اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ترویج فرهنگ وقف در جامعه

وقف جامعه را دعوت به تعدیل ثروت‎های اجتماعی می‎کند

خبرگزاری فارس: اسلام مردم را از راه خمس، زکات و تشویق به وقف، دعوت به تعدیل ثروت‎های اجتماعی در جامعه می‎کند.

وقف جامعه را دعوت به تعدیل ثروت‎های اجتماعی می‎کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با وجودی‎ که نظام سرمایه‎داری و کمونیستی در افراط و تفریط موج می‎زند اما اسلام دینی است که مردم را به قسط و عدالت فرا می‎خواند، دین اسلام دینی است که بر مبنای فطرت ‎الهی پایه‎گذاری شده و با ظلم و بی‎عدالتی رژیم سرمایه‎داری و دیکتاتوری رژیم مارکسیستی در تقابل است، اسلام مردم را از راه خمس، زکات و تشویق به وقف، دعوت به تعدیل ثروت‎های اجتماعی در جامعه می‎کند لذا وقف نه تنها مبنای برتری محسوب می‎شود بلکه عبادتی حسنه و بزرگ است که باید برای شکوفایی آن در جامعه تلاش کرد.

ترویج این فرهنگ نیز تنها به عهده یک نهاد و یا یک مسئول نیست بلکه همه دستگاه‎ها موظف هستند برای اعتلای این فرهنگ غنی، با یکدیگر همکاری داشته باشند و دلیل اینکه امروزه می‎بینیم استقبال مردم نسبت به فرهنگ وقف، کمرنگ شده به دلیل عدم آگاهی آنها نسبت به جایگاه وقف است چرا که هنوز مردم ما به حرمت و جایگاه واقعی وقف، پی نبرده‎اند، لذا ما که به عنوان یک رسانه و یک منبع آگاهی‎دهنده هستیم بر خود لازم دیدیم تا برای تشویق بیشتر اندیشه واقفان، خادمان و هیئت‫های امنای اماکن متبرکه فرهنگی استان گلستان که تنها برای جلب رضایت خدا در این راه قدم برداشته‌اند به سمع و نظرتان برسانیم.

 

اماکن مذهبی باید مردم را مجذوب کارهای خیر و فرهنگ وقف کنند

رقیه تدین متولی موقوفات حسینیه تدین در روستای میرکریم استان گلستان است که از منظر وی، وقف کردن و عمل خیر انجام دادن، نوعی زیبایی است، وی معتقد است انسان به این دنیا آمده تا در مسیرش کارهای خیر انجام دهد.

تدین اظهار داشت: مسیر وقف برایم خیلی زلال است و افتخار می‎کنم از اینکه چنین پدری داشتم که با وجود داشتن اموال، باز هم یک سوم اموالش را وقف حسینیه کرد.

وی در خصوص وظیفه هر یک از افراد برای ترویج این فرهنگ حسنه و انتقال آن برای نسل‎های آینده خاطر نشان کرد: ما در خانواده و در جامعه باید زیبایی‎های این عمل خیر را درک کنیم و سپس در این مسیر گام نهیم به نظر من اماکن مذهبی اکنون باید جنبه ارشادی داشته باشند و مردم را مجذوب این کار خیر کنند، چرا که مردم با وقف کردن می‎توانند کمبودهای جامعه را برطرف کنند، در تامین و تجهیز اماکن متبرکه کارگشا باشند و حتی بسیاری موارد دیگر، وقف کردن حتما با اموال کلان انجام نمی‎گیرد بلکه ما می‎توانیم حتی درختی بکاریم و از سایبان آن استفاده کنیم.

وی درباره پاداش وقف معتقد است: پاداش وقف آن چیزی است که خدا می‎خواهد به ما بدهد و آن روشنایی که در قلب ما وجود دارد نتیجه وقف است ما چیزی از خدا نمی‎خواهیم جز اینکه از ما راضی باشد.

امامزادگان (ع) مهمترین مراکز فرهنگی اثرگذار در جامعه‎اند

عبدالله رادمهر خادم امامزاده ابراهیم (ع) روستای النگ کردکوی از احساسات خود درباره اینکه یکی از خدام بقاع فرهنگی است، می‎گوید: امامزادگان (ع) به عنوان مهمترین مراکز فرهنگی اثرگذار در جامعه به ویژه نسل جوان محسوب می‎شوند و کسانی که می‎توانند در این مکان‎ها خدمت کنند وارد این سنگر مقدس می‎شوند و کارهای فرهنگی به جامعه ارائه می‎دهند و چون خادمان به رنگ و بوی عصمت و طهارت معتقدند و به این بزرگواران ارادت دارند بیشتر به این وادی معرفت قدم می‎گذارند.

وی در خصوص وظیفه خادمان بقاع متبرکه اظهار داشت: به لحاظ اینکه ائمه اطهار از شان و جایگاه بالایی برخوردارند خادمان نیز وظیفه دارند تا با الگوگیری از همان خصلت‎ها و منش‎ها در جامعه خدمت کنند همان‌طوری که آنها در خدمت امت رسول‎الله بودند.

رادمهر درباره آثار خادم بودن در زندگی فردی و اجتماعی خویش گفت: انسان احساس می‎کند عمری را که برای این بزرگواران صرف می‎کند راه خدمت به خلق و راه درستی است و تاثیر این کار، دوست‌داشتنی‎ترین و شیرین‎ترین تاثیرها را دارد و بارها و بارها شاهد بوده‎ایم که ائمه اطهار (ع) در فراز و نشیب‎های زندگی به ما کمک کرده‎اند که البته ما به عنوان خادم هیچگونه چشم‎داشتی نداشته و نداریم و تنها می‎خواهیم به آنها خدمت کنیم و به نظرم انگیزه بزرگی است که مردم مشکلات مادی و معنوی‎شان را به این بزرگواران عرضه بدارند و از آنها مهر تائید و امضا دریافت کنند.

وی در خصوص ترویج این فرهنگ زیبا و انتقال آن به نسل‎های بعدی اظهار داشت: اگر ما در ارائه این فرهنگ به درستی عمل کنیم و نسل جوان ما نیز آنها را ببیند یک الگوی کامل، جاذب و دوست‎داشتنی برای‎شان خواهد بود و آنها نیز در این عرصه وارد می‎شوند.

 

انگیزه‎ام برای جلب رضای خدا و خدمت به خلق بوده است

آخوند پیک‎سپر یکی از هیئت امناء زیارتگاه مولا علی دانشمند که در استان گلستان و نزدیک مرز ترکمنستان است در مورد انگیزه‎اش برای قبول این مسئولیت گفت: چون در آن منطقه زیارتگاه بزرگی داشتیم و این مکان مذهبی همینطور باقی بود تصمیم گرفتیم تا در کنار این زیارتگاه، مسجد دو طبقه‎ای را با کمک میراث فرهنگی بنا کنیم تا جذب زائران به این مکان متبرکه افزایش یابد و قبول مسئولیتم نیز به خاطر جلب رضای خدا و خدمت به خلق بوده است.

وی در خصوص انتقال این فرهنگ به نسل آینده اذعان داشت: خدمت کردن به اماکن متبرکه، عملی نیکوست و چون اولیا و امامزادگان ما در اکثر جاها هستند خدمت کردن به این عزیزان می‎تواند به آیندگان نیز منتقل شود و آنچه که برای خادمان در پی دارد تنها رضایت خداست.

 

ائمه اطهار خدمت خادمان را بی‎اجر و مزد نخواهند گذاشت

علی‎اکبر جفایی‎نوکنده یکی از هیئت امناء زیارتگاه پیرآباد نوده‎خاندوز گفت: برای خدمت به امامزاده، فی‎سبیل‫الله و برای رضای خدا کار می‎کنم و هیچ‎گونه چشم‎داشتی ندارم و هدفم در این راه، خدمت به خلق خدا است.

وی افزود: من در حفظ و نگهداری این بقعه مذهبی به این دلیل خدمت می‎کنم که روزی در قیامت این بزرگوار، شفیعم شود و لحظه به لحظه‎ای که در امامزاده هستم معتقدم که ائمه اطهار (ع) هیچگاه به خاطر خدمتی که خادمان به آنها می‎کنند،آنها را بی‫اجر و مزد نخواهند گذاشت.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول