اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی

دو طرح تحقیقات کشاورزی در اهواز به بهره‌برداری رسید

خبرگزاری فارس: دو طرح تحقیقات کشاورزی امروز با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در موسسه تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری کشور در اهواز به بهره‌برداری رسید.

دو طرح تحقیقات کشاورزی در اهواز به بهره‌برداری رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ظهر امروز در این مراسم گفت: این دو طرح به عنوان پایلوت، نقش مهمی در ترویج کشاورزی داشته و الگویی مناسب برای آموزش کشاورزان و بهبود روش‌های کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.

جهانگیر پرهمت به نقش خرما در تامین امنیت غذایی کشور به ویژه خوزستان اشاره کرد و افزود: امیدواریم با انجام طرح‌های تحقیقی و ترویجی بتوان مدیریت مزرعه را بهبود بخشید.

وی خاطرنشان کرد: در هفته جاری هشت دستاورد تحقیقی و ترویجی در کشور رونمایی شده است.

نخستین کارگاه الگویی بسته‌بندی خرمای کشور با صرف اعتبار بیش از 250 میلیون تومان در مساحتی برابر 300 مترمربع مطابق با استانداردها و با هدف اجرای سیستم HACCP احداث شده است.

ارائه روش‌های صحیح بسته‌بندی خرما به صاحبان صنایع و فعالان بخش تولید خرما به منظور ارتقا جایگاه جهانی خرما به صاحبان صنایع و فعالان بخش تولید خرما و به منظور ارتقای جایگاه جهانی خرما کشور، ‌ایجاد بستر تحقیقاتی مناسب برای انجام تحقیقات کلیدی بسته‌بندی خرما همچون جایگزینی متیل‌بروماید، برقراری سیستم HACCP، هسته‌گیر، شست‌وشو و خشک‌کردن بهداشتی خرما از اهداف و مزیت‌های راه‌اندازی این کارگاه است.

عملیات احداث پایلوت پنت بسته‌بندی خرما به عنوان یکی از راهکاری عملیاتی برای ایجاد سیستم الگویی کشوری به منظور ترویج روش‌های علمی، بهداشتی و استاندارد خرما در پروژه مدرنیزاسیون و توسعه صنایع فرآوری خرما با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(UNIDO)،‌ معاونت بهبهود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهادکشاورزی خوزستان، از ابتدای سال 87 در ستاد موسسه تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری کشور واقع در اهواز آغاز شد.

تجهیزات مورد نیاز این کارگاه با ظرفیت اسمی 100 کیلوگرم در ساعت و با اعتبار بیش از 220 هزار یورو از طریق معاونت بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی از شرکت ایتالیایی SOVIMP خریداری شده و در سایت اصلی نصب شده است.

سالانه حدود 10 درصد از خرمای تولیدی کشور به خارج صادر می‌شود و حدود 55 تا 60 درصد به مصرف داخل می‌رسد. در این میان سالانه 30 تا 35 درصد خرمای تولید کشور به صورت مازاد مصرف و ضایعات از چرخه مصرف خارج می‌شود؛ این در حالی است که خرمای صادراتی و خرمایی که به مصرف داخل می‌رسد به صورت شایسته آماده‌سازی و بسته‌بندی نمی‌شود.

وجود مشکلات در مرحله تولید خرما، مسائل مربوط به دانش فنی در زمینه محصول و مسایل مربوط به بسته‌بندی، سطح پایین فناوری آماده‌سازی و بسته‌بندی خرما و مسایل بهداشتی کارگاه‌های بسته‌بندی از جمله دلایل احداث این کارگاه به شمار می‌آید.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول