اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دهه فجر امسال صورت پذیرفت

بهره‌برداری از 27 پروژه بهسازی روستایی در همدان

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفت: در دهه فجر امسال در استان همدان، 27 پروژه بهسازی روستایی به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از 27 پروژه بهسازی روستایی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسن ظفری ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امر بهسازی مسکن روستایی از سال 84 بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: بر اساس این امر بهسازی سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی در کشور در دستور کار قرار گرفت که بر این مبنا سهمیه استان همدان 81 هزار و 43 فقره است.

وی ادامه داد: اعتبار اختصاص داده شده به 81 هزار و 43 فقره واحد مسکونی سهمیه استان همدان 6 هزار و 200 میلیارد ریال تعریف شده است که از این میزان، 68 هزار متقاضی موفق به عقد قرارداد با سیستم بانکی شده‌اند که از این تعداد بالغ بر 57 هزار واحد مسکونی موفق به اخذ پایان کار شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان ابراز کرد: از سهمیه مسکن روستایی که در طی چند سال به استان همدان اختصاص یافته بیش از 76 درصد منجر به عقد بانکی و بیش از 70 درصد بانکی و بیش از 70 درصد تسهیلات بانکی در قالب پایان کار مورد استفاده مردم روستایی استان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان 57 هزار واحد مسکونی روستایی موفق به اخذ پایان کار شده‌اند و به بهره‌برداری رسیده است، عنوان کرد: بحث فعالیتی که در در حوزه عمران روستایی اتفاق می‌افتد تهیه طرح‌های هادی است که شروع آن با عنوان طرح روانبخشی در سال 62 در همدان کلید خورد که بر اساس تجربیات خوب همدان در این زمینه، همدان پایلوت این طرح در کشور شده است.

ظفری با بیان اینکه 127 روستای زیر 20 خانوار استان همدان فاقد طرح هادی هستند، افزود: استان همدان پیشتاز تهیه طرح‌های هادی برای روستاهای بالای 20 خانوار است که بر این مبنا 948 روستا دارای طرح هادی روستایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه روستاهای فاقد طرح هادی استان همدان نیز طرح تعیین محدوده دارند، گفت: بر این اساس در استان همدان هیچ روستایی وجود ندارد که تعیین تکلیف نشده باشد و بر این مبنا صد در صد روستاهای استان، دارای نظام و برنامه مشخص شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه یکی از پروژه‌های طرح‌های هادی روستاها تخریب و بازسازی است، خاطرنشان کرد: در این زمینه عملیات اجرایی فاز نخست 401 روستا در سطح استان آغاز شده است که از این تعداد بالغ بر 214 روستا عملیات اجرایی فاز نخست خود را به اتمام رسانده‌اند و 174 روستا به عنوان روستاهای نیمه تمام بنیاد مسکن قرار دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون 13 نقطه روستایی تبدیل به شهر شده است، گفت: عملیات اجرایی فاز نخست 42 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان همدان نیز شروع شده که از این میزان، 23 درصد به اتمام رسیده و 18 درصد نیز به عنوان پروژه‌های نیمه تمام در دستور کار قرار دارد.

ظفری با اشاره به امر صدور سند مالکیت واحدهای روستایی، تصریح کرد: این بحث در سطح روستاهای استان همدان ساختار شگرفی در فرآیند مراودات و ارتباطات اجتماعی، اقتصادی و اداری جامعه روستایی دارد و با هدف تثبیت مالکیت روستاییان مورد توجه قرار گرفته و موجب بالا رفتن نرخ امید آنها و ماندگاری‌شان در روستاها شده است.

وی اظهار کرد: در برنامه دوم توسعه در راستای امر صدور سند مالکیت واحدهای روستایی، تعداد 150 روستا از 948 روستای بالای 20 خانوار استان دارای سند ثبتی شده‌اند و 28 هزار و 204 جلد سند مالکیت نیز صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان افزود: برنامه چهارم توسعه بیش از 523 روستا دارای نقشه ثبتی شده‌اند و 123 هزار و 395 جلد سند مالکیت تا کنون برای 723 روستای استان صادر شده است که تنها 24 درصد آن طی برنامه سوم و 76 درصد نیز در برنامه چهارم محقق شده است.

به گفته وی، در دهه فجر سال جاری 27 پروژه بهسازی روستایی استان با اعتباری بالغ بر 64 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است که از این تعداد بیش از 8 هزار و 739 خانوار خانوار از این مهم بهره‌مند شده‌اند که در این زمینه میزان اعتبارات ابلاغ شده تا کنون بیش از 160 میلیارد ریال است که امیدواریم در اسفند سال جاری افزایش یابد.

ظفری با اشاره به مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر خاطرنشان کرد: طی سال‌های 89 و 90 در استان همدان بالغ بر 5 هزار و 607 فقره بوده که تا کنون در بیش از 5 هزار و 907 فقره ، متقاضیان موفق به عقد قرارداد با سیستم بانکی شده‌اند که میزان تحقق برنامه 105 درصد است.

وی عنوان کرد: میزان تسهیلات اختصاص یافته به مسکن مهر استان بیش از 128 میلیارد تومان با سیستم بانکی عقد قرارداد صورت گرفته و برای ساخت 2 هزار و 805 واحد با احتساب آورده متقاضیان بالغ بر 841 میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان در پایان با بیان اینکه در استان همدان تعداد پروانه‌های صادر شده بالغ بر 7 هزار و 425 واحد است، عنوان کرد: بیش از 94 هزار و.احد مسکونی فرسوده روستایی در استان همدان شناسایی شده است به 81 هزار مورد از این تعداد تسهیلات ابلاغ شده و 13 هزار مورد نیز باقی مانده است که امیدواریم طی سنوات آتی به استان ابلاغ شود.

انتهای پیام/خ۱۰ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول