اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار دماوند:

استفاده از زهر زنبور عسل در صنایع دارویی

خبرگزاری فارس: فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به طرح استحصال از زهر زنبور عسل افزود: محصول به دست آمده در صنایع دارویی مورد استفاده قرار می‏گیرد.

استفاده از زهر زنبور عسل در صنایع دارویی

علی‏رضا قاسمی‏فرزاد در حاشیه آغاز اجرای چند طرح مهم کشاورزی در دماوند با حضور استاندار تهران و شماری از مسئولان در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار کرد: استاندار تهران برای پیگیری مجموعه‏ای از طرح‏های کشاورزی به شهرستان دماوند سفر کرد.

وی اضافه کرد: مسئولان بانک کشاورزی، مسئول امور شعب بانک کشاورزی استان تهران، رئیس سارمان جهادکشاورزی استان تهران، مدیرکل مسکن و شهرسازی استان تهران، مدیرعامل آب منطقه‏ای و معاونان سازمان جهادکشاورزی استان تهران و در راس آنها، استاندار تهران برای بررسی چند طرح کشاورزی به شهرستان دماوند سفر کردند.

فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه کشت بافت از زمره مهم‏ترین طرح‎‏های کشاورزی است، ادامه داد: این طرح در زمینه اصلاح نهال اجرایی و یک روش نوین و علمی تلقی می‏شود.

قاسمی‏فرزاد افزود: کشت بافت را برای جلوگیری از بروز آفت‏ها و آسیب‏هایی که درخت در دوره رشد خود به آن مبتلا می‏شود، بکار می‏گیرند.

وی گفت: با این روش یک نهال پاک و بدون آفت و آلودگی از ویروس‏ها و باکتری‏ها تولید می‎‏شود و زمانی که این نهال به دوره تکامل رشد خود می‏رسد، بهره‏دهی آن بسیار مطلوب و عالی خواهد بود.

فرماندار شهرستان دماوند تصریح کرد: به طور مثال در حال حاضر به طور متوسط در هر هکتار از باغ‏های سیب حدود 30 تا 35 تن محصول برداشت می‏شود.

قاسمی‏‏فرزاد ادامه داد: زمانی که یک نهال عاری از ویروس، میکروب و آفت رشد کند و 14 تا 15 سال از سن این نهال بگذرد و به اوج ثمردهی خود برسد، می‏توان از یک هکتار بالغ بر 120 تن سیب برداشت کرد یعنی اینکه تفاوت آن تقریبا حدود یک چهارم است.

* کشت بافت به تولید انبوه نهال عاری از آفت منتج می‏شود

وی بیان کرد: زمانی که یک نهال به یک ویروس مبتلا شود و میکروبی آن را آلوده کند، میزان بهره‏دهی آن تا یک چهارم کاهش پیدا می‏کند اما اگر این نهال را سالم در مراحل اولیه پرورش دهیم، بهره‏دهی آن تا چهار برابر افزایش پیدا می‏کند.

فرماندار شهرستان دماوند تاکید کرد: کشت بافت می‏تواند به تولید انبوه نهال عاری از ویروس و آفت منتج شود.

قاسمی‏فرزاد گفت: این مهم‏ترین مبحثی بود که در این جلسه مورد پیگیری قرار گرفت و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و یک‏سری موانع جزئی وجود داشت که با حضور مسئولان و استاندار تهران برطرف شد.

* استفاده از زهر زنبور عسل در صنایع دارویی

وی اضافه کرد: همچنین بحث افزایش راندمان در تولید عسل در این جلسه مطرح شد که این طرح نیز با استفاده از یک‏سری فناوری‏ها در مرکز کشاورزی دنبال می‏شود.

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به طرح استحصال از زهر زنبور عسل افزود: محصول به دست آمده در صنایع دارویی مورد استفاده قرار می‏گیرد.

* صرفه‏جویی در مصرف آب با استفاده از سوپر جاذب‏ها

قاسمی‏فرزاد ادامه داد: از دیگر طرح‏های مهم که قرار شد به طور گسترده در منطقه مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از پلیمرها و به نوعی سوپر جاذب‏ها است.

وی افزود: پلیمرها موادی هستند که از مواد نفتی و شیمیایی استحصال می‏شود و خاصیت آنها طوری است که می‏تواند تقریبا بین 200 تا 500 برابر ظرفیت خود آب را جذب کند.

فرماندار شهرستان دماوند عنوان کرد: با این قابلیت، این ماده وقتی در زیر بستر خاک و در قسمت ریشه گیاه قرار می‏گیرد، می‏تواند آب را برای مدت طولانی در خودش نگه دارد و ریشه دور آن حلقه می‏زند و آب مورد نیاز خود را از این طریق می‏گیرد.

قاسمی‏فرزاد اظهار کرد: استفاده از این روش هم برای صرفه‏جویی بیش از حد در مصرف آب می‏تواند کارایی داشته باشد و هم در مناطقی که از کمبود آب رنج می‏برند، می‏توان با این روش باغداری و باغبانی را رشد و توسعه داد.

وی تاکید کرد: همچنین در مناطقی که بخواهیم کشت دیم انجام دهیم، می‏توان این مواد را زیر بستر خاک تزریق کرد تا ریشه خاک آب حاصل از باران و یا آبیاری قطره‏ای را جذب کند و با استفاده از این روش گیاه به حیات خود ادامه دهد.

فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه این مواد از عمر بالایی برخوردار است، تاکید کرد: عمر مفید این مواد حداقل 12 سال است و در این مدت این گل، درخت و گیاه می‏تواند ریشه خود را به سفره‏های لازم زیرزمینی برساند و به یک نهال پایدار تبدیل شود.

قاسمی‏فرزاد اظهار کرد: این از طرح‏هایی بود که از پنج یا شش سال قبل در یکی از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بخش خصوصی دنبال می‏شد و امروز به نقطه‏ای رسیده است که می‏توان گفت در بخشی از قسمت‏ها می‏تواند به بهره‏دهی برسد.

وی خاطر نشان کرد: با حضور استاندار تهران، موانع و اشکالات موجود این طرح‏ها رفع و تمهیدات لازم اندیشیده شد تا ظرف بازه زمانی مشخصی به بهره‏دهی برسیم.

انتهای پیام/ح10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول