اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بیمارستان امید مشهد:

استعمال دخانیات عامل اصلی ابتلا به سرطان است

خبرگزاری فارس: رئیس بیمارستان امید مشهد گفت: استعمال دخانیات در صدر لیست عوامل اصلی ابتلا به سرطان در کشور و جهان است.

استعمال دخانیات عامل اصلی ابتلا به سرطان است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدامیر آل‌داوود ظهر امروز در کنفرانس خبری هفته سرطان که توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرکز بهداشت استان خراسان‌رضوی با شعار "سرطان قابل پیشگیری است" برگزار شد، اظهار داشت: ابتلا به سرطان معلول وجود دسته‌ای از عوامل است که به ترتیب دخانیات، تغذیه و عفونت‌ها اصلی‌ترین عوامل آن محسوب می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: کنترل و مهار استعمال دخانیات به عنوان مهم‌ترین ریسک فاکتور ابتلا به سرطان در جامعه می‌تواند تا میزان 30 درصد ابتلا به این بیماری را در جوامع کاهش دهد.

آل‌داوود ادامه داد: مصرف مجموعه دخانیات که سیگار، قلیان و تنباکو را شامل می‌شود در ابتلا به سرطان‌های شایعی هم‌چون سرطان ریه، معده، کلیه، مثانه، لوزالمعده و همچنین در انواع دیگری از سرطان بسیار مؤثر است.

رئیس بیمارستان امید مشهد ضمن اشاره به عامل تغذیه به عنوان دومین ریسک فاکتور ابتلا به بیماری سرطان اظهار داشت: استفاده از مواد غذایی سالم با نحوه عمل‌آوری بهداشتی و صحیح، توجه به میزان مواد نگه‌دارنده موجود در مواد غذایی، شیوه و نوع طبخ غذا و هم‌چنین شیوه نگه‌داری مواد غذایی اثر زیادی در ابتلا به سرطان و به ویژه سرطان معده دارد.

وی عفونت‌ها را به عنوان سومین عامل بروز انواع سرطان‌ها معرفی کرد و گفت: هر عفونتی ریسک و احتمال ابتلا به بیماری سرطان را بالا نمی‌برد اما بسیاری از عوامل میکروبی و عفونی وجود دارند که با بروز سرطان‌های مختلفی از جمله سرطان معده و کبد ارتباط دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در حدود 40 تا 45 درصد ابتلا به کل سرطان‌ها به این سه دسته از عوامل یعنی استعمال دخانیات، عوامل تغذیه‌ای و عفونت‌ها مربوط می‌شود که مداخله جدی در این سه دسته می‌تواند تا حد بسیار زیادی میزان ابتلا به سرطان در جامعه را کاهش دهد.

آل‌داوود سرطان را بیماری قابل پیشگیری و قابل درمان عنوان کرد و اظهار داشت: توجه به نشانه‌های بیماری‌ها و در نظر گرفتن و اطلاع از علائم ابتلا به سرطان می‌تواند تا حد زیادی به مراجعه زودهنگام به پزشک و درمان سرطان کمک کند.

وی در ارتباط با علائم قابل تشخیص بروز برخی از سرطان‌ها از جانب شخص بیمار گفت: بی‌اشتهایی‌های طولانی مدت، گرفتگی صدای طولانی مدت، اجابت مزاج همراه با مشکل و هم‌چنین شکایت‌های گوارشی هم‌چون سوءهاضمه، احساس سنگینی در ناحیه فوقانی شکم، سیر شدن زودرس و استفراغ از علائم اولیه بروز برخی از سرطان‌ها محسوب می‌شوند.

رئیس بیمارستان امید مشهد سرطان مری را یکی از سرطان‌های شایع استان خراسان عنوان کرد و افزود: سرطان مری که با علائمی هم‌چون احساس اختلال در فرو دادن لقمه و بلع غذا بروز می‌کند از جمله سرطان‌های شایع در خراسان است که خوردن چای داغ به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به این سرطان مطرح است.

در این نشست خبری هفت راهکار ساده برای پیشگیری از ابتلا به سرطان به شرح زیر معرفی شد که تغذیه صحیح، داشتن وزن مناسب، خودداری از استعمال دخانیات، ورزش و تحرک جسمانی مناسب، دوری از استرس و ایجاد تفکر مثبت، مصرف روزانه میوه و سبزیجات و دوری از مواد سرطان‌زا از جمله این روش‌هاست.

انتهای پیام/م10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول