اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

تشخیص زودرس سرطان منجر به درمان آن می‌شود ‌

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تشخیص زودرس بیماری سرطان در مراحل اولیه می‌تواند منجر به درمان و ریشه‌کنی آن شود.

تشخیص زودرس سرطان منجر به درمان آن می‌شود  ‌
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا سعیدی عصر امروز در کنفرانس خبری هفته سرطان در مرکز بهداشت استان خراسان رضوی اظهار داشت: سرطان در ایران به عنوان سومین عامل مرگ و میر مطرح است که با صنعتی‌شدن زندگی‌ها و افزایش درصد سالمندی آمار ابتلا به سرطان رو به افزایش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: شایع‌ترین سرطان در کشور و دنیا مربوط به سرطان پوست است که بعد از سرطان معده، پستان و روده بزرگ در فهرست شایع‌ترین سرطان‌ها قرار می‌گیرند و در استان خراسان نیز به ترتیب سرطان معده، ریه، کبد و پستان شایع‌ترین سرطان‌ها محسوب می‌شوند.

وی برنامه‌های غربالگری را برای بیماری سرطان مثمر ثمر ندانست و اظهار داشت: هدف از برنامه‌های غربالگری کاهش مرگ و میر است و این در حالی است که به وسیله برنامه غربالگری امکان کم‌تر کردن مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرطان پستان را از شایع‌ترین سرطان های کشور خواند و ادامه داد: برنامه غربالگری تنها در ارتباط با سرطان پستان که در حدود 10درصد کل سرطان‌های کشور را شامل می‌شود، می‌تواند پاسخگو باشد که در این زمینه با خلا روبه رو بوده و تاکنون امکان انجام این برنامه برای سرطان پستان موجود نبوده است.

سعیدی حمایت روانی را در درمان و کنترل روند بیماری یک بیمار سرطانی حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: بیماری سرطان نه تنها بیمار را درگیر می‌کند بلکه خانواده بیمار را نیز در زمینه‌های روانی، هزینه‌ای و درمانی تحت تأثیر قرار می‌دهد که در این شرایط حمایت روانی از بیمار و خانواده وی می‌تواند اهمیت ویژ‌ه‌ای در درمان و کنترل روند بیماری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تأکید بر اهمیت وجود تیم مشاور و روان‌پزشک در رابطه با بیماران سرطانی، گفت: با وجود داشتن تعدادی نیروی مددکار در بیمارستان‌ها برای ارائه مشاوره با بیماران، هنوز هم در این زمینه در شرایط مطلوب و ایده‌آلی قرار نداریم.

وی شیوع ابتلا به سرطان را در کشورهای پیشرفته بالاتر از کشورهای در حال توسعه عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به صنعتی شدن کشورها و تبعات این امر، ابتلا به سرطان نیز در کشورهای صنعتی و توسعه یافته به مراتب بالاتر از کشورهای جهان سوم و توسعه نیافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرطان را بیماری کشورهای توسعه یافته معرفی کرد و افزود: در حدود 1.5درصد جمعیت آمریکا مبتلا به سرطان هستند در حالی‌که این آمار در ایران در حدود 1.01درصد است که نشان‌دهنده میزان ابتلا به سرطان در ایران 15 برابر کم‌تر از آمریکا و 11برابر کم‌تر از اروپا است.

رسانه ها در کاهش ابتلا به سرطان مؤثرند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: با توجه به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به عموم جامعه، رسانه‌‌ها می‌توانند در پیش‌گیری از ابتلا به سرطان‌ها مثمر ثمر واقع شوند.

وی ادامه داد: تنها در حدود 25درصد سلامت جامعه مربوط به حوزه بهداشت و درمان می‌شود و 75درصد دیگر مربوط به سایر نهادها و ارگان‌ها در جامعه است که رسانه‌ها و مطبوعات سهم بسزایی از این مقدار را در بر می‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به مبحث آموزش به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به سرطان، اظهار داشت: نحوه درست نگهداری و استفاده از مواد غذایی، تغذیه صحیح، استعمال نکردن دخانیات، کم‌تر مصرف کردن و کنترل فست فودها و غذاهای فرآوری شده از موارد مؤثر در کاهش ابتلا به سرطان‌ها هستند که به ‌وسیله آموزش و اطلاع‌رسانی رسانه‌های عمومی تحقق می‌یابند.

سعیدی به نظام ثبت سرطان نیز به عنوان یکی از اقدامات مؤثر در زمینه آموزش و در نهایت کاهش میزان ابتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: نظام ثبت سرطان در واقع زیر ساخت کنترل سرطان محسوب می‌شود که در حال انجام بوده و در آن با به دست آوردن اطلاعات و آمار سرطان در کشور، برای پیشگیری و کنترل آن اقدام می‌شود.

سرطان قابل پیشگیری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: سرطان‌ها انواع مختلفی دارند اما با پیشگیری و اطلاع از عوامل خطرساز ابتلا و ریسک فاکتورهای سرطان تا حد زیادی از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.

سعیدی با بیان این‌ مطلب که سرطان بیماری قابل پیشگیری و قابل درمان است، ادامه داد: با توجه به این‌که بیماری سرطان به‌ویژه در مراحل اولیه و غیر پیشرفته آن قابل درمان است، اطلاع از علائم بیماری و سعی در از میان بردن ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از آن‌جا که شیر مادر به عنوان یکی از عوامل مهم و مؤثر در کاهش ابتلا به سرطان مطرح است، توصیه می‌شود که نوزادان شش ماه اول انحصارا از شیر مادر تغذیه کرده و تا دو سال نیز با شیر مادر همراه با غذاهای کمکی استفاده کنند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول