاه ایلات و عشایر فارس در جهرم

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه جهرم از آغاز به کار نمایشگاه ایلات و عشایر فارس در این شهرستان خبر داد.

آغاز به کار نمایشگاه ایلات و عشایر فارس در جهرم

بهرام شعبانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جهرم اظهار داشت: نمایشگاه صنایع دستی ایلات فارس شامل سه ایل قشقایی، ایلات خمسه (عرب و باصری) و ایل لر به همت کانون دانشجویی ایلات دانشگاه جهرم از 24 بهمن ماه جاری به مدت سه روز در بوستان جهان‌دیدگان شهرستان جهرم افتتاح شده است.

وی افزود: در این نمایشگاه غرفه‌هایی از دست‌بافت‌های ایل قشقایی و خمسه و لر شامل، قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، غذاهای محلی، لباس‌های محلی، کتاب و پوستر، همچنین سه نشریه دانشجویی مربوط به سه ایل به‌نام‌های آی سودا، ریواس و صوت‌العرب که نمادی از زندگی عشایر سخت‌کوش استان فارس بوده در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه جهرم با بیان اینکه باید در راستای حفظ میراث فرهنگی کشور و نگه داشتن نمادهای فرهنگی که ریشه در فرهنگ و سنن ما دارد تلاش کنیم، ابراز داشت: قسمت اعظمی از آداب و فرهنگ گذشته ما که قدمت هزاران ساله دارد و تاکنون مردم آن را حفظ کرده‌اند سینه به سینه به ما منتقل شده و بر اثر تحولات و ارتباطات جهانی در معرض نابودی و تهدید قرار گرفته است که باید برای حفظ و حراست از این فرهنگ به جا مانده تلاش کنیم.

شعبانی با بیان اینکه نمایشگاه آثار فرهنگی ایلات فارس نخستین بار است که در جهرم برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با فرهنگ، سنن و رسوم اقوام عشایر است.

به گزارش فارس، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور مسئولان محلی و دانشگاهی برگزار شد محمود اسکندری از بزرگان ایل قشقایی به اجرای شاهنامه‌خوانی پرداخت.

همچنین سخنرانی استاد دانشگاه شیراز و یکی از اعضای موسسه علمی، فرهنگی و هنری جامعه عشایر شهرستان جهرم و ارائه مقاله توسط یکی از دانشجویان ایلات از دیگر برنامه‌های  این مراسم  بود.

انتهای پیام/غ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول