اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل واحد رشت:

دروغ‌گویی نماد جنگ نرم است

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: دروغ‌پردازی و دروغ‌گویی نماد قابل بررسی در جنگ نرم است

دروغ‌گویی نماد جنگ نرم است
حجت‌الله تقوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تبریک فرا رسیدن سی‌وچهارمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی، به مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال 57 اشاره کرد و اظهار داشت: قبل پیروزی انقلاب اسلامی وقایع مهمی از نظر تاریخی، جامعه‌شناختی و عوامل خارجی رخ داد که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش به‌سزایی داشت.

وی با اشاره به سخنرانی تاریخی امام خمینی (ره) در سال 1342 و تبعید ایشان در 13 آبان 1343، افزود: اگر 16 دی ماه 1356 نقطه آغاز حرکت انقلابی باشد، کشتار فجیع 17 شهریور 57 یکی دیگر از عوامل و وقایع مهم دوران انقلاب بود که موج اعتصابات و اعتراضات مردمی را به دنبال داشت که با فرار شاه و به قدرت رسیدن شاپور بختیار خشم و اعتراض مردم را به اوج رسانید.

مدرس دروس گروه معارف دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان، حضور آحاد و افراد جامعه در صحنه انقلاب را از جمله ابعاد جامعه‌شناختی انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: تشکیل یک نظام مستقل و مردم‌سالار بر پایه احکام شیعی در کنار تئوری ولایت فقیه و تاکید بر تشکیل حکومت مستقل جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین اهداف پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 بوده است.

 

*پیروزی انقلاب اسلامی در بدو تولد واکنش نظام‌های فاشیستی را برانگیخت

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در دوران جنگ سرد به وجود آمد، اذعان داشت: موضع‌گیری دو ابر قدرت شرق و غرب (شوروی سابق و آمریکا) در برابر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران منفعلانه و با نگاهی بدبینانه بوده زیرا اهداف انقلاب اسلامی را یک تهدید بزرگ در برابر حوزه‌های مارکسیستی و سوسیالیستی خود می‌دانستند.

تقوی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی مسئله تقید به دین بار دیگر مورد تایید قرار گرفته و در بسیاری از اصول انقلابی مورد توجه واقع شد در حالی که این امر واکنش‌های ابرقدرت‌ها و نظام‌های فاشیستی که حکومت حاکمیت بر اخلاق و مذهب را در پیش داشتند، برانگیخت.

وی تصریح کرد: رویکرد مذهبی انقلاب اسلامی در کنار تئوری وحدت انقلاب اسلامی مخالفت ابر قدرت‌های جهان را در پی داشت و این امر با صدور ارزش‌های فرهنگی و انقلابی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود بیشتر شد زیرا نظام‌های استبدادی از هرگونه مشارکت مردمی بیزار و هراسان بوده و هیچ‌گاه پذیرای این مسئله به عنوان یک رفتار حکومتی نخواهند بود.

مسئول دفتر فرهنگ واحد رودسر و املش، با بیان اینکه جمهوری اسلامی حافظ منافع تمام ملت‌های آزاده در دنیا است، اظهار داشت: این امر نیز عامل دیگری برای مخالفت ابر قدرت‌ها با نظام اسلامی در ایران است.

 

*دروغ‌گویی نخستین نماد قابل بررسی در جنگ نرم است

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با بیش از سه دهه سابقه شاهد پیروزی‌ها، موفقیت‌ها و دستاوردهای فراوانی بوده است، ابراز داشت: دستاوردهای انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره بر روند بین‌المللی نیز تاثیر داشته است.

تقوی یادآور شد: غرب و دیگر دشمنان ایران که توانایی ضربه زدن به نظام پس از راه‌اندازی هشت سال جنگ تحمیلی را نداشتند این بار از شیوه تهاجم به تعبیر مقام معظم رهبری و استحاله فرهنگی وارد شده و جنگی در قالب جنگ نرم را علیه ایران طراحی و ایجاد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امروزه موضوع جنگ نرم یکی از موضوعات مهم در سطح داخل و بین‌الملل است، اذعان داشت: رسانه‌ها به عنوان مهم‌ترین ابزار جنگ نرم در اختیار کشورهای استعمارگر قرار دارند که با قدرتی نرم در فضای سایبری و مجازی جنگ علیه افکار و اذهان را راه‌اندازی کرده‌اند.

مدرس دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان افزود: نظریه‌پردازان جنگ نرم معتقدند که در جنگ نرم نیازی به صرف هزینه‌های سنگین نیست و تنها با صرف اندک سرمایه می‌توانند از طریق رسانه‌ها، اطلاعات و اخبار ارزش‌ها را به ضد ارزش‌ها تبدیل کنند و با تغییر افکار و ایزوله شدن آنها به دیگر مقاصد سیاسی خود دست یابند.

وی دروغ‌پردازی و دروغ‌گویی را نخستین نماد قابل بررسی در جنگ نرم دانست و خاطر نشان کرد: دشمنان از طریق رسانه‌های خود با دروغ‌گویی درباره یکی از مسایل مهم و مورد نظر عمدتا با تبدیل قبح مسئله به حسن، قصد فریب اذهان عمومی را دارند که در این جریان مدام از روش تکرار استفاده می‌کنند.

تقوی کلی‌گویی، تخریب، شایعه‌پراکنی و سانسور را از دیگر تاکتیک‌های جنگ نرم برشمرد و اذعان داشت: از نظر روان‌شناسی، شایعه‌پراکنی موجب می‌شود تا مخاطب بدون فرصت فکر کردن در زمانی کوتاه شایعه را باور کرده و دچار ترس و وحشت و بدبینی شود.

وی جنگ نرم را مهم‌ترین چالش نظام در مقوله فرهنگی دانست و متذکر شد: ایجاد جاذبه‌های جنسی با تبلیغ در بیش از چهار هزار شبکه ماهواره‌ای، رواج مشروب‌خواری در جامعه  و... از دیگر زمینه‌های تغییر فرهنگ یک جامعه در جنگ نرم و مورد استفاده دشمن علیه کشورهای اسلامی است.

انتهای پیام/ی10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول