اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان خبر داد

ایجاد بانک ژن کلکسیون فندق در اشکورات رودسر

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از ایجاد بانک ژن کلکسیون فندق در ایستگاه تحقیقات اشکورات رودسر خبر داد.

ایجاد بانک ژن کلکسیون فندق در اشکورات رودسر

محمود بهمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت یکی از مهم‌ترین اهداف فعالیت‌های پژوهشی در دست اجرا توسط مرکز مذکور را کابردی کردن تحقیقات در مسیر بهره‌مندی فعالان بخش کشاورزی و افزایش تولید محصولات و اشتغالزایی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی به عمل آمده و در نظر است که نسبت به ایجاد بانک ژن کلکسیون فندق در ایستگاه فندق اشکورات رودسر اقدام شود.

این مسئول با اشاره به ویژگی‌های منطقه اشکورات رودسر در تولید فندق، بیان داشت: در حال حاضر منطقه اشکورات رودسر رتبه نخست را در تولید فندق کشور دارد. ژنوتیپ غالب از نوع «گرد» با «گرداشکورات» است و حدود 30 ژنوتیپ به صورت پراکنده و تک درخت توسط محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در منطقه اشکورات رودسر شناسایی شده است.

بهمنی خاطر نشان کرد: از اسفند امسال در شهرستان رودسر تعداد 50 رقم انواع فندق طرح آماری در فضایی معادل یک هکتار انتقال می‌یابد و نسبت به ایجاد کلکسیون بانک ژن فندق اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه فاز دوم مطالعه پروژه مذکور از سال 91 آغاز می‌شود، تصریح کرد: تعداد 30 ژنوتیپ جدید از مناطق فندق‌کاری کشور به این پایلوت تحقیقات کاربردی انتقال یافته و با این امر غنی‌ترین کلکسیون ارقام و ژنوتیپ‌های فندق کشور به عنوان بانک ژن فندق در منطقه ایجاد می‌شود به طوری که پیش‌بینی می‌شود تعداد ارقام و ژنوتیپ‌های مذکور به 103 برسد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، مهم‌ترین اهداف فعالیت ایستگاه تحقیقات فندق اشکورات را حفظ ژرم پلاسم فندق به منظور ایجاد تنوع ژنتیکی، استفاده از صفات مطلوب در برنامه‌های به‌نژادی و به‌گزینی نظیر مقاومت به خشکی، رطوبت، بیماری‌ها و آفات برشمرد.

وی به دست آوردن ارقام گرده‌دهنده مناسب و دستیابی به ارقام پرمحصول برای برنامه‌های هیبریداسیون و دورگه‌گیری و مقاوم را از دیگر اهداف عنوان کرد.

بهمنی اذعان داشت: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شده تا با مشارکت باغداران و فندق‌کاران نمونه منطقه اشکورات رودسر در آینده نزدیک طرح‌های کاربردی مربوط به هرس درختان فندق و سازگاری ارقام تجاری در باغ‌های مذکور مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

وی تاسیس ایستگاه تحقیقات فندق اشکورات رودسر را از مصوبات دور نخست سفر هیئت دولت به گیلان نامید و تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان فعالیت‌های مذکور را از زمستان 88 تاکنون با مساعدت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور، سازمان جهاد کشاورزی استان، استانداری، فرمانداری رودسر و موسسه تحقیقات اصلاح بذر و نهال در دست انجام دارد.

دانشیار پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات ایران، در ادامه به حضور فعال مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در چهارمین جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی در 18 بهمن جاری با حضور مخترعان برتر داخل و خارج کشور و دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی با حضور رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: این جشنواره در تهران برگزار شده بود.

وی اذعان داشت: از بین یک‌هزار اختراع ارائه شده به کمیته علمی جشنواره در موضوعات علوم کشاورزی و منابع طبیعی، صنعت، هوافضا، عمران، پزشکی، بیوتکنولوژی و...، تعداد 270 اختراع پذیرفته شد.

بهمنی خاطر نشان کرد: در این جشنواره با ثبت اختراع «بیوتکنیک تکثیر مصنوعی و تولید بچه ماهی از ماهیان خاویاری پرورش با استفاده از ترکیب تلفیقی» در بخش داوری شرکت داشتیم.

به گفته وی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با هماهنگی دفتر بنیاد نخبگان استان با ارائه سه فناوری، سه توانمندی و یک نیاز پژوهش‌محور به عنوان فعال‌ترین مرکز تحقیقاتی دولتی بخش کشاورزی در جشنواره مذکور حضور داشته است.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول