اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با ایام دهه فجر

بهره‌برداری از 16 سایت تولید ورمی کمپوست در هرمزگان

خبرگزاری فارس:‌ مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از افتتاح 16 سایت تولید ورمی کمپوست در سطح استان خبر داد و گفت: این تعداد سایت در 600 متر مربع ایجاد شده است.

بهره‌برداری از 16 سایت تولید ورمی کمپوست در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سهراب رمضانپور عصر امروز در حاشیه افتتاح این سایت در بندرعباس اظهار داشت: ایجاد این سایت‌ها در شهرستان‌های میناب، رودان، بندرعباس و حاجی‌آباد به منظور تولید کود آلی با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان و متقاضیان در این زمینه انجام شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ورمی کمپوست به عنوان تنها کود آلی بیولوژیک در دنیا شناخته شده و فرآیند کمپوست را به صورت بیولوژیک انجام می‌دهد که نتیجه آن تولید محصولات کشاورزی سالم و طبیعی است.

به گفته مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان راه‌اندازی نخستین سایت های تولید این کود را آغاز کرده و سایت‌های مربوط به تولید این کود یکی پس از دیگری در حال اجرا است و در این زمینه تسهیلاتی به مبلغ 40 میلیون ریال در قالب مشاغل خانگی به متقاضیان نیز داده می‌شود.

رمضانپور خاطرنشان کرد: همچنین برای توانمندسازی متقاضیان که بیشتر آن را زنان تشکیل می‌دهند، در زمینه پرورش و تولید کرم‌های ورمی تولید کننده کود کمپوست آموزش‌هایی از طرف این سازمان در تعدادی از شهرستان‌ها اجرا و یا در حال اجرا شدن است.

مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان داشت: این می‌تواند بهترین موقعیت برای بانوان متقاضی شغل به خصوص دانش آموختگان رشته‌های کشاورزی باشد تا نسبت به تولید کود ورمی کمپوست مورد نیاز این استان، در شهرهای محل زندگی خود اقدام کنند.

این مسئول با اشاره به فواید ورمی کمپوست برای تبدیل زباله به کودی کاملا ارگانیک بیان داشت: ورمی کمپوست یک نوع کرم زباله خوار است و به هیچ عنوان بار میکروبی نداشته و با خوردن زباله تر کودی کاملا ارگانیک تولید می کند.

این کود آلی کمپوست، سبب نفودپذیری و تهویه خاک شده و می‌تواند میزان آب بیشتری را نگهداری و از هدر رفتن آن جلوگیری کند.

یادآور می‌شود تهیه کود ورمی کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیک یک نوع کرم خاکی است این جانور از مواد آلی موجود در طبیعت تغذیه کرده و آن را به کود آلی مغذی تبدیل می‌کند.

همچنین این کود حاوی عناصر غذایی بسیار غنی به ویژه ازت بوده که به تدریج آنها را در اختیار گیاه قرار می دهد.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول