اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار همدان:

وضعیت موقوفه شاهزاده حسین(ع) سریعتر تعیین تکلیف شود

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی- امنیتی استاندار همدان گفت: باید وضعیت موقوفه شاهزاده حسین(ع) هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

وضعیت موقوفه شاهزاده حسین(ع) سریعتر تعیین تکلیف شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی‌اکبر فامیل‌کریمی عصر امروز در همایش تجلیل از فعالان وقف در حوزه رسانه در همدان با اشاره به حوزه گسترده وقف، بهره‌برداری از این دریای بیکران را منوط به میزان گنجایش و معرفت هر کس دانست و افزود: عمق و تاریخ فرهنگ وقف دارای سابقه دیرینه‌ای است که باید نسبت به آن تحقیق و تفحص بیشتر و عمیق‌تری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مدیریت در حوزه وقف باید به روز شود، افزود: خاستگاه اصلی وقف یک حوزه قرآنی است که پیوند این فرهنگ با باورها و اعتقادات دینی مردم نیز به دلیل قرآنی بودن آن است.

معاون سیاسی- امنیتی استاندار همدان با اشاره به دلایل ماندگاری وقف با وجود هجمه‌های بسیار از سوی برخی از حکام علیه آن اظهار کرد: طی پنج دهه قبل نیز حرکت‌های کاملاً حساب‌شده‌ای برای دگرگونی حوزه وقف اتفاق افتاده بود که البته به دلیل اعتقاد مردم به فرهنگ اصیل وقف به لحاظ دینی بودن این اصل، نتوانستند کاری از پیش ببرند.

وی خاستگاه قرآنی وقف را عامل قوام و دوام آن دانست و افزود: ماندگاری این اصل اساسی و اشاعه آن در جامعه به دلیل قرآنی بودن آن است که همین امر پیوند عمیقی با باورهای آحاد مردم ایجاد کرده است.

فامیل‌کریمی ابراز داشت: به طور قطع اتصال وقف به ریسمان شرع به عنوان عمیق‌ترین، مطمئن‌ترین و محکم‌ترین عامل در ماندگاری آن به شمار می‌رود که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گفته وی وجود اعتقادات مردمی، نظر علما در حوزه مسائل شرعی در باب وقف، وجود قوانین در ارتباط با این مقوله مهم و تأثیرگذار از دیگر مواردی است که به عنوان بالاترین ظرفیت در ماندگاری وقف و تقویت برقراری ارتباط با این فرهنگ مثمر ثمر بوده است.

معاون سیاسی- امنیتی استاندار همدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدگاه کشورهای چپاولگر در زمینه مقوله وقف پرداخت و ابراز داشت: برای مثال بعد از سقوط صدام، طی مذاکره‌ای در بغداد، یکی از دیپلمات‌های انگلیس به مسئولان عراق گفته بود "ما حاضریم در ارتباط با وقف با شما وارد مذاکره شویم به این صورت که در ازای بهره‌مندی از عواید موقوفات، برخی از حوزه‌های اقتصادی را به عراق واگذار کنیم که البته تمام این موارد نیز باید با سلیقه و میل ما انجام شود" که طرح این مطلب نشان از اثرگذاری شایان توجه وقف دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم در راستای دستورات و احکام دین مبین اسلام، بر اصل اساسی وقف و تمام زوایای آن معتقد هستند، افزود: حدود 330 هکتار از زمین‌ در وهله اول در شهرک مدنی تملک شده بود که 60 هکتار آن وقفی بود ولی بعد از تملک آنها هیچ اعتراضی از سوی مردمان و صاحبان این زمین‌ها رخ نداد که این امر نشان از اعتقاد مردم و همراهی آنها با وقف و فرهنگ آن دارد.

فامیل کریمی با بیان اینکه جامعه نیازمند وقف‌های جدید و به روز است، گفت: برنامه‌ریزی برای صیانت و حفاظت از حوزه موقوفات و تلاش برای داشتن وقف‌های جدید باید از جمله رویکردهای اصلی پیش رو باشد.

وی با اشاره به اینکه در برخی کشورهای غربی بعضی از دانشگاه‌ها با بهره‌مندی از فرهنگ وقف ولی با عناوین مختلف دیگر اداره می‌شوند، تأکید کرد: حال که دین مبین اسلام بر این اصل محکم و مهم تمرکز و توجه داشته، ما نیز باید بستر و زمینه را برای استفاده از این ظرفیت بالا و والا فراهم کنیم.

معاون سیاسی- امنیتی استاندار همدان از وضعیت شاهزاده حسین(ع) سخن گفت و افزود: ما نیز معتقد هستیم که باید وضعیت موقوفه شاهزاده حسین(ع) هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

وی اصحاب رسانه را بهترین عامل در گسترش فرهنگ وقف و اتصال مردم به حوزه بیکران و زلال این چشمه جاری و ساری دانست و ابراز کرد: برگزاری نشست‌های این چنینی با رسانه‌ها، علما و معتمدان محل در ایجاد فرهنگسازی در حوزه وقف در میان مردم می‌تواند مثمر ثمر باشد.

فامیل‌کریمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیش رو بودن انتخابات، آن را عامل استحکام نظام دانست و افزود: امروز دشمنان نظام متوجه تأثیرگذاری بی چون و چرای جمهوری اسلامی ایران در جهان شده به همین دلیل در پی تعدیل‌بخشی این اثرگذاری است به همین دلیل با برنامه‌ریزی‌ خود خواستار عدم حضور مردم در صحنه است.

وی با بیان اینکه مردم ایران همیشه با حضور به موقع خود نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرده‌اند، افزود: به طور قطع حضور حداکثری در انتخابات جایگاه نظام را در عرصه بین‌الملل قوی‌تر خواهد کرد که در همین راستا نیز بهره‌مندی از ظرفیت رسانه در دفع خطرات نرم دشمنان و تقویت حضور مردم در صحنه بر هیچ کسی پوشیده نیست.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول