اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ارزیابی بین موزه‌های سراسر کشور

آذربایجان‌شرقی رتبه نخست موزه‌داری در کشور را کسب کرد

خبرگزاری فارس: معاون اداره کل موزه‌های کشور گفت: در ارزیابی انجام گرفته از موزه‌ها در استان‌های مختلف، آذربایجان‌شرقی رتبه نخست موزه‌داری در کشور را کسب کرد.

آذربایجان‌شرقی رتبه نخست موزه‌داری در کشور را کسب کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، پیمان پیرفرشی اظهار کرد: معیار انتخاب برترین موزه‌های استان‌ها بر اساس افتتاح تعداد موزه‌ها، همکاری در طرح‌های اجرایی، ساماندهی و مرمت اشیا، تعداد بازدیدکننده و ارتقای سطح حفاظت بوده است.

پیرفرشی خاطرنشان کرد: بر اساس معیارهای گزینش در انتخاب برترین موزه‌های استان‌ها پس از آذربایجان‌شرقی استان اصفهان، مرکزی، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری به ترتیب رتبه‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.

وی یادآور شد: در بازدیدهای دوره‌ای از موزه‌های استان‌ها سیستم‌های حفاظت الکترونیکی، ساماندهی اموال، کارگاه‌های مرمت و مسائل فنی مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان قرار می‌گیرد.

20 موزه فعال در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نیز کسب رتبه نخست موزه‌داری در کشور را اقدامی مبارک و در خور شان این استان توصیف کرد و گفت: آذربایجان‌شرقی با ساخت دو موزه ملی و منطقه‌ای از 14 موزه منطقه‌ای در کشور پیشتاز سایر استان‌ها بوده است.

تراب محمدی خاطرنشان کرد: ساخت موزه ملی فرش و موزه منطقه‌ای شمال‌غرب کشور مدتی پیش با بررسی‌ها و امکان‌سنجی‌های صورت گرفته در استان آغاز شد که با پیشرفت فیزیکی قابل توجه در دهه فجر امسال شاهد بهره‌برداری از مخزن امن موزه منطقه‌ای به عنوان فاز نخست این پروژه خواهیم بود.

وی با اشاره به تعداد و کیفیت موزه‌های استان یادآور شد: آذربایجان‌شرقی جزو معدود استان‌های کشور است که تقریبا تمام 19 شهرستان خود را به یک و یا حتی چند موزه مجهز کرده است.

محمدی همچنین موزه‌های استان را با توجه به دارا بودن ویژگی‌ها و اشیای منحصربه‌فرد نگهداری شده در آنها دارای جاذبه‌های فراوان گردشگران تاریخی و مردم شناسی عنوان کرد و گفت: در 9 ماهه نخست سال 90 بیش از یک میلیون نفر از موزه‌های استان بازدید کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: چندین هزار شی تاریخی موزه‌های استان در سیستمی با عنوان نرم‌افزار اموال منقول تاریخی یا جام در حال ثبت است که امکان پژوهش و دسترسی را برای پژوهشگران و علاقه‌مندان تسهیل می‌کند.

محمدی همچنین با اشاره به اینکه موزه آذربایجان به‌عنوان قدیمی‌ترین موزه استان و دومین موزه ملی کشور پس از تهران است، گفت: این موزه از زمان تاسیس تاکنون همواره پویایی خود را حفظ کرده است به طوری که در آخرین همایش ثبت ملی آثار در جزیره قشم ساختمان آن به عنوان یک بنای قابل توجه با معماری ویژه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی یادآور شد: هم‌اکنون بیش از 20 موزه در استان آذربایجان‌شرقی فعال است که با تنوع موضوعی بالای آن موزه‌های آثار تاریخی، تاریخ طبیعی، مردم شناسی، محرم و برخی دیگر را شامل می‌شود.

انتهای پیام/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول