اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ملاقات عمومی استاندار در چالوس

مردم برای حل مشکلات به ملاقات استاندار می‌آیند/ از نامه‌نگاری خسته شدیم

خبرگزاری فارس: در ملاقات‌های عمومی استاندار مازندران و مدیران کل در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف استان مردم به دنبال راه چاره می‌گردند و از نامه‌نگاری‌ها خسته و کلافه‌اند.

مردم برای حل مشکلات به ملاقات استاندار می‌آیند/ از نامه‌نگاری خسته شدیم

 

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، جمعه چهاردهم بهمن ماه و در سومین روز از دهه مبارک فجر، استاندار مازندران برای دومین بار با مردم شهرستان چالوس و حومه دیدار و از نزدیک به مشکلات و درخواست‌های آنها رسیدگی کرد.

در این ملاقات عمومی که با وجود سرمای هوا بیش از یک‌هزار و 200 نفر مراجعه کننده داشت استاندار مازندران به همراه معاون سیاسی و امنیتی، معاون عمرانی و جمعی دیگر از معاونان خود و همچنین 31 مدیرکل دستگاه‌های اجرایی استان به همراه روسای ادارات متبوعه شهرستان چالوس با دریافت درخواست‌ها و نامه‌های مردم پیگیر مشکلاتشان شدند.

به دلیل بازسازی مصلی بزرگ چالوس، ملاقات عمومی در محل مسجد جامع این شهرستان برگزار شد و طی آن اقشار مختلف مردم در سنین مختلف هریک در گوشه‌ای از مسجد مشغول تنظیم نامه و درخواست خود برای مراجعه به مدیرکل مربوطه و شخص استاندار بودند.

با مراجعه به میز مدیران کل در هر دو طبقه مسجد که فضاهای لازم را از شب قبل برای رسیدگی به این مهم تعبیه کرده بودند دریافتیم که بیشترین مراجعه‌کنندگان مربوط به اشتغال، مشکل مالی، مسائل مربوط به ساخت و ساز و وام و تسهیلات بوده که همگی از استاندار درخواست رسیدگی و پیگیری داشتند.

 

* بیکاری 8 فرزند تحصیل‌کرده، دغدغه پدرانه

ملک آرا احمدی که یک لیست از بیکاران منزلش را در دست داشت، گفت: شش پسر و دو دختر دارم که همگی دارای تحصیلات عالی، اما بیکار هستند.

وی ابراز داشت: یکی از پسرانم هفت سال پیش ازدواج کرده و همچنان خودم مخارج زندگی آنها را تامین می‌کنم، قبلا هم در مراسم افتتاح شهرداری هچیرود خدمت استاندار رسیده و درخواست خود را تقدیم ایشان کردم، اما تاکنون هیچ روزنه امیدی نیافتیم، بازهم آمدم شاید فرجی شود.

 

* شهر به شهر به دنبال شغل

در گوشه‌ای از مسجد زن میانسالی را مشاهده کردم که چند ساک دستی کنارش نشان می‌داد از راه دوری به چالوس آمده است.

وقتی با او همکلام شدم خود را مهتاب پیش بهار اهل و ساکن تهران معرفی و تصریح کرد: از طریق سایت متوجه شدم استاندار مازندران امروز در چالوس ملاقات عمومی دارند.

وی افزود: به اتفاق دخترم مریم حیدری از تهران به چالوس آمدیم تا درخواست اشتغال دخترم را به ایشان تقدیم کنیم.

این شهروند با بیان اینکه همسرم که خود خبرنگار روزنامه رسالت بوده سال 72 فوت کرده و سرپرستی دختر و پسرم با من است، پسرم ازدواج کرده و او هم بیکار است. حاضرم هر کجای ایران که برای فرزندانم کاری باشد به آنجا رفته و زندگی کنیم، ولی از این بلاتکلیفی خلاص شویم.

 

* تهدید بارش باران در سردهنه بند کشاورزی کیاسر

ولی الله فلاح پایین کلایی هم از ساری به چالوس آمده است. او که به نمایندگی از کشاورزان محل خود نامه‌ای را تنظیم کرده و خواستار رسیدگی به آن بوده گفت: مشکل ما کشاورزان منطقه کیاسر ساری روبه‌روی صنایع چوب و کاغذ مربوط به سردهنه بند انحرافی کشاورزی است که به دلیل عدم بتن بودن بند آب ناشی از بارندگی محصولات کشاورزان را تهدید می‌کند.

وی بیان داشت: اگر این بند بتن شود کشاورزان با خیال آسوده‌تری به کشت و کار می‌پردازند تا اینکه همواره با دلهره از دست دادن محصولاتشان کار کنند.

 

* مسجد شهرک توپا ابراهیمی 15 سال نیمه کاره مانده است

محمدعلی جمشیدی هم به نمایندگی از اهالی شهرک شهید توپا ابراهیمی چالوس در مسجد جامع چالوس حاضر و در صف ملاقات کنندگان با استاندار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین خواسته مردم این منطقه رسیدگی به مسجد محل است، گفت: حدود 15 سال است که مسجد محل نیمه‌کاره رها شده و به هر کجا می‌رویم کار خاصی صورت نمی‌دهند در حالی که اهالی این منطقه که حدود 70 خانوار هستند همگی از قشر ضعیف و کارگر هستند، اما با این حال امور مربوط به مسجد توسط همین افراد تامین می‌شود.

این مسئول افزود: مسجد از جمله مکان‌هایی است که باید توجه بیشتری بدان داشته باشند تا جوانان ما در آن به مسائل مذهبی دینی و فرهنگی بپردازند.

 

* کسر خدمت پسر جانباز 45 درصد

علی مهدی‌نظر که سابقه 15 سال مدیریت در راس اداره راه تنکابن را دارد نیز از جمله مراجعه‌کنندگان به مسجدجامع چالوس بود.

وی که جانباز 45 درصد نیز هست، گفت: چند سال سابقه جبهه و جنگ دارم در عملیات مرصاد مسئول مهندسی رزمی پیرانشهر سال 68 و در عملیات خیبر منطقه جفیر و مجنون نیز مسئول مهندسی رزمی بودم، اما وقتی برای کسر خدمت پسرم می‌روم آن را تایید نمی‌کنند و می گویند باید نامه سپاه بیاوری.

وی بیان داشت: آمدم تا بگویم این حق کسی که سال‌ها در جنگ حضور داشته و چندین بار عمل جراحی شده و جانباز 45 درصد است، نیست.

مصطفی الغوثی دیگر مراجعه‌کننده‌ای است که با 45 سال سن حدود 16 سال بیکار است و همچنان با وجود داشتن همسر و فرزند توسط پدرش گذران زندگی می‌کند.

او نیز می‌گوید: قبلا با ماشین کار می‌کردم، اما حالا هیچ منبع درآمدی ندارم، پسر و دخترم هر دو از شاگردان ممتاز هستند پسرم حتی در رشته تکواندو مقام استانی دارد؛ اما شرمنده‌اش هستم که نمی‌توانم امکانات لازم را برای پیشرفتش مهیا کنم.

وی خاطرنشان کرد: به کمک پدرم منزل مسکونی را درست کردم، اما برای گرفتن امتیاز آب، برق و گاز ماندم و در همین رابطه از استاندار تقاضای رسیدگی دارم.

 

* عدم دریافت مجوزهای لازم در حریم محور آزاد راه تهران شمال

عدم دریافت امتیاز آب و برق و همچنین جواز منزل مسکونی به دلیل بزرگراه تهران - شمال مشکل محمود صادق ناتری از اهالی روستای مازوپشته چالوس است.

وی در این رابطه می‌گوید: چند سال قبل در زمینی که پدرم به من داده بود دو اتاق ساختم تا از مستاجری خلاص شوم. وقتی برای دریافت جواز و آب و برق مراجعه کردم می‌گویند به دلیل بزرگراه تهران - شمال فعلاً دستور داریم تا اطلاع ثانویه از ارایه جواز و آب و برق خودداری کنیم. این جوابی نیست که به ما می دهند. یعنی اهالی روستا تا کی باید منتظر بزرگراه باشند. حتی وام ساخت هم نمی‌دهند و همه چیز در این روستا تحت الشعاع بزرگراه قرار گرفته است. با این حساب از همسایه که حدود 20 متر فاصله داریم سیم برق و لوله آب گرفته و استفاده می‌کنیم.

مسعود سام‌پور کارمند محیط زیست است و می‌گوید: جانباز 25 درصد و بسیجی جبهه رفته هستم و از سال 62 در بسیج فعال هستم، اما برای گرفتن یک وام باید به چندین جا مراجعه کنم و در آخر وعده تنها یک میلیون تومان را می‌دهند.

وی ابراز داشت: سقف منزلم سربندی نشده و با باد و باران دچار خسارت می‌شوم. با توجه به گرانی مصالح و دستمزد کارگران با یک میلیون تومان چه کاری می‌توانم بکنم. درحالی که دو بار کارمند نمونه کشوری شناخته شدم و همواره سعی کردم در خدمت به مردم، وجدانم را در سرلوحه کارم قرار دهم. محیط زیست هم تنها ارگانی است که وام نمی‌دهد بنابراین  آمدم تا استاندار خود راهی را پیش پایم بگذارد.

 

* تعریض پل ورودی سینواچشمه

نیاز زال‌نژاد عضو روستای سینواچشمه هم به نمایندگی از اهالی محل آمده و می‌گوید: در اول جاده ورودی سینواچشمه و طلاجو پلی به نام امام علی (ع) قرار دارد که نیاز به تعریض دارد. این روستاها از جمله پرترددترین روستاهای چالوس محسوب می‌شوند و وضعیت فعلی پل و مسیر منتهی به این دو روستا تردد را برای اهالی سخت کرده است.

زال‌نژاد افزود: همه مراحل قانونی کار را نیز طی کردیم و آمدیم تا استاندار دستور لازم را برای اجرایی شدن این مهم صادر کند.

 

* عدم مناسب‌سازی معابر و خیابان‌ها دغدغه زندگی معلولان و جانبازان

مردمی با محاسن سپید که روی ویلچر نشسته و به جمعیتی که استاندار را احاطه کرده‌اند می‌نگرد نظرم را به خود جلب می‌کند، با او نیز همکلام می‌شوم، خود را علی دوربانی معرفی کرد و می‌گوید: جانبازم، اما هرگز به نهادهای مربوطه برای جانبازی مراجعه نکرده‌ام، به اینجا آمدم تا تنها خواسته‌ام را که می‌دانم خواسته به‌حق معلولان و جانبازان است را به استاندار بگویم.

وی بیان داشت: معابر عمومی سطح شهر و مکان‌های عمومی چون همین مسجد امکان تردد برای ویلچر نشینان و معلولان را ندارد، به هر جایی می‌رویم باید چند نفر کمک کنند تا بتوانیم به کارهای اداری و یا شخصی خود برسیم؛ اگر چاره‌ای در این رابطه بیاندیشند دیگر امثال من برای انجام کارهای روزمره و شخصی نیازمند کمک دیگران نخواهیم بود.

 

* عدم الحاق به شهرستان کلاردشت خواسته مردم مرزن آباد

فرج الله نجارصادقی هم به نمایندگی از اهالی شهر مرزن آباد با طوماری چهل متری در دست خود به سمت من می‌آید و می‌گوید: ظاهراً می‌خواهند ما را به کلاردشت که به‌زودی شهرستان می‌شود الحاق دهند در حالی که در صورت چنین اقدامی حق مردم بخش مرزن آباد ضایع و حتی کار و زندگی بر آنان بسیار دشوارتر از قبل می‌شود.

وی ابراز داشت: با تهیه این طومار و ارایه مستندات و دلایل کافی در آن آمدیم تا از استاندار بخواهیم همچنان چالوس تحت مدیریت فرمانداری چالوس باقی بماند.

سلیمان آبرنج هم عدم توانایی مالی برای اخذ جواز را دلیل آمدن به محل ملاقات عمومی عنوان و تصریح کرد: ساکن روستای تجن کلی سفلی خط ذوات 55 ساله و بیکار هستم. منزلم که 33 سال پیش ساخته شده فرسوده و نیاز به مرمت دارد، اما گرفتن جواز حدود 25 میلیون هزینه می‌خواهد که در توان من نیست.

 

* از مسئولان بخواهید به دادمان برسند

محمدجواد صادق ناتری هم جزو ملاقات کننده‌های استاندار است. او نیز با مشاهده من در حال تهیه گزارش جلو آمد و گفت: شما را به خدا از مسئولان بخواهید به داد ما برسند، فوق دیپلم برق صنعتی دارم؛ اما به هرکجا می‌روم به دلیل کارت معافیت پزشکی به من کار نمی‌دهند. مگر این قانون را خودشان نگذاشتند که مشکل بینایی هشت درصد از سربازی معاف است؛ ولی قرار نیست از زندگی معاف شویم.

وی تصریح کرد: حتی صندوق مهر امام رضا (ع) هم به من وام نمی‌دهد تا بتوانم با خوداشتغالی دردی از زندگی دوا کنم. با داشتن همسر همچنان چشمم به دست پدرم است. بارها تا ساری هم رفتم، اما دست از پا درازتر برگشتم. نزد مسئول صندوق مهر امام رضا (ع) در سازی رفتم و گفتم حاضرم با حداقل حقوق کار خدماتی در اداره‌ای انجام دهم، اما فقط با بیان اینکه تو فوق دیپلم برق صنعتی داری و نباید کار خدماتی بکنی عذر مرا خواستند در حالی که گفتند حداقل مبلغی وام به او بدهیم تا از این بلاتکلیفی درآید.

نیره بالی لاشکی فرهنگی بازنشسته هم می‌گوید: پس از سال‌ها خدمت در عرصه فرهنگی به زحمت 232 متر زمین خریداری کردم، اما توانایی دریافت جواز آن را ندارم تا بعد از 30 سال خدمت بتوانم زندگی تازه‌ای برای خودم بسازم. مشکل من عوارض سنگین است و آمدم تا مسئولان استانی در این رابطه کمکم کنند.

این گزارش اجمالی نشان می‌دهد مردم با وجود دست و پنجه نرم کردن با مشکلات همچنان به رسیدگی مشکلات شان از سوی مسئولان امیدوارند و چه خوب است مسئولان نیز پاسخ قانع‌کننده و پیگیری مجدانه‌ای به درخواست‌های مردم که در سوز و سرمای زمستان از راه‌های دور و نزدیک به مسجد جامع چالوس آمده بودند داشته باشند.

==============

گزارش از زهرا راه گل

===========

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول