اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان خبر داد

نمایش 50 سند در نمایشگاه "اسناد خانگی هویت ایرانی"

خبرگزاری فارس: مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: 50 سند تاریخی در نمایشگاه "اسناد خانگی هویت ایرانی" این استان به نمایش درآمده است.

نمایش 50 سند در نمایشگاه "اسناد خانگی هویت ایرانی"
پرستو قاسمی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: تاریخ اسناد تاریخی موجود در نمایشگاه "اسناد تاریخی هویت ایرانی" مربوط به دوره قاجار است.

وی با اشاره به اینکه سه ماه قبل از برگزاری نمایشگاه اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان به منظور مستند سازی و بازخوانی اسناد از طریق جراید و صدا و سیما فراخوان داد، خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از اسناد که در خانه‌ها نگهداری می‌شدند به اداره کل میراث فرهنگی استان تحویل داده شد.

مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه بعد از مستند سازی، اسکن و تهیه تصاویر اصل اسناد به خانواده‌ها عودت داده شد، اضافه کرد: سندها با انجام مطالعات مورد نظر به منظور نمایش در ساختمان دارایی تقسیم‌بندی شدند.

وی با تاکید بر اینکه تعداد اسنادی که به اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان رسیده، بسیار زیاد بود، ادامه داد: هدف از نمایش 50 عدد از این سندها معرفی ارزش این اسناد به بازدیدکنندگان و آشنایی آن‌ها با اسناد تاریخی استان است.

قاسمی هبه‌نامه، استشهاد نامه، عقدنامه، وقف‌نامه، مصالحه‌نامه و ... را از جمله موضوعات اسناد موجود در نمایشگاه  "اسناد تاریخی هویت ایرانی" برشمرد و عنوان کرد: در برنامه‌ریزی‌ها سعی بر این بود که اسناد مرتبط با تاریخ استان زنجان به نمایش گذاشته شود.

وی با بیان اینکه اسناد از نظر سیاسی، تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: این اسناد به عنوان هویت و تاریخ استان زنجان باید مستند سازی شده و حفظ شوند.

مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه تعدادی از اسناد در خانواده‌ها وجود دارد که تمایلی به نمایش آن‌ها نداشته و سعی در حفظ سند در خانه خود دارند، تصریح کرد: این اسناد باید شناسایی شوند و اقدامات لازم در راستای مستند سازی و بازخوانی آن‌ها صورت گیرد.

وی اظهار داشت: هدف از بازخوانی و مستند سازی اسناد تاریخی استان زنجان این است که اگر اسناد به سرقت رفتند یا دچار آسیب‌ شدند حداقل مستند سازی شده و در اداره کل ثبت شده باشند.

قاسمی با اشاره به اینکه اسناد تاریخی آسیب‌پذیرتر از سایر آثار تاریخی هستند، ادامه داد: عوامل طبیعی، نور، پارگی، نبود شرایط مناسب نگهداری و ... از جمله آسیب‌هایی هستند که اسناد تاریخی را تهدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه علاوه بر اینکه موجب آشنایی مردم با تاریخ استان زنجان می‌شود، یادآور شد: بازدیدکنندگان به ارزش تاریخی و فرهنگی این اسناد نیز پی می‌برند.

مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه قدیمی‌ترین سند نمایشگاه "اسناد خانگی هویت ایرانی" مربوط به سال یک هزار 212 است، تصریح کرد: این سند یک فرمان شاهی است که مهر فتحعلی شاه قاجار بر روی آن ثبت شده است.

وی اضافه کرد: یکی از اسناد نیز شامل عقدنامه‌ای مربوط به سال یک هزار و 213 است که در آن به جهیزیه نیز اشاره شده است.

قاسمی در پایان با بیان اینکه نمایشگاه "اسناد خانگی هویت ایرانی" با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان و دارندگان اسناد تاریخی و خانگی دایر شده است، اذعان داشت: علاقه‌مندان می‌توانند در ایام دهه مبارک فجر از این نمایشگاه بازدید کنند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول