اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه نمایش فیلم‌های رشد در مازندران

فیلم رشد دروازه ورود سینمای ایران به دنیای دانش‌آموزی است

خبرگزاری فارس: فیلم‌های کمک آموزشی می‌تواند بهترین تاثیر را در ذهن دانش‌آموزانی داشته باشد که به دنبال الگوی ایرانی در برابر هجوم فیلم‌ها و تکنولوژی‌های غربی هستند.

فیلم رشد دروازه ورود سینمای ایران به دنیای دانش‌آموزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، برگزاری چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد در پنج شهر استان مازندران بهانه‌ای است تا به موضوع عدم وجود سینمای مستقل کودک و نوجوان و نیز فقدان فیلم‌های آموزشی در مدارس و در میان دانش‌آموزان بپردازیم.

نقش تکنولوژی در دنیای امروز بر تربیت نسل حاضر انکارنشدنی است، شاید تاثیری که یک برنامه رایانه‌ای و یا یک فیلم سینمایی هالیوودی امروز بر کودکان ایرانی داشته باشد بتواند تمام اهداف تربیتی و آموزشی که سال‌ها برای آن برنامه‌ریزی شده را از بین ببرد.

امروز تکنولوژی‌های نوین که چترش در ایران نیز گسترده شده چیزی برای ارائه به نسل جدید ندارد و این نسل با برنامه‌های خارجی و با اهدافی که توسط برخی دست‌ها برنامه‌ریزی شده آشنا شده و انس گرفته‌اند.

امروز چیزی به نام سینمای کودک و نوجوان وجود ندارد تا در کنار فضای تفریحی که برای نسل نوجوان ایجاد می‌شود باری نیز از دوش برنامه‌های آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش برداشته شود.

در دنیایی که نسل جدید آن تا موضوعی را به عینه نبیند و آن را تجربه نکند، باور نمی‌کند؛ پرداختن به شیوه‌های قدیمی و تئوری‌محور نمی‌تواند خواسته‌های نسل نوظهور ایرانی را برآورده کند.

همچنین فقدان تکنولوژی‌های نو در نظام آموزش و پرورش همگام با فقدان برنامه‌ریزی مناسب از سوی صنعت رایانه‌ای و سینمای کشور فضا را برای رقبای خارجی با اهدافی خاص گشوده است.

نمایش فیلم‌های جشنواره رشد فرصت مناسبی است تا بتوان با نیازسنجی و تدارک برنامه‌هایی که نیاز نسل جدید است کمبودهای موجود در این زمینه را مرتفع کرد.

* لزوم تعریف سطوح فیلم‌ها برای کودکان

مدیر مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی آمل در این رابطه معتقد است باید با توجه به شرایط سنی هر فرد برایش برنامه تعریف کنیم و زمانی که بحث فیلم مطرح می‌شود از وسایلی است که از جنبه تربیتی موثر است و باید شرایط سنتی فردی که مخاطب ماست را در نظر بگیریم.

عباسعلی محمدی با بیان اینکه هنوز در جامعه ما این فرهنگ ایجاد نشده که قشر بزرگسال و کودک فیلم‌های مناسب خود را تماشا کند می‌افزاید: پدر برنامه کودک نگاه می‌کند و فرزند نیز در کنار پدر سریالی را می‌بیند که شاید برایش مناسب نیست و برای سطوح بالاتر است.

وی تاکید می‌کند چون این جداسازی صورت نگرفته است اثرات منفی خود را به دنبال خواهد داشت.

محمدی می‌گوید: یکی از برنامه‌هایی که می‌توان در این راستا انجام داد ایجاد بستر مناسب است که مدرسه بهترین مکان برای این بسترسازی به شمار می‌رود.

این مسئول تاکید می‌کند ساعت‌هایی که به عنوان هنر به نوشتن و خطاطی در مدارس می‌گذرد می‌تواند به نمایش‌ها و ساختن انیمیشن و فیلم‌های خاص پرداخته شود تا دانش‌آموزان بدانند این سنین باید چه برنامه‌هایی را مشاهده کند.

این فرهنگی آملی که به عنوان یک مخاطب به تماشای فیلم‌های جشنواره رشد آمده بود با اشاره تصریح می‌کند که باید در ساخت فیلم برای کودک و نوجوان به جنبه آموزشی این فیلم‌ها نیز توجه شود.

وی می‌افزاید: تا به حال همه دروس و فرآیند یادگیری دانش‌آموزان تئوری‌محور بوده است، اما هیچ گاه به مباحث علمی که می‌تواند بسیار موثرتر باشد توجه نشده است.

* نقش موثر فیلم‌های رشد در دانش‌آموزان

محمدی با اشاره به اینکه امروز که بحث تکنولوژی و هوشمندسازی مدارس را در پیش داریم فیلم‌هایی مانند آنچه در جشنواره رشد نمایش داده می‌شود می‌تواند کمک کند، تاکید می‌کند: باید در همین جا به دانش‌آموزان نیز آموزش داد که چه فیلم‌هایی برای اینها مفید است.

وی با بیان اینکه با رویکردهای جدید در تحول بنیادین برخی از این تحولات دیده شده است، ادامه می‌دهد: خوب است که مجتمع‌های آموزشی که تعریف کردیم از پایین‌ترین سطوح فراگیران که همان پیش‌دبستانی‌ها و کودکستان‌ها هستند تا بالاترین در یک جا مجتمع شوند و در این مجتمع‌ها سالن‌های آمفی‌تئاتر، ورزشی و حتی سالن‌های نمایش فیلم‌های سینمایی مستقل کودکان داشته باشیم.

محمدی می‌افزاید: اگر چنین فضایی داشته باشیم که ایده‌آل است از صبح که دانش‌آموز وارد مدرسه می‌شود در چنین فضایی بحث آموزش و پرورش توأمان با هم هست که در جنبه‌های مختلف رشد اجتماعی و تربیتی دانش‌آموزان نیز موثر است.

مدیر مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی آمل با اشاره به کارکردهای جشنواره فیلم رشد تا به حال تصریح می‌کند: در این سال‌ها که 42 سال از جشنواره فیلم رشد می‌گذرد تا به حال نتایج موثری از این فیلم‌ها دیده نشده فقط نمایش داده و بعد به فراموشی سپرده می‌شود.

* جشنواره فیلم رشد به رسالت خود عمل کند

وی می‌گوید: در حال حاضر حرکت‌های نویی در این زمینه صورت می‌گیرد، اما رسالتی که می‌خواهیم دیده نشده است. به عنوان مثال اگر این فیلم‌ها تکثیر و در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد بسیار مفید خواهد بود و می‌تواند به جای اینکه در ساعات پرورشی یک ساعت سخنرانی کنیم با نمایش فیلم کوتاه می‌توانیم به اهداف تربیتی خود نیز برسیم.

* دانش‌‌آموزان ما بلوغ اجتماعی زودرس دارند

مدیر مدرسه راهنمایی نمونه دولتی آمل نیز با اشاره به اینکه یک عارضه‌ای که جامعه امروز ما دارد این است که فرزندان ما یک بلوغ زودرس اجتماعی دارند، می‌گوید: خود نوجوانان و کودکان در این امر مقصر نیستند و نیاز به این دارند که سرگرم شوند و این سرگرمی‌ها را ما می‌توانیم آموزنده، نشاط آور به فراخور سن آنها تقسیم بندی کنیم یعنی این نیازها از قبل باید مدیریت شود.

علی اصغر تقی‌زاده با تاکید بر اینکه بر همین اساس فرزند همراه با پدر و مادرش فیلمی را مشاهده می‌کند و مهارت‌هایی را قبل از اینکه از لحاظ سنی و عقلی به آن مهارت‌ها برسد به او واکسن می‌شود، ادامه می‌دهد: طبیعی است که زمانی که به آن حد نصاب سنی خود برسد و به آن نیاز خود دست یابد می‌بیند که این نیاز را سال‌ها قبل حس کرده بود بدون اینکه طلب کرده باشد و این برای این نسل وی آفت محسوب می شود.

وی تصریح می‌کند: در سال‌های اخیر که مدارس حرکت کرده به سوی تکنولوژی‌های نوین و هوشمندسازی مدارس بستر مهیا شده می‌توانیم از طریق این ابزار و تکنولوژی در قالب فیلم‌های کوتاه مفاهیم ارزشی دینی و اجتماعی  و مهارت‌های چندگانه‌ای که جز سیاست‌های نظام است را تزریق کنیم.

* اطلاعات تئوری دانش‌آموزان عملی شود

تقی‌زاده می‌گوید: دانش‌آموزان اظهار کلامی دارند یعنی ذهنشان مملو از معلومات است ولی تحلیل‌گری ندارند اطلاعات بسیاری دارند ولی در عمل می‌بینید ضعیف هستند.

وی یادآور می‌شود: دانش‌آموزان مهارت‌های زندگی را نیاموخته‌اند فقط پول و اطلاعات به آنها می‌دهیم، ولی همین که وارد عمل شوند دچار مشکل می‌شوند.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه سیاستی که امروز آموزش و پرورش برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان در پیش گرفته باید در مدارس بستر سازی شود، می‌افزاید: با هوشمندسازی کردن مدارس و آمدن تکنولوژی در مدارس می‌شود از این فاز فیلم‌ها وارد مدارس کرد.

* تفاوت‌های امسال جشنواره فیلم رشد

وی با اشاره به تغییراتی که امسال در جشنواره فیلم رشد داشته است، اظهار می‌کند: اولین سالی است که بلیط‌هایی در سطح مدارس توزیع شده است و حرکت‌های نوینی در آمل و در مازندران دیده شده که لازم و ضروری است.

تقی‌زاده ادامه می‌دهد: مهم‌ترین موضوع این است که مدیران که سیاست‌گذاران اصلی مدارس هستند این فیلم‌ها را در اختیار مدارس داشته باشند که در برنامه سالانه تدوین کنند.

این مسئول می‌گوید: با آموزش‌های هوشمندی که وجود دارد دبیران می‌توانند در غالب دروس از همین فیلم‌ها نکاتی را که موجود است در کلاس‌ها ارائه دهند.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان سرشار از انرژی و اشتیاق یادگیری هستند مدرسه محل آموزش مهارت‌های چندگانه است فقط این نیست که فقط به دانشش اضافه کنیم، می‌افزاید: مدرسه باید جای نقد تجزیه تحلیل باشد و دانش‌آموز تمام مهارت‌ها را در مدرسه بیاموزد.

مدیر آموزش و پرورش آمل نیز با اعلام اینکه امروز دنیای هنر حرف اول را می‌زند و هر کاری که با هنر پیشرفته ماندگار بوده است، تاکید می‌کند: در طول زندگی در اجتماع روزمره می‌بینیم کارهایی که با هنر بیان شده در ذهن و جان دانش‌آموزان ماندگار شده به دلیل اینکه خداوند هم در خلقت انسان هنر به کار برده و اینکه انسان ماندگارتر از سایر موجودات است به خاطر هنری است خداوند به نام عقل در وجود انسان قرار داده است.

اکبر لطفی با اشاره به اینکه امروز مدارس به سوی هوشمندی سازی پیش می‌رود و امکانات و ابزار در مدارس در حال فراهم شدن است، فیلم‌های کمک آموزشی نقش اساسی در تعلیم و تربیت دارند، می‌افزاید: آموزش دانش‌آموزان از طریق دیداری که دانش‌آموزان توانند فیلم‌ها را تماشا کنند و نکات تربیتی را از این آموزش بیرون بکشند.

وی می‌گوید: در کنار نشان دادن فیلم‌ها تحلیل هم وجود دارد و دانش‌آموزان، همکاران و والدین فیلم‌ها را تحلیل کنند و بتوانند آنچه که دستمایه و اهداف فیلم است نشان دهند.

لطفی تصریح می‌کند: در دنیا مطرح است که آموزش از طریق این فیلم‌ها می‌تواند به اهداف نظام آموزشی هم دست پیدا کنیم البته این را به صرف به دانش‌آموزان پیشنهاد نمی‌دهیم دوست داریم دانش‌آموزان در مدرسه حضور پیدا کنند در کنار حضور در کنار معلم بودن فیلم‌ها را ببینند.

این مسئول می‌افزاید: اگر بتوانیم این اهدافی را که در نظام آموزشی و قراردادن ابزارهای آموزشی در قالب هنر به دانش‌آموزان انتقال دهیم قطعا موفقیت دانش‌آموزان از گذشته بیشتر خواهد شد.

لطفی عنوان می‌کند: سند تحول که چندین سال در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار داشته است و این روزها پرده‌برداری شده در حقیقت رسیدن به اهداف تربیتی است که بتوانیم دروسی را تبیین کنیم و کاربست‌های این سند چیزی باشد که دانش‌آموز را به عنوان یک انسان خروجی دهد.

وی می‌گوید: در دنیای غرب به آموزش بیشتر از تربیت تکیه می‌شود، اما در اسلام تربیت مقدمه آموزش است و در سند تحول همه روحیاتی که برای انسان آرمانی جستجو می‌کنیم پیش‌بینی می‌کنیم.

مدیر آموزش و پرورش اظهار امیدواری می‌کند در کنار سند تحول آموزش و پرورش، هوشمندسازی مدارس، توسعه و تجهیز مدارس به امکانات کمک آموزشی و بسترسازی برای کاربردی کردن دروس بتوان میزان ماندگاری و گرایش دانش‌آموزان به دروس عملی افزایش یابد.

=============

گزارش از الناز پاک‌نیا

==========

انتهای‌ پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول