اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پرستاری اصفهان:

شکاف عمیقی میان درآمد و وظایف در نظام سلامت وجود دارد

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پرستاری اصفهان گفت: در نظام سلامت شکاف عمیقی میان درآمدها وظایف وجود دارد و اکنون درآمدها متناسب با این تقسیم وظایف توزیع نشده است.

شکاف عمیقی میان درآمد و وظایف در نظام سلامت وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان احمد یزدان‌نیک عصر امروز در پنجمین همایش پرستاری نصف‌جهان با موضوع مطالبات جامعه و پرستاران از یکدیگر اظهار داشت: سازمان نظام پرستاری به عنوان نماد هویتی جامعه پرستاران از زمان شکل‌گیری تاکنون گام‌های بلندی در راستای هویت‌دهی و انسجام‌بخشی به جامعه پرستاری برداشته است.

وی افزود: در دوره نخست هدف ما مطرح شدن این سازمان در عرصه اجتماعی بود و دوره دوم مطالبات جامعه پرستاری در رأس فعالیت‌های سازمان قرار گرفته و قوانین بهره‌وری نیروی انسانی در نظام سلامت و قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری اصفهان با اشاره به اینکه رویکرد این سازمان در دوره سوم شامل پاسخ‌گویی به مطالبات جامعه است، تصریح کرد: در واقع برآورده شدن مطالبات جامعه پرستاری در گرو برآورده شدن مطالبات مردم از پرستاران و نظام سلامت است و تا وقتی انتظارهای مردم  برآورده نشود پشتیبانی اجتماعی از خواسته‌های جامعه پرستاری وجود نداشته و صدها قانون نیز راه به جایی نمی‌برد.

وی با بیان اینکه جامعه پرستاری همواره خواسته‌های خود را به منطقی‌ترین شیوه دنبال کرده است، تاکید کرد: پرستاران در واقع جزو متین‌ترین، مظلوم‌ترین و در عین حال مسئولیت‌پذیرترین اقشار جامعه هستند و تاکنون مطالبات خود را به دور از تنش‌زایی و به کمک تعامل مثبت با مسئولان پیش برده اند.

یزدان‌نیک درباره مطالبات جامعه پرستاری گفت: در حالیکه پرستاری جزو 11 شغل پردرآمد دنیاست در کشور ما مشکلات معیشتی از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های پرستاران است و به همین دلیل دانشجویان این رشته از بازار کار پرستاری استقبال نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از نظر نظام پرستاری حقوق پایه یک پرستار باید حداقل دو میلیون تومان باشد و این در حالی است که حقوق پرستاران با این سقف فاصله بسیاری دارد.

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری اصفهان اضافه کرد: بنابراین این سازمان با جدیت و از طریق قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری رسیدن به سطح حقوق پایه پرستاران را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به قانون بهره‌وری نیروی انسانی گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مکمل قانون بهره‌وری نیروی انسانی( کاهش ساعت کاری پرستاران) است چرا که تمرکز این قانون بر روی کاهش سختی کار پرستار و تمرکز قانون تعرفه‌گذاری بر روی عادلانه کردن درآمدهاست.

یزدان‌نیک  افزود: در نظام سلامت شکاف عمیقی میان درآمدها وظایف وجود دارد و اکنون درآمدها متناسب با این تقسیم وظایف توزیع نشده است که این موضوع سبب شده 30 تا 40 درصد دانشجویان پرستاری پس از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار نشوند.

وی با بیان اینکه عدالت از جمله ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است تاکید کرد: جوهره اصلی دین برقراری عدالت است و این عدالت باید در تیم درمانی بیمارستان‌ها نیز رعایت شود.

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری ادامه داد: این موضوع نیازمند تقسیم عادلانه قدرت و درآمدها در تیم درمانی و تقسیم متناسب وظایف با شرح هر شغل است.

وی با بیان اینکه اکنون جایگاه پرستاران در تیم سلامت در حد اجراکننده دستور باقی مانده است بیان داشت: پرستار باید قدرت تشخیص پرستاری، برنامه‌ریزی و قدرت اجرای این برنامه‌ریزی‌ها را داشته باشد تا بتواند در قبال سلامت بیمار پاسخ‌گو باشد و بدون این آزادی اجرا پرستاران به جایگاه شایسته خود نمی‌رسند.

یزدان نیک ادامه داد: اکنون سقف رشد یک پرستار در حد مدیریت خدمات پرستاری است و این در حالی است که پرستاران در نظام تصمیم‌گیری سلامت نیز باید نقش داشته باشند.

وی انتظارات جامعه از نظام پرستاری را شامل خدمات مناسب در سه سطح پیشگیری درمان و توان‌بخشی به سهل‌ترین وجه ممکن دانسته و گفت: این موضوع اکنون محقق نشده و گرچه برخی از افراد جامعه به خدمات تشخیصی تخصصی دسترسی ظاهری دارند اما برخی از این خدمات به دور از توان مالی آنهاست .

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری ادامه داد: جهت‌گیری اقتصاد سلامت اکنون به شکلی ناخواسته بر درمان متمرکز شده است در نتیجه در نظام سلامت اکنون بخش درمان بسیار قوی و پیش‌گیری و توان‌بخشی ضعیف است و این موضوع می‌تواند ناشی از درآمدزایی درمان باشد.

وی این موضوع را ناشی از تعریف غلط نظام سه‌گانه مذکور دانسته و تصریح کرد: نقش پرستار در پیشگیری از بیماری‌ها مشخص نشده و وی به نوعی در چهارچوب دیوار بیمارستان‌ها محصور شده و این در حالی است که بیمار مددجو در نظام سلامت باید شریک هم باشند.

یزدان‌نیک ادامه داد: حقوق بیماران باید به جای نقش بستن بر دیوار بیمارستان در عمل اجرا شود در پرتو اجرای حقوق بیمار است که پرستاران و شاغلان در نظام درمان نیز به حقوق خود دست می‌یابند.

وی با اشاره به اینکه سرانه خدمات سلامت در جامعه اندک است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد نگاه استراتژیک به سلامت اندک است و این در حالی است که آموزش و سلامت از جمله سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک دنیاست چرا که امنیت اجتماعی در پرتو این دو موضوع محقق می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری افزود: 60 درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم پرداخت می‌شود و این در حالی است که این رقم باید بین 10 تا 15 درصد باشد بنابراین نقش بیمه‌ها در این بخش زیر سوال می‌رود که این موضوع ناشی از جهت‌گیری نامناسب نظام سلامت است.

وی در ادامه بیان داشت: خودگردان شدن بیمارستان‌ها به این مشکلات اضافه می‌کند و به طور عملی جهت‌گیری اقتصاد سلامت با تحمیل هزینه‌های ویزیت اضافی و آزمایش‌های غیرضرور اضافی بر مردم تحمیل می‌شود.

یزدان نیک تاکید کرد: برآورده شدن بسیاری از انتظارات از نظام سلامت نیازمند توجه به قشر پرستار است و نداشتن دغدغه مالی در زندگی است چراکه اصلاح معیشت بر اساس عدالت وظیفه مسئولان است.

یزدان نیک ادامه داد: مهم‌تر از تمام اینها جایگاه پرستاری باید تعریف شده باشد به گونه‌ای که پرستاران در نهادهای تصمیم‌‌گیری و مناصب نظام سلامت نقش داشته باشند که این موضوع سبب انگیزه بیشتر آنها  و ارائه خدمات مناسب به جامعه می‌شود.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول