به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مهدی آببر صبح امروز در جلسه آسیبشناسی سینمای خراسان که با حضور سینماگران استان برگزار شد، اظهار داشت: در بحث فیلمسازی همیشه با آسیبهای بسیار زیادی همراه بودیم ضمن اینکه بیشترین آسیب از اراده سنگین و ناپیدای سینمای خراسان است.
کارگردان فیلم تصویر آخر با اشاره به شخصیت مستقل سینمای استان اظهار داشت: تولید کنندگان خود با هزینه شخصی در استان فیلمسازی میکنند و هیچگاه شاهد کمک از سایر دستگاهها در این زمینه نبودیم.
این منتقد سینما افزود: بسیاری از فیلمهای ساختهشده توسط خراسانیها ضمن نداشتن مشتری در استان به طور ناباورانه در تهران به طور ویژه به فروش میرسد.
وی یادآور شد: توهین به فیلم و فیلمساز خراسانی خارج از سازمان از جمله رسوم جدید صدا و سیمای مرکز خراسانرضوی است.
*سینمای استان نیازمند ساخت فیلمهای بومی و بومیگراست
آببر خاطرنشان کرد: سینمای استان نیازمند ساخت فیلمهای بومی و بومیگراست و ضمن انتظار حمایت از ارشاد و دیگر دستگاهها، افرادی با درک بومیگرا باید وارد صحنه شوند.
*سینمای انکار ناپذیر خراسان از یاد مسئولان رفته است
کارگردان فیلم جایزهای برای او همچنین در این جلسه گفت: سینما راه ارتباط مردم با یکدیگر، دغدغه اهالی سینما و زمینه خوشحالی مردم است.
مهدی رضازاده اظهار داشت: در ابتدای کار فیلمسازی در استان ما با مشکلاتی و دستگاهها با هیجانی باور نکردنی همراه شدند ولی پس از گذشت اندک زمانی مسئولان از ادامه کار سر باز زدند.
وی افزود: مسئولان ضمن از یاد بردن سینما، هیچ دغدغهای در اینباره ندارند و باید سینمای انکار ناپذیر خراسانرضوی را از یاد نبریم.
رضازاده آموزش ضعیف، نبود سرمایهگذار مطرح، نبود انجمن صنفی کارگردانان و تهیه کنندگان و نبود مؤسسه توسعه سینمایی در استان را از جمله عوامل کمرنگ بودن سینمای استان عنوان کرد و حجتالاسلام علی نهاوندی را یکی از بهترین مدیران صدا و سیمای استان خراسانرضوی پس از انقلاب خواند.
*احترام و دعوت به کار وظیفه اصلی مدیرکل صدا و سیما است
علی پروینفر نیز با اشاره به نگاه ضعیف مسئولان به سینما و سینماگران استان اظهار داشت: بیخبری مسئولان از هنرمندان، نبود امکانات حرفهای، ساختهای سفارشی و نبود بستر ارائه و پخش صحیح فیلم در استان را از عامل تاریکی این صنعت ذکر کرد.
پروینفر با اشاره به ورود نکردن استانداری در بحث فیلمسازی فرهنگی اظهار داشت: بخش معاونت فرهنگی استانداری خراسانرضوی اگر وجود داشته باشد به کارگردانان تهرانی بهاء و هزینه میپردازد.
وی با اشاره به ساخت فیلمهای سرداران شهید، فیلمهای فرهنگی و هنری و فیلمهای سایر ارگانها توسط سینماگران تهرانی، یادآور شد: سینماگران خراسانی دارای اتحاد و همبستگی نیستند ولی دارای شعار و هدف خاص هستند.
پروینفر گفت: ما به صدا و سیمای خراسانرضوی نگاه تک بعدی نداریم بلکه به عملکرد نادرست آنها به طور شفاف مینگریم.
وی با اشاره به فعالیت ضعیف شبکه استانی خراسانرضوی در مقایسه با دیگر استانها گفت: احترام و دعوت به کار از جمله وظایف اصلی مدیرکل صدا و سیمای استان خراسانرضوی است.
این منتقد سینما در انتقادهای صریح خود از بیجرأتی مدیران فرهنگی استان در رابطه با ساخت فیلمهای فرهنگی یاد کرد و گفت: چرا باید فیلمنامه مذهبی کارگردان خراسانرضوی به فیلمنامه کارگردان تهرانی ترجیح داده نشود.
همچنین تهیه کننده فیلم جایزهای برای او در این جلسه گفت: ما در این برهه زمانی شاهد وجود تشکیلاتی به اسم صدا و سیما هستیم که فقط حضور فیزیکی دارد.
مهدی مسگران با اشاره به بازی دادن سینماگران خراسانی توسط مسئولان گفت: در صدا و سیما خراسانرضوی انحصارطلبی و نگاه متکبرانه نسبت به فیلمسازان خارج از استان موج میزند که سبب خشم سینماگران استان شده است.
وی افزود: در صورت رؤیت آثار مطلوب و با کیفیت در سینمای استانی این عمل کاملا مورد سپاس است ولی در عین حال اینگونه نیست.
این منتقد سینما یادآور شد: برای ضبط یک پلان از سر در ورودی صدا و سیما با 15 روز معطلی، 12 ساعت سرگردانی در روز ضبط و در آخر خواستار فیلمنامه شدند که پس از رؤیت به ما اجازه ضبط این پلان را ندادند.
وی با ابراز امیدواری از استفاده نکردن میز به عنوان سنگر مسئولان، اظهار داشت: در شهرداری اساس بودجهها به دست سینماگران غیر مشهدی و خراسانی صرف میشود.
مسگران افزود: سینماگران خراسانی ضمن داشتن کار و پیشنهاد از تهران شاهد حضور تهرانیها در کارهای شهرداری مشهد، استانداری خراسانرضوی و صدا و سیمای خراسانرضوی هستند.
این منتقد سینما از حضور حرم رضوی، آرامگاه فردوسی، تنوع جغرافیایی در استان و وجود خرده فرهنگها به عنوان موقعیتهای بینظیر در امر فیلمسازی در استان یاد کرد و سطح فیلمسازان خارج از سازمان صدا و سیما را بالاتر از کارگردانان داخل صدا و سیما عنوان کرد.
دیگر کارگردان استان همچنین گفت: سال گذشته از سیمای استانی شاهد مستندی بلند بودم که دارای هیچ یک از استانداردهای سینمایی نبود.
امیراطهر سهیلی افزود: این فیلم را نقد کردم ولی هیچ رسانهای حاضر به چاپ نقد من نشد چرا که فرهنگ نقدپذیری پایین است.
وی خواستار ایجاد فرهنگ عدالت و نقدپذیری در جامعه شد.
انتهای پیام/م10/ط4000