اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه آسیب‌شناسی سینمای خراسان

سینمای خراسان نیازمند ساخت فیلم‌های بومی‌گراست

خبرگزاری فارس: منتقد سینما گفت: سینمای خراسان نیازمند ساخت فیلم‌های بومی و بومی‌گراست.

سینمای خراسان نیازمند ساخت فیلم‌های بومی‌گراست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مهدی آب‌بر صبح امروز در جلسه آسیب‌شناسی سینمای خراسان که با حضور سینماگران استان برگزار شد، اظهار داشت: در بحث فیلم‌سازی همیشه با آسیب‌های بسیار زیادی همراه بودیم ضمن اینکه بیشترین آسیب از اراده سنگین و ناپیدای سینمای خراسان است.

کارگردان فیلم تصویر آخر با اشاره به شخصیت مستقل سینمای استان اظهار داشت: تولید کنندگان خود با هزینه شخصی در استان فیلم‌سازی می‌کنند و هیچ‌گاه شاهد کمک از سایر دستگاه‌ها در این زمینه نبودیم.

این منتقد سینما افزود: بسیاری از فیلم‌های ساخته‌شده توسط خراسانی‌ها ضمن نداشتن مشتری در استان به طور ناباورانه در تهران به طور ویژه به فروش می‌رسد.

وی یادآور شد: توهین به فیلم و فیلم‌ساز خراسانی خارج از سازمان از جمله رسوم جدید صدا و سیمای مرکز خراسان‌رضوی است.

*سینمای استان نیازمند ساخت فیلم‌های بومی و بومی‌گراست

آب‌بر خاطرنشان کرد: سینمای استان نیازمند ساخت فیلم‌های بومی و بومی‌گراست و ضمن انتظار حمایت از ارشاد و دیگر دستگاه‌ها، افرادی با درک بومی‌گرا باید وارد صحنه شوند.

*سینمای انکار ناپذیر خراسان از یاد مسئولان رفته است

کارگردان فیلم جایزه‌ای برای او هم‌چنین در این جلسه گفت: سینما راه ارتباط مردم با یکدیگر، دغدغه اهالی سینما و زمینه خوشحالی مردم است.

مهدی رضازاده اظهار داشت: در ابتدای کار فیلم‌سازی در استان ما با مشکلاتی و دستگاه‌ها با هیجانی باور نکردنی همراه شدند ولی پس از گذشت اندک زمانی مسئولان از ادامه کار سر باز زدند.

وی افزود: مسئولان ضمن از یاد بردن سینما، هیچ دغدغه‌ای در این‌باره ندارند و باید سینمای انکار ناپذیر خراسان‌رضوی را از یاد نبریم.

رضازاده آموزش ضعیف، نبود سرمایه‌گذار مطرح، نبود انجمن صنفی کارگردانان و تهیه کنندگان و نبود مؤسسه توسعه سینمایی در استان را از جمله عوامل کم‌رنگ ‌بودن سینمای استان عنوان کرد و حجت‌الاسلام علی نهاوندی را یکی از بهترین مدیران صدا و سیمای استان خراسان‌رضوی پس از انقلاب خواند.

*احترام و دعوت به کار وظیفه اصلی مدیرکل صدا و سیما است

علی پروین‌فر نیز با اشاره به نگاه ضعیف مسئولان به سینما و سینماگران استان اظهار داشت: بی‌خبری مسئولان از هنرمندان، نبود امکانات حرفه‌ای، ساخت‌های سفارشی و نبود بستر ارائه و پخش صحیح فیلم در استان را از عامل تاریکی این صنعت ذکر کرد.

پروین‌فر با اشاره به ورود نکردن استانداری در بحث فیلم‌سازی فرهنگی اظهار داشت: بخش معاونت فرهنگی استانداری خراسان‌رضوی اگر وجود داشته باشد به کارگردانان تهرانی بهاء و هزینه می‌پردازد.

وی با اشاره به ساخت فیلم‌های سرداران شهید، فیلم‌های فرهنگی و هنری و فیلم‌های سایر ارگان‌ها توسط سینماگران تهرانی، یادآور شد: سینماگران خراسانی دارای اتحاد و هم‌بستگی نیستند ولی دارای شعار و هدف خاص هستند.

پروین‌فر گفت: ما به صدا و سیمای خراسان‌رضوی نگاه تک بعدی نداریم بلکه به عملکرد نادرست آنها به طور شفاف می‌نگریم.

وی با اشاره به فعالیت ضعیف شبکه استانی خراسان‌رضوی در مقایسه با دیگر استان‌ها گفت: احترام و دعوت به کار از جمله وظایف اصلی مدیرکل صدا و سیمای استان خراسان‌رضوی است.

این منتقد سینما در انتقادهای صریح خود از بی‌جرأتی مدیران فرهنگی استان در رابطه با ساخت فیلم‌های فرهنگی یاد کرد و گفت: چرا باید فیلمنامه مذهبی کارگردان خراسان‌رضوی به فیلمنامه کارگردان تهرانی ترجیح داده نشود.

هم‌چنین تهیه ‌کننده فیلم جایزه‌ای برای او در این جلسه گفت: ما در این برهه زمانی شاهد وجود تشکیلاتی به اسم صدا و سیما هستیم که فقط حضور فیزیکی دارد.

مهدی مسگران با اشاره به بازی‌ دادن سینماگران خراسانی توسط مسئولان گفت: در صدا و سیما خراسان‌رضوی انحصارطلبی و نگاه متکبرانه نسبت به فیلم‌سازان خارج از استان موج می‌زند که سبب خشم سینماگران استان شده است.

وی افزود: در صورت رؤیت آثار مطلوب و با کیفیت در سینمای استانی این عمل کاملا مورد سپاس است ولی در عین حال این‌گونه نیست.

این منتقد سینما یادآور شد: برای ضبط یک پلان از سر در ورودی صدا و سیما با 15 روز معطلی، 12 ساعت سرگردانی در روز ضبط و در آخر خواستار فیلمنامه شدند که پس از رؤیت به ما اجازه ضبط این پلان را ندادند.

وی با ابراز امیدواری از استفاده نکردن میز به عنوان سنگر مسئولان، اظهار داشت: در شهرداری اساس بودجه‌ها به دست سینماگران غیر مشهدی و خراسانی صرف می‌شود. 

مسگران افزود: سینماگران خراسانی ضمن داشتن کار و پیشنهاد از تهران شاهد حضور تهرانی‌ها در کارهای شهرداری مشهد، استانداری خراسان‌رضوی و صدا و سیمای خراسان‌رضوی هستند.

این منتقد سینما از حضور حرم رضوی، آرامگاه فردوسی، تنوع جغرافیایی در استان و وجود خرده فرهنگ‌ها به عنوان موقعیت‌های بی‌نظیر در امر فیلم‌سازی در استان یاد کرد و سطح فیلم‌سازان خارج از سازمان صدا و سیما را بالاتر از کارگردانان داخل صدا و سیما عنوان کرد.

دیگر کارگردان استان هم‌چنین گفت: سال گذشته از سیمای استانی شاهد مستندی بلند بودم که دارای هیچ یک از استانداردهای سینمایی نبود.

امیراطهر سهیلی افزود: این فیلم را نقد کردم ولی هیچ رسانه‌ای حاضر به چاپ نقد من نشد چرا که فرهنگ نقدپذیری پایین است.

وی خواستار ایجاد فرهنگ عدالت و نقدپذیری در جامعه شد.

انتهای پیام/م10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول