اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر:

رکورد تداوم خشکسالی در استان بوشهر شکسته شد

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: در سال‌های گذشته متوسط تداوم خشکسالی دو ساله بوده اما اکنون به شش سال رسیده و تا پایان امسال به هفت سال هم می‌رسد که در 40 سال گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.

رکورد تداوم خشکسالی در استان بوشهر شکسته شد
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، شاپور رجایی صبح امروز در نشست مدیریت بحران استان بوشهر اظهار داشت: با وجود خشکسالی‌های صورت گرفته شاهد کاهش 45 تا 95 درصدی ورودی رودخانه‌ها در سرشاخه‌های اصلی بودیم.
رجایی اضافه کرد: در سال آبی 89 ـ 90، 26 سیلاب در استان بوشهر به وقوع پیوسته و بیشتر سیلاب‌ها نیز در شرایط خشکسالی بوده است.
وی با بیان اینکه متوسط بارش بارندگی در استان بوشهر در این مدت 255 میلی‌متر بوده است، ادامه داد: در سال‌های گذشته متوسط تداوم خشکسالی دو ساله بوده اما اکنون به شش سال رسیده و تا پایان امسال به هفت سال هم می‌رسد که در 40 سال گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه 85 درصد منابع آب سطحی بوشهر خارج از استان تامین‌ می‌شود، گفت: کاهش جریان رودخانه‌ای به استان بوشهر به دلیل بروز خشکسالی و توسعه برداشت‌های بالا دست بوده است.
رجایی افزود: 80 درصد جریان‌های ورودی به استان بوشهر را به دلیل خشکسالی در هفت سال خشکسالی از دست دادیم.
وی با تاکید بر استفاده از دیپلماسی آب گفت: در آینده شاهد تشدید رقابت در بهره‌برداری جریان سیلابی رودخانه‌های مند، شاپور، دالکی استان بوشهر با استان‌های همجوار و شهرستان‌ها خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه بوشهر جزو استان‌هایی است که از نظر منابع آبی در بحران قرار دارد، خاطر نشان کرد: به دلیل مشکلات آبی 50 درصد نیاز آبی باغات استان را نتوانستیم تامین کنیم.
رجایی با اشاره به اجرای سد دالکی و قرار گرفتن آن در لایحه بودجه دولت گفت: یکی از اقدامات مهم و فراموش نشدنی مسئولان استان بوشهر اجرای سد دالکی است که با پیگیری‌های استاندار، مدیران استان و نمایندگان مجلس در لایه بودجه دولت قرار گرفته و اجرای آن بسیاری از مشکلات آبی استان را حل می‌کند.
وی تصریح کرد: نیاز آبی محدوده‌های آبی استان بوشهر 520 میلیون مترمعکب است که 50 درصد آب مورد نیاز باغات را تامین کردیم.
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به مشکلات خط انتقال آب کوثر در بوشهر گفت: عدم امکان دسترسی به خط کوثر به خاطر تخریب جاده سرویس از مشکلات ما در این پروژه است.
رجایی افزود: عدم مهار سیلاب‌های فصلی و نابه‌هنگام، پائین بودن ظرفیت تنظیمی آب سدها و بندهای استان، احتمال خشک شدن نخیلات و باغات پیش از بهره‌برداری از سدهای در دست مطالعه از جمله تبعات آماده نبودن زیرساخت‌های تامین آب استان بوشهر است.
وی عدم وجود سیستم مدیریت اطلاعات را از دیگر مشکلات حوزه آب استان بوشهر ذکر کرد و ادامه داد: اتخاذ تصمیم بر اساس اطلاعات ناقص، عدم امکان تعیین اولویت‌ها و هدررفت منابع اعتباری و مالی از جمله مشکلات و تبعات نداشتن سیستم مدیریت اطلاعات آب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: به منظور مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های بخش‌های مختلف در امور آب تشکیل کارگروه مدیریت آب در بوشهر ضروری است.
رجایی تاکید کرد: افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی با بهره‌گیری از الگوی کشت متناسب با شرایط منطقه و توسعه کشاورزی مکانیزه ضروری است.
انتهای پیام/صا10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول