اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

بیماران سرطانی با بیماری خود مقابله معنوی کنند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان، برای مقابله با بیماری خود، به عقاید مذهبی و معنوی روی می‌آورند که این نوع مبارزه با بیماری، مقابله معنوی خوانده می‌شود.

بیماران سرطانی با بیماری خود مقابله معنوی کنند

عبدالرحیم حزینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در زمینه نقش مذهب در ارتقای کیفیت زندگی بیماران و بستگان آنها اظهار داشت: ارائه دادن مشاوره‌های مذهبی و معنوی در بیمارستان‌های کشورهای توسعه یافته جزو زیرگروه تخصصی طب تسکینی است که این طب از یک تیم multidisciplinary تشکیل شده که از متخصصان مختلف از جمله یک یا چند روحانی دوره دیده تشکیل شده است.

وی بیان داشت: در سال‌های اخیر در کشورهای غربی توجه به نیازهای معنوی و روحی – روانی بیماران به ویژه بیماران سرطانی گسترش زیادی داشته و این موضوع تأثیر بسزایی در راستای افزایش کیفیت زندگی این‌گونه بیماران و بستگان آنها داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان، برای مقابله با بیماری خود، به عقاید مذهبی و معنوی روی می‌آورند که این نوع مبارزه با بیماری، مقابله معنوی خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از اندیشمندان معاصر غربی تأکید می‌کنند که مشکل انسان معاصر در اساس به نیاز وی به دین و ارزش‌های معنوی بر می‌گردد.

حزینی افزود: ایمان به خدا نوعی قدرت معنوی به انسان می‌بخشد که او را در تحمل سختی‌ها کمک می‌کند و نگرانی و اضطراب را از او دور می‌سازد از آنجایی که قرائت دعا می‌تواند به عنوان یک نوع درمان تسکینی، تحریکی برای ایجاد پاسخ‌های فیزیولوژیک و سایکولوژیک در بیمار است.

وی اضافه کرد: برخی از بیماران و خانواده‌های آنها تمایل دارند با پزشک معالج در مورد نگرش‌های معنوی در این زمینه صحبت کنند، ولی اغلب در مطرح کردن این مطلب تردید دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: بیماری‌های صعب‌العلاج مثل سرطان ممکن است سبب سست شدن باورهای مذهبی و معنوی بیمار و خانواده او گشته و در آنها فشار روحی ایجاد کند.

وی گفت: با توجه به برخی از تحقیقات صورت گرفته، ممکن است بیمار مبتلا به سرطان تصور کند که مورد تنبیه خداوند قرار گرفته است یا به طور کلی اعتقاد خود را از دست بدهد و از دین خود فاصله بگیرد.

حزینی افزود:  درصدی از افراد به دنبال بیماری‌هایی مانند سرطان از سستی و گسستگی دور شده و به خدا و باورهای دینی خود نزدیکتر می‌شوند و این مشکل را به عنوان یک پاداش الهی می‌دانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به نقش سلامت مذهبی و معنوی در ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی بیماران اشاره کرد و گفت: کاهش اضطراب، افسردگی، خشم و ناراحتی، کاهش حس جدایی (احساس تنهایی) و احتمال خودکشی، کاهش استفاده از الکل و مواد مخدر، کاهش فشارخون و خطر بروز بیماری‌های قلبی و کمک به بیمار در کنار آمدن با عوارض ناشی از سرطان و درمان آن از جمله تأثیر‌ها مذهب در درمان بیماران است.

وی بیان داشت: ارزیابی معنوی، روش یا ابزاری است که پزشکان از طریق آن به نقش باورهای مذهبی و معنوی در زندگی بیمار پی می‌برند و پزشکان می‌توانند با این روش، متوجه چگونگی تأثیرگذاری این‌گونه‌ باورها بر نحوه واکنش بیمار نسبت به تشخیص بیماری سرطان و روش درمان آن، گردند که برخی پزشکان یا پرستاران ممکن است منتظر بروز رویکردهای معنوی در بیمار باشند، برخی دیگر نیز با بیمار در این زمینه صحبت می‌کنند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول