اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرمسئول روزنامه همدان پیام خواستار شد

ثبت جهانی فرهنگ ارزشی وقف

خبرگزاری فارس: مدیرمسئول روزنامه همدان پیام خواستار ثبت جهانی فرهنگ ارزشی وقف شد.

ثبت جهانی فرهنگ ارزشی وقف

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان نصرت‌الله طاقتی‌احسن عصر امروز در همایش تجلیل از فعالان عرصه وقف در حوزه رسانه، با بیان اینکه گستردگی رسانه در جامعه، تأثیرگذاری بسیار خوبی داشته و بر این مبنا نیز انتظارات از رسانه‌ها در استان بالا رفته است، اظهار کرد: رسانه‌هایی که بتوانند در فرهنگسازی جامعه نقش مثبت و درستی را ایفا کنند و در راستای اهداف عالیه نظام و دین گام بردارند بسیار شایان توجه هستند.

‌وی با بیان اینکه ما رسانه‌ها در حوزه وقف و موقوفات، به اندازه‌ای که باید کار شود، نتوانسته ایم کار کنیم، ابراز کرد: من معتقد هستم که به خصوص در حوزه رسانه‌ای ضعف‌های بسیار شدید و فاحشی را داریم که به همین دلیل همکاران در حوزه رسانه حتما باید توجه ویژه ای را به فرهنگسازی در این زمینه داشته باشند.

طاقتی احسن با بیان اینکه چالش‌های ما در حوزه وقف به دو دسته تقسیم می‌شود، یک دسته از چالشها مقابل دولتمردان و دیگری را مربوط به رسانه‌ها ارزیابی کرد و افزود: از ابتدا نگاه بر این بوده که بعضی فرهنگها به صورت مردمی اداره شود و دولت به آن ورود پیدا نکند که این مهم ضمن اینکه یک فرهنگ خوب و حسنه بوده اما ضعفهای خود را در برخی موارد نشان داده است.

وی ادامه داد: مثلاً در حوزه وقف همه امور را بر عهده مردم گذاشته‌ایم و در سیاستگذاری آن به صورت جدی دولتمردان وارد نشدند که بر این مبنا ضعف‌هایی از جمله اینکه تعدد نهادهای دولتی در این حوزه به وجود آمده است.

برپایه این گزارش در این مراسم همچنین سرپرست خبرگزاری فارس در استان همدان طی سخنانی با اشاره به اثرگذاری وقف در جامعه اظهار کرد: وقف کار خیری است که آفت‌های معمول کار خیر مثل ریا، غرور و منت را ندارد چرا که واقف رفته اما موقوفه پابرجاست و منافعش در دنیا به اهل دنیا و در آخرت به واقفش می‌رسد.

احسان مطهری‌زاده به ابعاد مختلف وقف در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پرداخت و ادامه داد: توجه به هر یک از این زوایا می‌تواند در بیان اهمیت این مقوله مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه وقف جوششی است که به عنوان پشتوانه اقتصادی دین از طریق حرکت مردمی محسوب می‌شود، ابراز داشت: از سوی دیگر می‌توان از آن به مثابه پایه حس همدلی و مشارکت، توسعه و تعامل در بدنه جامعه در قالب یک حس انسان‌دوستانه یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: از آن جا که وقف چندضلعی و دارای نقاط اشتراک متعددی با توسعه فرهنگی و اجتماعی است پس برای توسعه این فرهنگ و پیوندهای اجتماعی مؤثر آن و خدمات ناشی از این مهم، ناگزیر باید ابزار قدرتمند رسانه در کنار وقف قرار گیرد.

وی وقف را به واسطه پیام‌رسانی گسترده آن یک رسانه قلمداد کرد و ابراز داشت: وقف به عنوان یک رسانه از یک سو کارکردهای خاص خود را دارد و از سوی دیگر رسانه‌های عمومی نیز تقویت‌کننده رسانه وقف هستند پس نوعی همگرایی بین رسانه وقف و رسانه‌های عمومی وجود دارد.

سرپرست خبرگزاری فارس در همدان تأکید کرد: از آن جا که رسانه‌های متعهد و ارزشی با کمبود امکانات مواجه هستند و گاهی در فراهم کردن امکانات با مشکل مواجه می‌شوند، اداره اوقاف می‌تواند ترتیبی اتخاذ کند که از ظرفیت‌ها و درآمدهای موقوفات در زمینه کمک به رسانه‌ها استفاده شود.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر اگر بنا باشد فرهنگسازی گسترده‌ و جدیدی در وقف انجام شود نیاز به سرمایه‌گذاری‌هایی احساس می‌شود که مجموعه متولی وقف باید در این زمینه وارد شوند.

به گفته وی شناخت مسائل پیچیده وقف یکی از ارکان کسب موفقیت رسانه‌هاست که در همین راستا باید یک گروه مشاوره رسانه‌ای و با یک اتاق فکر به منظور مفهوم‌سازی در اوقاف ایجاد شود.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول