اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بررسی‌های صورت گرفته اعلام شد

30 درصد سرطان‌ها به رژیم غذایی انسان بستگی دارد

خبرگزاری فارس: مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیش از 30 درصد موارد سرطان‌ها به انواع رژیم غذایی انسان بستگی دارد.

30 درصد سرطان‌ها به رژیم غذایی انسان بستگی دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، محمدحسین فرامرزی اظهار داشت: سرطان‌ها گروهی از بیماری‌ها هستند که به صورت رشد بی‌رویه و خارج از کنترل تعدادی از سلول‌ها ایجاد می‌شوند و حدود 100 نوع مختلف هستند.

وی افزود: از نظر بالینی، سرطان به گروه بزرگی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که از نظر سن شروع، سرعت رشد و وضعیت تمایز سلول‌ها، قابلیت شناسایی با اقدامات تشخیصی، تهاجم، قابلیت گسترش و پاسخ به درمان و پیش آگهی با یکدیگر متفاوت هستند.

این مسئول در مورد عوامل خطر ابتلا به سرطان‌ها بیان داشت: عوامل عمده خطرساز ابتلا به سرطان‌ها را می‌توان به پنج گروه طبقه‌بندی کرد که عوامل خطرساز مربوط به رفتار یا روش زندگی، عوامل خطرساز ژنتیکی، عوامل خطرساز محیطی، عوامل خطرساز پزشکی و ابتلا به سایر بیماری‌ها را شامل می‌شوند.

فرامرزی ابراز داشت: مصرف دخانیات شامل سیگار و قلیان، مصرف الکل و رژیم غذایی از جمله عوامل خطرساز مربوط به رفتار یا روش زندگی هستند.

وی گفت: بیش از 30 درصد موارد سرطان‌ها به انواع رژیم غذایی انسان بستگی دارد و مصرف میوه و سبزیجات و فیبر در ارتباط با کاهش خطر سرطان دستگاه گوارش، حلق و حنجره، ریه، مری و معده و دهانه رحم مرتبط است.

این مسئول ادامه داد: همچنین مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده با افزایش سرطان کولورکتال مطرح شده و ارتباط سرطان پستان با مصرف چربی نیز ثابت شده است.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه عوامل خطرساز محیطی نیز گفت: مواد سرطان‌زای شغلی شامل آزبست، سیلیکا و فلزات سنگین و همچنین آلودگی‌های محیطی مانند آلودگی‌های هوا، آب و خاک، برخی از آلودگی‌های درون خانه از جمله عوامل خطرساز محیطی هستند.

وی افزود: آلودگی غذا با برخی سموم و مواد زیستی و همچنین ترکیبات نیتریت و نیترات و مواجهه با پرتوهای یون‌ساز مانند پرتوهای اشعه ایکس، پرتوهای کیهانی و فرابنفش و بنفش خورشیدی سایر عوامل خطرساز محیطی را شامل می‌شوند.

فرامرزی خاطرنشان کرد: اشعه درمانی، مصرف برخی داروها، عفونت‌های مزمن و بیماری‌های همراه با سرکوب سیستم ایمنی از دیگر عوامل خطرساز بروز سرطان هستند.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول