اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش/ 1

تنها با تغییر کتاب تحولات فرهنگی صورت نمی‌گیرد

خبرگزاری فارس: دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کشور گفت: تنها با تغییر کتاب تمام تحولات فرهنگی صورت نمی‌گیرد، عوامل موثری در این مهم دخیل است که باید بازخوانی و مهندسی فرهنگی شود.

تنها با تغییر کتاب تحولات فرهنگی صورت نمی‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، مهدی نوید ظهر امروز در همایش "تحول بنیادین دروازه ورود به تربیت اسلامی" که در مرکز تربیت معلم تیرکلا برگزار شد با بیان اینکه زیربنای تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر جامعه به تحول فرهنگی پیوند می‌خورد، اظهار داشت: اندیشه و باور انسان‌ها در سنین کم شکل می‌گیرد که این مهم در توسعه هر جامعه‌ای به طور مستقیم دخالت دارد.

وی با اشاره به اینکه تحول فرهنگی همان تحول بنیادین در آموزش و پرورش محسوب می‌شود، یادآور شد: تحول بنیادین در آموزش و پرورش ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، هم‌اکنون با نظام‌مندسازی در این بخش در حال بازخوانی فرهنگ در کشور هستیم.

نوید تصریح کرد: در طرح تحول بنیادین شاهد تغییراتی عمیق و ریشه‌ای همه‌جانبه، نظام‌مند و آینده‌پژوهانه مبتنی بر آموزه‌های وحیانی از معارف اسلامی در فرهنگ هستیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه معلم و کتاب عنصر اصلی و اساسی در آموزش تلقی می‌شوند، گفت: تنها با تغییر کتاب تمام تحولات فرهنگی صورت نمی‌گیرد، عوامل موثری در این مهم دخیل است که باید بازخوانی و مهندسی فرهنگی شود.

نوید با برشمردن آسیب‌هایی که موجب می‌شود در عرصه فرهنگ عقب مانده باشیم، خاطرنشان کرد: فرهنگ باید متناسب با شرایط زمان و مبتنی بر آموزه‌های دینی پیش رود در حالی که آموزش و پرورش کنونی ما سیستم وارداتی بوده و از تعلیم و تربیت اسلامی فاصله گرفته بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور با تاکید بر اینکه مفهوم اصلی تحول بنیادین باید بر اساس نیاز مخاطبان در جامعه شکل گیرد، متذکر شد: ذی‌نفعان و مخاطبان تحول بنیادین باید احساس نیاز کنند تا بازخوانی فرهنگی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ما متناسب با نیاز زمان در عصر مدرنیته وارد شد، ادامه داد: آموزش و پرورش کشور به صورت کارخانه‌ای تولید انبوهی از فارغ‌التحصیلان را وظیفه خود دانست و از آینده‌نگری و اشتغالزایی این اقشار فارغ شد.

نوید در ادامه متذکر شد: انسان باید به نحوی تربیت شود که بتواند آینده‌ساز جامعه باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور عقب‌ماندگی نظام آموزش و پرورش دنیا را عقب‌ماندگی از زمانه دانست و گفت: نظام فرهنگی هیچ جامعه‌ای متناسب با حرکت زمان در عصر تکنولوژی پیش نرفت.

این مسئول خاطرنشان کرد: فاصله اطلاعاتی بین معلم و خانواده با دانش‌آموزان مشهود است که هیچکدام در جامع کنونی دارای ادبیات مشترکی نیستند.

نوید در پایان اذعان داشت: انسان‌ها باید از منظر اندیشه دینی عالم به زمانه باشند تا از هجوم مشکلات و فرهنگ‌های وارداتی مصون بمانند.

انتهای پیام/ن۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول