اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صبح امروز

دومین جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی کلید خورد

خبرگزاری فارس: دومین جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی صبح امروز آغاز به کار کرد.

دومین جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی کلید خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، دومین جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی صبح امروز با هنرنمایی گروه موسیقی جولان از شهرستان شیروان در تالار گلشن بجنورد آغاز شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این آیین با اشاره به اینکه بی‌هیچ تردیدی انقلاب اسلامی، یک انقلاب فرهنگی است، گفت: هنر در جایگاه یکی از عناصر فرهنگ، جزئی از اجزاء آن به شمار می‌آید.

حسین ثابت‌قدم اظهار داشت: بر همین اساس روح ایمانی و باور دینی شاخص‌ترین مقوله‌ای است که می‌توان برای هنر قائل شد، هنری که در چارچوب انقلاب اسلامی تعریفی جدید را به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه هنر شاهد دو اتفاق مبارک بود، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، هنر ایرانی و اسلامی به جایگاه نخستین و اصیل خود بازگشت و از ضد ارزش‌هایی که با نام هنر در بدنه هنرهای فاخر ایرانی رسوخ کرده بودند، پیراسته شد.

ثابت‌قدم تصریح کرد: دیگر اینکه وجه جدیدی از هنر با عنوان «هنر انقلاب» پدید آمد که متأثر از روحیات انقلابی، تحولات وسیعی را در این حوزه موجب شد، تحولاتی که البته سازگاری بیشتری با باورهای مردم داشت.

وی یادآور شد: استان خراسان شمالی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به حضور قومیت‌های مختلف و فرهنگ غنی و پر مایه‌ای که مردم این سامان دارند، مشحون از هنرهای ارزش محوری است که ریشه در فرهنگ روح‌بخش ایرانی اسلامی دارد.

وی در ادامه با اشاره به ثبت جهانی بخشی از موسیقی مقامی این خطه در سازمان یونسکو به عنوان میراث معنوی ماندگار، گفت: هنروران این حوزه قابلیت آن را دارند تا به عنوان سفیرانی موفق این جلوه‌های هنری را به فرای مرزهای ملی انتقال دهند و روح انقلابی و اهداف متعالی و ارزش‌های انسانی را در قالب هنر صادر کنند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی موسیقی مقامی را یکی از جلوه‌های زیبا شناختی دانست و گفت: موسیقی مقامی دارای جایگاهی رفیع و دامنه‌ای وسیع که حقیقتاً طرح آن باید از سوی پژوهندگان و عالمان این حوزه صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: هنرمندان موسیقی مقامی سفیرانی موفق برای انتقال جلوه‌های هنر ایرانی اسلامی به فرای مرزها هستند.

ثابت‌قدم تاکید کرد: تلاش می‌شود با بهره‌مندی از قابلیت‌ها و ظرفیت های موسیقی مقامی خراسان شمالی و مفاهیم معنوی، فکری و معرفتی که در بن مایه آن وجود دارد، زمینه گسترش و ارتقاء این هنر و هنرمندان آن را با لحاظ کردن خواستگاه بومی، اصالت محوری و پردازش آن، فراهم آوریم.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های حمایتی و توسعه دهنده این هنر معنوی در آینده نزدیک خاطر نشان کرد: مقام شناسی بر مبنای باورهای اطلاعاتی دینی و بومی، سالم سازی فضا با انگیزه حفظ اصالت‌های موجود، ایجاد بانک اطلاعاتی هنرمندان موسیقی مقامی، تلاش در راستای ثبت مواریث هنری فاخر و نیز حمایت از آفرینش گران این حوزه از محورهایی است که در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

بر پایه این خبر، در گروه جولان «موسی‌الرضا ولی‌نژاد» سرپرست گروه و «رضا رضازاده»، «حسن رضازاده»، «حسین گل‌افروز»، «احمد دهقان» و «رحمان اسلامی» هنرمندان برگزیده مرحله شهرستانی این جشنواره در شهرستان در شیروان هنرنمایی کردند.

تک‌نوازی دو تار توسط « ابراهیم شادمهر»، قوشمه توسط «محمدرضا صحرایی» هنرمند مانه و سملقانی و «حمید رضا پولاد ستون» از این شهرستان و نیز «غلامحسن غلامی» از شیروان، «رضا علی اکبری» و « محمد حسن‌پور» از اسفراین، «حسن تایانلوی‌بیک» از شیروان و «سعید جنگی» از مانه و سملقان با تکنوازی دوتار، بخش رقابتی در نوبت صبح جشنواره ادامه خواهد یافت.

همچنین در این آیین هنرمندان «گروه شادمهر» به سرپرستی « ابراهیم شادمهر» از شهرستان مانه و سملقان در ادامه رقابت‌ها هنرنمایی خواهند کرد.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول