اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان:

31 هزار رأس گاو علیه بیماری تب‌برفکی واکسینه شدند

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 31 هزار رأس گاو علیه بیماری تب‌برفکی واکسینه شدند.

31 هزار رأس گاو علیه بیماری تب‌برفکی واکسینه شدند
مسعود غفاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گلپایگان اظهار داشت: هم‌زمان با طرح کشوری و با مشارکت بخش خصوصی عملیات واکسیناسیون تب‌برفکی دام‌های سنگین و سبک در شهرستان گلپایگان انجام می‌شود.
وی با اشاره به اهداف اجرای طرح واکسیناسیون تب‌برفکی بیان داشت: به‌منظور پوشش کامل ایمنی جمعیت دامی سبک و سنگین شهرستان و جلوگیری از انتقال بیماری توسط دام‌ها این طرح با برنامه‌ریزی و رعایت اصول بهداشتی به مدت 20 روز و رایگان انجام می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان تاکید کرد: واکسیناسیون تب برفکی از ابتدای سال‌جاری در دو مرحله، یک‌بار به‌صورت مشترک در جمعیت دام سنتی و صنعتی و یک‌بار به‌صورت انحصاری در جمعیت دام صنعتی انجام شده است که طی آن 31هزار رأس گاو واکسینه شده‌اند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر مرحله سوم طرح واکسیناسیون تب‌برفکی آغاز شده است و در این مرحله حدود 25 هزار رأس دام سنگین و 40 هزار رأس دام سبک تحت پوشش قرار می‌گیرند و برای این طرح تمام امکانات و هماهنگی‌های لازم انجام شده است.
غفاری تصریح کرد: با انجام طرح واکسیناسیون مشکلی از نظر وجود کانون بیماری و اشاعه این گونه بیماری‌ها وجود ندارد.
وی یادآور شد: در گلپایگان حدود 35 هزار رأس دام بزرگ و 90 هزار رأس دام کوچک وجود دارد و با داشتن این جمعیت دامی، شهرستان گلپایگان قطب دامداری استان محسوب می‌شود.
وی تاکید کرد: در زمان اجرای طرح واکسیناسیون محدودیت‌هایی برای دام‌ها در نظر گرفته می‌شود که می‌توان به جلوگیری از تردد دام واکسینه نشده در محدوده سایر دام‌ها اشاره کرد و هم‌چنین ارسال دام به کشتارگاه‌ها تنها برای دام‌هایی صورت می‌گیرد که تمامی شرایط بهداشتی و ذبح را دارا باشند.
غفاری به بیان طرح‌های واکسیناسیون انجام گرفته در سال‌جاری پرداخت و افزود: از ابتدای سال برای پیشگیری از بیماری تب‌مالت (بروسلوز) تعداد 10 هزار و 600 رأس گاو و گوساله و 28 هزار و 625 رأس گوسفند و بز واکسینه شده‌اند.
وی تصریح کرد: برای شناسایی دام‌های آلوده به بروسلوز از 3 هزار و 485 رأس گاو و 1382 رأس گوسفند خون‌گیری شده است که نتیجه آزمایش بر 20 رأس گاو و 68 رأس گوسفند مثبت اعلام شد و برای حذف به کشتارگاه منتقل و مقداری از غرامت مالی ناشی از دام‌های حذفی به صاحبان دام پرداخت شده و بقیه آن در حال پرداخت است.
رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان بیان داشت: تست بیماری سل نیز از 3 هزار و 350 رأس گاو گرفته شده است که به غیر از دو مورد که برای حذف به کشتارگاه ارسال شده‌اند، بقیه موارد منفی بوده است.
وی ادامه داد: واکسیناسیون شاربن نیز برای 61 هزار و 970 رأس گوسفند و 6 هزار و 770 رأس گاو صورت گرفته است.
غفاری با اشاره به واکسینه شدن 634 قلاده سگ گله و خانگی در برابر هاری و 83 هزار و 500 رأس گوسفند و بز در برابر آبله افزود: در مجموع از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعداد 376 هزار و 707 رأس دام در برابر بیماری‌های گوناگون واکسینه شده است.
انتهای پیام/ی10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول