اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری

3 میلیون رأس دام علیه بیماری آنترتوکسمی واکسینه شدند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون افزون بر 3 میلیون و 41 هزار و 400 رأس دام سبک علیه بیماری آنترتوکسمی و قانقاریا در این استان واکسینه شدند.

3 میلیون رأس دام علیه بیماری آنترتوکسمی واکسینه شدند

حمید مهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: این بیماری بین دامداران به نام‌های سرخ روده، زهره درد و برزنک نیز معروف است و از نظر علایم بالینی با اسهال، تشنج، فلج و مرگ ناگهانی توأم بوده و هاگ باکتری می‌تواند سال‌ها در خاک باقی بماند.

وی افزود: این بیماری به اشکال مختلف از جمله اسهال عفونی بره‌ها، آنترتوکسمی گوسفندان جوان، پرخوری یا قلوه نرمی بره‌ها و گوسفندان بالغ دیده می‌شود.

مهری خاطرنشان کرد: علاوه بر واکسیناسیون به‌عنوان مهم‌ترین راه پیشگیری، کنترل جیره غذایی به ویژه اوایل فصل بهار و مبارزه با بیماری‌های انگلی در جلوگیری از ابتلای دام به این بیماری مؤثر است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در ادامه از واکسیناسیون 8 هزار و 712 قلاده سگ علیه بیماری هاری در این استان خبر داد و گفت: حیوانات خونگرم نظیر سگ، گربه، روباه، شغال و گرگ میتواند ناقل بیماری به انسان باشد، برهمین اساس این سازمان در راستای پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری هر ساله طرح مبارزه با هاری را به مرحله اجرا می‌گذارد.

وی جایگاه و نقش دامپزشکی را در افزایش و تثبیت بهداشت عمومی غیر قابل انکار دانست و گفت: در حال حاضر دامپزشکی نقش تأثیرگذاری در اقتصاد ملی دارد و هر روز نیز نقش آن بیشتر میشود.

مهری در ادامه با اشاره به اقدامات دامپزشکی این استان در راستای مقابله با بیماری تب برفکی، افزود: از ابتدای امسال تاکنون 596 هزار و 256 رأس گوسفند، بز، گاو و گوساله در این استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی یکی از بیماریهای بسیار مهم و واگیردار دامی است که هر ساله خسارات اقتصادی سنگینی را بر دامداران تحمیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه در اماکن نگهداری دام‌ها ورود این بیماری مشاهده و تأیید شود، دامپزشکی این استان به‌منظور مقابله به بیماری سریع اقدام به واکسیناسیون دام‌های آن منطقه خواهد کرد.

مهری با اشاره به علائم بیماری تب برفکی، گفت: لنگی پا، زخم و تاول در زبان و دهان، آبریزش، تب و بی‌اشتهایی از نشانه‌های بیماری تب برفکی در دام مبتلا به بیماری تب برفکی است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر 34 مرکز درمانی غیر دولتی در بخش‌ دامپزشکی در این استان فعال است، افزود: از این تعداد بیش از 23 مرکز درمانی تمام وقت و 11 مرکز درمانی پاره‌وقت در حال خدمات‌رسانی و فعالیت هستند.

وی ریشه‌کنی بیماری بروسلوز را از اهداف سازمان دامپزشکی کشور برشمرد و گفت: بر همین اساس از ابتدای امسال تاکنون 680 هزار و 62 رأس گوسفند، بز، گاو و گوساله علیه بیماری بروسلوز یا تب مالت واکسینه شده‌اند.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول