اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه زابل خبر داد

ایجاد مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدید پذیر در دانشگاه زابل

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه زابل گفت: ایجاد مرکز تحقیقات انرژی های تجدید پذیر در دانشگاه زابل ثبت شده و مراحل آخر دریافت مجوز را طی می‌کند.

ایجاد مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدید پذیر در دانشگاه زابل

محمود اوکاتی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در زابل اظهار داشت: با راه‌اندازی مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدید‌پذیر، دانشگاه زابل محل تجمع و تبادل نظر محققان در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر می‌شود.

وی افزود: دانشگاه زابل در راستای استفاده از ظرفیت‌های منطقه به ویژه انرژی باد، رشته مهندسی قدرت که مستقیما به انرژی برق مربوط می‌شود را در مقطع کارشناسی راه‌اندازی و امسال نخستین دوره دانشجو را پذیرش کرد.

رئیس دانشگاه زابل بیان داشت: وظیفه دانشگاه زابل در راستای استفاده بهینه از انرژی باد در منطقه سیستان، آموزش نیروی متخصص است که در این زمینه گام‌های نخست را برداشته است.

وی ادامه داد: دانشکده مهندسی دانشگاه زابل با بیش از 6 هزار متر مربع در همین راستا در حال احداث است و سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اوکاتی گفت: رشته قدرت در این دانشگاه در حال تجهیز است که اگر امکانات و بودجه‌های تحقیقاتی هر چه زودتربه آن تعلق بگیرد، به یک مرکز پویا و فعال تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: سال‌هاست که شرکت برق منطقه‌ای از کمبود نیروی متخصص مهندسی قدرت رنج می‌برد و از آنجایی که نیروهایی که در این رشته جذب می‌شدند غیر بومی بودند و تعلق خاطری نسبت به منطقه نداشتند نمی‌شد روی آنها برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس دانشگاه زابل ادامه داد: از این‌رو دانشگاه زابل بر آن شد تا با توجه به ظرفیت‌های منطقه مجوز راه‌اندازی این رشته را از وزارت علوم تحقیقات و فناوری اخذ کرده و امسال نخستین دوره دانشجو را پذیرش کند زیرا بدون وجود نیروی فنی و متخصص تمامی فعالیت‌ها ابتر می‌ماند.

وی اضافه کرد: هم اکنون در حال تجهیز آزمایشگاه هستیم و برای برخی از کارهای تحقیقاتی که منجر به نوآوری و تولید دانش فنی شود نیاز به یک تیم کارشناس و متخصص نیاز است که دانشگاه در این زمینه اقدامات لازم را برداشته است.

اوکاتی در بحث توسعه نیروگاه‌های بادی در منطقه سیستان گفت: تحقق این امر نیاز به نگاه ویژه از سوی مسئولان اجرایی دولت و استان دارد تا روال قانونی و اداری کارها را برای سرمایه‌گذاران سهل کرده و بروکراسی اداری آنها را بی‌رغبت نکند.

وی بر همکاری بیشتر استانداری در راستای اجرای برنامه‌های دانشگاه در زمینه  استفاده بهینه از انرژی باد که توسعه منطقه را در پی دارد تاکید کرد و گفت: با وجود سپری شدن یک سال تحصیلی هنوز بودجه لازم را که به فراهم کردن تجهیزات آزمایشگاهی مربوط می‌شود دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه  باید یک نگاه ویژه به این گونه مسایل شده و دولت خود بر روال کار نظارت کند تصریح کرد: دولت می‌توانند در راستای استفاده بهینه از انرژی باد در کشور، تعرفه‌ها را پایین آورد و تضمین خرید انرژی را از سرمایه‌گذاران قطعی کند.

 اوکاتی با اشاره برگزاری دومین همایش ملی استفاده از انرژی‌های باد که طی چند روز اخیر دراین دانشگاه برگزار شد بیان داشت: این همایش دنباله و تقویت اقدامات انجام شده درزمینه استفاده از ظرفیت‌های بادی منطقه است.

وی افزود: گردهمایی افراد و مسئولانی که می‌توانند از نظر اعتبارات و امکانات این دانشگاه را در راستای استفاده بهینه از انرژی باد برای توسعه منطقه حمایت کنند، تاثیر بسزایی در معرفی ظرفیت‌های منطقه داشت.

رئیس دانشگاه زابل خاطرنشان کرد: این همایش سبب شد مسئولان و سرمایه‌گذاران ظرفیت‌های این منطقه را در زمینه انرژی باد از نزدیک مشاهده کرده و برای استفاده بهینه از آن برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول