اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی:

استفاده غیراصولی از سموم در کشاورزی را باید یک جرم دانست

خبرگزاری فارس: دبیر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: استفاده غیراصولی از سم و کود در کشاورزی باید به عنوان یک جرم تلقی شده و کشاورزان به طرق قانونی ملزم به رعایت مصرف مجاز سم و کود شوند.

استفاده غیراصولی از سموم در کشاورزی را باید یک جرم دانست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی، وحید کاظم‌زاده در نشست « انقلاب اسلامی و امنیت غذایی مردم» که در محل اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی برگزار شده بود با بیان اینکه براساس گزارش‌های رسیده، سونامی سرطان و شیوع بیماری‌های گوارشی ماحصل استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی در کشور است، اظهار کرد: شیوع سرطان‌های معده، مثانه و بیماری‌های گوارشی در مردان و سرطان سینه و رحم در زنان، لزوم تدوین قانون جامع برای برخورد قانونی با کشاورزانی که در به کارگیری سم و کود افراط می‌کنند را بیش از پیش ساخته است.

وی، بر لزوم ایجاد آزمایشگاه‌های سم‌شناسی در مبادی ورودی میادین میوه و تره‌بار تاکید کرد و افزود: ایجاد یک مکانیزم عملی برای آزمایش محصولات کشاورزی در سر در میادین میوه و تره‌بار باید بررسی شود.

دبیر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه استفاده از سم و کود بیش از اندازه در تولید محصولات کشاورزی مثل این است که باعث مرگ غیرمستقیم افراد شویم، ادامه داد: استفاده غیراصولی از سم و کود در کشاورزی باید به عنوان یک جرم تلقی شده و کشاورزان به طرق قانونی ملزم به رعایت مصرف مجاز سم و کود شوند.

وی با پرسش این سئوال که وقتی فردی کاربری اراضی را تغییر می‌دهد با آنان برخورد قانونی می‌شود چرا در مورد مصرف بی‌رویه سموم و کودشیمیایی که آب و خاک کشور را نابود و امنیت غذایی مردم را به مخاطره می‌اندازد با آن برخورد صورت نگیرد، افزود: وقتی میران سیلوها در فصل خرید گندم از پذیرش گندم آفت زده و سن‌دار ممانعت به عمل می‌آورند چرا این برخورد به سایر محصولات تعمیم نیابد.

کاظم‌زاده با بیان اینکه ازت، نیترات و نیتروئید موجود در میوه‌ها می‌تواند موجب ایجاد بیماری در افراد شوند، افزود: سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید در این مورد وارد گود شود.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از مصرف‌کننده در مورد محصولات کشاورزی سکوت کرده و یا لااقل به صورت اسمی از آن حرفی به میان نیاورده است، ادامه داد: نمایندگان مجلس که خود، دولت را در برنامه توسعه پنج ساله و قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی به کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی همچنین افزایش مصرف کودهای بیولوژیکی مکلف ساخته‌اند، باید در رابطه با لزوم کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، کشاورزان حوزه‌های انتخابیه خود را مجاب کنند نه اینکه در فصل کشت و زرع برای جلب آرای ساکنان حوزه‌های انتخابیه از کاهش و عدم توزیع گسترده آن از دولت شاکی شوند.

کاظم‌زاده با بیان اینکه طبق گفته کارشناسان کشاورزی، محصولات ریشه‌ای خیلی درشت همچون پیاز، سیب‌زمینی و هویج که در دل خاک جای می‌گیرند، قابلیت جذب بیشتری از سموم و کود را دارند، افزود: لازم است حداقل در مورد اینگونه محصولات مراقبت بیشتری به عمل آید.

وی، به خودکفایی 92درصدی و  افزایش چهار برابری تولید محصولات کشاورزی با وجود افزایش دو برابری جمعیت در 33 سال گذشته اشاره کرد و گفت: البته این میزان تولید در سطح آذربایجان‌شرقی بیش از هفت تا هشت برابر بوده است که لازم می‌دانم به  این وسیله از مدیران سازمان جهاد کشاورزی به خاطر این معدل تشکر کنم.

انتهای پیام/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول