وی با اشاره به سخنرانی تاریخی امام خمینی (ره) در سال 1342 و تبعید ایشان در 13 آبان 1343، افزود: اگر 16 دی ماه 1356 نقطه آغاز حرکت انقلابی باشد، کشتار فجیع 17 شهریور 57 یکی دیگر از عوامل و وقایع مهم دوران انقلاب بود که موج اعتصابات و اعتراضات مردمی را به دنبال داشت که با فرار شاه و به قدرت رسیدن شاپور بختیار خشم و اعتراض مردم را به اوج رسانید.
مدرس دروس گروه معارف دانشگاههای آزاد اسلامی گیلان، حضور آحاد و افراد جامعه در صحنه انقلاب را از جمله ابعاد جامعهشناختی انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: تشکیل یک نظام مستقل و مردمسالار بر پایه احکام شیعی در کنار تئوری ولایت فقیه و تاکید بر تشکیل حکومت مستقل جمهوری اسلامی ایران از مهمترین اهداف پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 بوده است.
*پیروزی انقلاب اسلامی در بدو تولد واکنش نظامهای فاشیستی را برانگیخت
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در دوران جنگ سرد به وجود آمد، اذعان داشت: موضعگیری دو ابر قدرت شرق و غرب (شوروی سابق و آمریکا) در برابر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران منفعلانه و با نگاهی بدبینانه بوده زیرا اهداف انقلاب اسلامی را یک تهدید بزرگ در برابر حوزههای مارکسیستی و سوسیالیستی خود میدانستند.
تقوی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی مسئله تقید به دین بار دیگر مورد تایید قرار گرفته و در بسیاری از اصول انقلابی مورد توجه واقع شد در حالی که این امر واکنشهای ابرقدرتها و نظامهای فاشیستی که حکومت حاکمیت بر اخلاق و مذهب را در پیش داشتند، برانگیخت.
وی تصریح کرد: رویکرد مذهبی انقلاب اسلامی در کنار تئوری وحدت انقلاب اسلامی مخالفت ابر قدرتهای جهان را در پی داشت و این امر با صدور ارزشهای فرهنگی و انقلابی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود بیشتر شد زیرا نظامهای استبدادی از هرگونه مشارکت مردمی بیزار و هراسان بوده و هیچگاه پذیرای این مسئله به عنوان یک رفتار حکومتی نخواهند بود.
مسئول دفتر فرهنگ واحد رودسر و املش، با بیان اینکه جمهوری اسلامی حافظ منافع تمام ملتهای آزاده در دنیا است، اظهار داشت: این امر نیز عامل دیگری برای مخالفت ابر قدرتها با نظام اسلامی در ایران است.
*دروغگویی نخستین نماد قابل بررسی در جنگ نرم است
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با بیش از سه دهه سابقه شاهد پیروزیها، موفقیتها و دستاوردهای فراوانی بوده است، ابراز داشت: دستاوردهای انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب در عرصههای مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره بر روند بینالمللی نیز تاثیر داشته است.
تقوی یادآور شد: غرب و دیگر دشمنان ایران که توانایی ضربه زدن به نظام پس از راهاندازی هشت سال جنگ تحمیلی را نداشتند این بار از شیوه تهاجم به تعبیر مقام معظم رهبری و استحاله فرهنگی وارد شده و جنگی در قالب جنگ نرم را علیه ایران طراحی و ایجاد کردهاند.
وی با اشاره به اینکه امروزه موضوع جنگ نرم یکی از موضوعات مهم در سطح داخل و بینالملل است، اذعان داشت: رسانهها به عنوان مهمترین ابزار جنگ نرم در اختیار کشورهای استعمارگر قرار دارند که با قدرتی نرم در فضای سایبری و مجازی جنگ علیه افکار و اذهان را راهاندازی کردهاند.
مدرس دانشگاههای آزاد اسلامی گیلان افزود: نظریهپردازان جنگ نرم معتقدند که در جنگ نرم نیازی به صرف هزینههای سنگین نیست و تنها با صرف اندک سرمایه میتوانند از طریق رسانهها، اطلاعات و اخبار ارزشها را به ضد ارزشها تبدیل کنند و با تغییر افکار و ایزوله شدن آنها به دیگر مقاصد سیاسی خود دست یابند.
وی دروغپردازی و دروغگویی را نخستین نماد قابل بررسی در جنگ نرم دانست و خاطر نشان کرد: دشمنان از طریق رسانههای خود با دروغگویی درباره یکی از مسایل مهم و مورد نظر عمدتا با تبدیل قبح مسئله به حسن، قصد فریب اذهان عمومی را دارند که در این جریان مدام از روش تکرار استفاده میکنند.
تقوی کلیگویی، تخریب، شایعهپراکنی و سانسور را از دیگر تاکتیکهای جنگ نرم برشمرد و اذعان داشت: از نظر روانشناسی، شایعهپراکنی موجب میشود تا مخاطب بدون فرصت فکر کردن در زمانی کوتاه شایعه را باور کرده و دچار ترس و وحشت و بدبینی شود.
وی جنگ نرم را مهمترین چالش نظام در مقوله فرهنگی دانست و متذکر شد: ایجاد جاذبههای جنسی با تبلیغ در بیش از چهار هزار شبکه ماهوارهای، رواج مشروبخواری در جامعه و... از دیگر زمینههای تغییر فرهنگ یک جامعه در جنگ نرم و مورد استفاده دشمن علیه کشورهای اسلامی است.
انتهای پیام/ی10/د1000