اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل منابع طبیعی خراسان شمالی خبر داد

بهره‌برداری از پروژه سرریز بند رسالت مانه و سملقان

خبرگزاری فارس: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: پروژه آبخیزداری سرریز بند رسالت شهرستان مانه و سملقان به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از پروژه سرریز بند رسالت مانه و سملقان

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، موسی صابری اظهار داشت: اعتبار این طرح حدود 10 میلیارد ریال است که تاکنون 9 میلیارد ریال برای سرریز و خود بدنه بند رسالت هزینه شده است.

وی افزود: مساحت حوزه آبخیز پروژه در حدود چهار هزار و 411 هکتار بوده که مطالعات اولیه آن در سال 1383 و مطالعات بازنگری آن در سال 1386 به انجام رسیده و عملیات اجرایی پروژه بند خاکی و سرریز بند خاکی از سال 1387 آغاز شده است.

صابری تصریح کرد: عملیات اجرایی سرریز طی دو سال انجام و به اتمام رسیده و دبی طراحی سرریز با دوره بازگشت 100 ساله 66.8 متر‌مکعب بر ثانیه است یعنی قابلیت تخلیه سیلاب‌های با میزان 66.8 متر‌مکعب بر ثانیه را دارد.

وی اضافه کرد: در صورتی که تراز آب در مواقع سیلابی در مخزن بند از تراز نرمال افزایش یابد، سیلاب اضافی از محل سرریز تخلیه خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی هدف عمده احداث بند خاکی رسالت شهرستان مانه و سملقان را کنترل سیل و رسوب و حفاظت از آب و خاک و تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی در راستای اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری عنوان کرد.

وی ارتفاع متوسط حوزه آبخیز را 953 متر، شیب متوسط 6.17 درصد، بارش میانگین سالیانه 269.8 میلی‌متر و میزان رواناب سالیانه به میزان یک‌میلیون و 140 هزار و 285 متر‌مکعب عنوان کرد.

صابری اثرات جانبی موثر از احداث بند خاکی رسالت را کمک به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی دشت سملقان، کنترل سیلاب ناشی از رواناب حوزه و ذخیره در مخزن بند و همچنین رها سازی از طریق لوله تخلیه به صورت کنترل شده و تغذیه از طریق کف آبراهه عنوان کرد.

وی افزود: می‌توان سالیانه مقادیری قابل توجه از سیلاب‌های کنترل شده را وارد سفره‌های آب زیرزمینی نمود که این امر در افزایش میزان آب‌دهی چاه‌های پایین دست بند خاکی تأثیر فراوانی خواهد داشت.

صابری به حجم عملیات انجام گرفته در طول اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: حجم عملیات به کار رفته در سرریز شامل 850 متر مکعب بتن ریزی، 120 هزار متر‌مکعب عملیات خاکریزی و 43 هزار و 800 کیلوگرم عملیات فلزی است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این سرریز به صورت طبیعی و خارج از بدنه بند خاکی احداث شده است.

انتهای پیام/و۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول