اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری

596 هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون افزون بر 596 هزار و 256 رأس دام سبک و سنگین در این استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

596 هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند

حمید مهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: با اجرای عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی تعداد ابتلای دام‌ها در این استان به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرد.

وی افزود: همچنین با انجام عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های شاربن، آبله، هاری، شاربن علامتی، آنتروتوکسمی، قانقاریا و آگالاکسی توانسته‌ایم از ابتلا به بیماری‌های دامی پیشگیری کنیم.

مهری با تأکید بر اینکه دامپزشکی با کنترل بیماری‌های مشترک در تحقق دام سالم و غذای سالم تلاش می‌کند، افزود: در این راستا دامپزشکی نظارت‌ها و خدمات مختلفی را به این واحدهای دامپزشکی به منظور جلوگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت دام و طیور انجام می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش دامپزشکی در حمایت از کشاورزان، گفت: نقش دامپزشکی در حمایت از کشاورزان و همچنین حفظ آنان در روستاها برای امور کشاورزی از طریق تأمین بهداشت دام و سلامتی فرآورده‌های دامی بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه از واکسیناسیون 2 میلیون و 167 هزار دام علیه بیماری شاربن خبر داد و گفت: بیماری شاربن یا سیاه‌ زخم ‌یک بیماری عفونی و قابل‌ انتقال‌ بین ‌انسان‌ و حیوان‌ است که مخزن‌ این ‌بیماری در دام عمدتاً گوسفند، بز و گاو بوده‌ و با مرگ‌ و میر بالا و سریعی نیز همراه‌ است‌.

مهری افزود: انسان‌ به‌ صورت‌ اتفاقی در صورتی که‌ در معرض‌ تماس‌ با دام‌ آلوده‌، پوست‌، پشم‌ و فرآورده‌های آن ‌قرار گیرد یا از گوشت‌ آلوده‌ استفاده کند و یا در هوای آلوده‌ به‌ اسپور(هاگ‌) تنفس ‌کند، به‌ این بیماری مبتلا می‎شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این بیماری می‌تواند به انسان‌هایی که با حیوانات آلوده و یا بافت آلوده حیوانی سروکار دارند، سرایت کند، گفت: میکروب این بیماری می‌تواند به عنوان سلاح بیولوژیک مورد استفاده قرار گیرد که تولید آن نیز نسبتاً آسان است.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول