اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران:

تاکید بر اصطلاح بیداری اسلامی ارائه الگویی موفق به جهانیان است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران گفت: در پس پرده تاکید بر نام بیداری اسلامی هدفی وجود دارد و آن مدیریت صحیح انقلاب‌های منطقه و ارائه الگویی موفق به جهانیان است.

تاکید بر اصطلاح بیداری اسلامی ارائه الگویی موفق به جهانیان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان مجید مشکی در نشست بیداری اسلامی که در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: استکبار جهانی، صهیونیسم، آمریکا ،جریان‌های ضد دین در یک سوی بیداری‌های اخیر قرار دارند و در سمت دیگر نیز جریان اسلامی جای گرفته و هر دوی این جریان‌ها در تلاشند با نام‌گذاری بر انقلاب‌های منطقه ادامه مسیر این انقلاب‌ها را مدیریت کنند.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون که جرقه نخستین بیداری‌های اسلامی در منطقه رقم خورد، دو نام‌ بهار عربی و بیداری اسلامی به میان آمد که نام بهار عربی بیشتر از سوی جریان‌های ضد اسلامی مطرح شد و آنها با تمام توان رسانه‌ای سعی بر نهادینه کردن این اصطلاح در اذهان داشتند.

رئیس مرکز بین‌المللی تبلیغ با بیان اینکه برخی از این اصطلاحات درباره کشورهای عربی در زمان جرج بوش پدر پایه‌گذاری شد، تاکید کرد: این کشورها با بیان اینکه جهان عرب نیازمند تازه کردن نفس بوده و ثروت عظیم حکام و عدم گردش قدرت و ثروت در جهان عرب نیازمند تغییر است، قصد مدیریت بر منابع این کشورها را داشتند.

وی ادامه داد: در همین زمان حکام عرب به افراد کاخ سفید و اروپائیان دست‌اندرکار در این جریان هشدار دادند که در صورتی که حاکمیت در این کشورها از بین برود پایگاه‌های زور و قدرت شما نیز از بین می‌رود.

مشکی تاکید کرد: بنابراین پس از وقایعی که در کشورهای عربی رخ داد غربی‌ها درصدد سوءاستفاده از این قیام‌ها بر آمدند و نام آن را بهار عربی نهاده و مدعی شدند وقایعی که آنها می‌خواستند رخ داده و اکنون نوبت اهدای دموکراسی به این کشورها از جانب آنها است.

وی در ادامه تصریح کرد: هدف آنها از این کار القای این مفهوم در مردم کشورهای مختلف بود که مدیریت جریان انقلاب در کشورهای اسلامی با ماست.

رئیس مرکز بین‌المللی تبلیغ تاکید کرد: در برابر این گروه جریان اسلامی قرار داشتند که از ابتدا بر اصطلاح بیداری اسلامی تاکید و حقانیت خود را با پیروزی در انتخابات مردمی کشورشان ثابت کردند.

وی با بیان اینکه برای ارزیابی رویکرد یک پدیده باید نمادهای مشخص آن بررسی شود، گفت: اگر انقلاب ایران، اسلامی نامیده می‌شود به این علت است که تک تک شاخص‌های انقلاب مانند رهبران آن اسلامی و هدایت‌ کننده آنها در این جریانات نیز حوزه علمیه بود ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌های انقلاب در مکان‌های اسلامی مانند مساجد، حسینیه‌ها و مراسم‌های مذهبی انجام می‌شد.  

مشکی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه بیداری‌های منطقه تصریح کرد: ایشان از همان ماه‌های نخست بر اصطلاح بیداری اسلامی و اینکه این جریانات هرگز بهار عربی نیست تاکید کرده و سه شاخصه مهم را که در تمام انقلاب‌ها وجود دارد علت این موضوع دانستند.

وی اضافه کرد: این شاخصه‌ها که در انقلاب اسلامی ایران به روشنی آنها را مشاهده می‌کنیم حرکت‌های مردمی، اسلام‌گرایی و دین‌‌خواهی و شاخصه ضد استکباری انقلاب ماست.

رئیس مرکز بین‌المللی تبلیغ تصریح کرد: در این انقلاب‌ها هیچ طبقه اجتماعی به میدان نیامد بلکه این مردم بودند که وقایع را رقم زدند به گونه‌ای که شیوخ قوم هر چه تلاش کردند نتوانستند شعله این انقلاب‌ها را خاموش و یا آن را مدیریت کنند.

وی افزود:در این راه حتی بزرگان وهابی مصر فتوا به حرمت شرکت در تظاهرات دادند و به هر نحوی سعی کردند سدی در برابر این انقلاب ایجاد کنند که  به علت مردمی بودن این جریان‌ها در کار خود موفق نشدند.

مشکی اسلام‌گرایی و دین‌‌خواهی را از دیگر شاخصه‌های انقلاب اسلامی دانسته و بیان داشت: اندیشمندان عرب به این موضوع اذعان دارند که گر چه جرقه نخست برخی از این جریان‌ها مسائل اقتصادی بوده اما این انقلاب‌ها از مساجد و نماز جمعه شروع و به شعارهای اسلام‌خواهی ختم شد به طوری که در انتخابات آزاد در تونس و مصر مسلمانان پیروز شدند.

وی اضافه کرد: شاخصه سوم هر انقلاب اسلامی استکبارستیزی است که در شعارها و برخوردهای انقلابیون مشخص است و حمله به سفارت اسرائیل در مصر و چرخاندن انگشت اتهام دخالت در امور داخلی به سمت آمریکا در دیگر کشورها از نمونه‌های بارز آن است.  

رئیس مرکز بین‌المللی تبلیغ با بیان اینکه هیچ شاخصه‌ای به نشانه بهار عربی در این کشورها وجود ندارد، تصریح کرد: یک هفته پیش از سقوط زین‌العابدین بن علی از قدرت وزیر امورخارجه آمریکا در مصاحبه‌ای مدعی شد آنها در حال مدیریت اتفاقات تونس هستند و در روزهای آینده با ملاقات با بن علی راه‌هایی برای بهبود وضعیت می‌اندیشند.

وی افزود: اما اگر این حرکت‌ها توسط افراد کاخ سفید و غربی‌ها پایه‌ریزی شده بود هرگز به سقوط دیکتاتوران و شعارهای ضد استعماری ختم نمی‌شد .

مشکی تصریح کرد: در مورد مصر نیز در طول یک هفته غربی‌ها یک روز در میان مواضع متفاوتی در برابر حسنی‌مبارک گرفتند که دنیا متوجه آشفتگی آنها شد و اینها همه حکایت از آن دارد که این حرکت‌ها ناشی از بیداری اسلامی بود و نه بهار عربی.

وی ادامه داد: استعمارگران زمانی که متوجه شدند انقلاب‌های منطقه با شعار بهار عربی هم‌خوانی ندارد اصطلاح انحرافی بیداری انسانی را به جای اصطلاح اصیل بیداری اسلامی مطرح ساختند که مفهوم آن مبهم است و الگویی برای آن وجود ندارد.

رئیس مرکز بین‌المللی تبلیغ تاکید کرد: باید دقت کنیم که ادامه مسیر این انقلاب‌ها با همین اصطلاح اصیل بیداری اسلامی مدیریت شود و کشور ایران به عنوان نمونه موفق این حاکمیت الگوی جهانیان قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته در این راه هدف ما باید تنها پیام‌رسانی باشد و از تحمیل و تحقیر دوری کنیم به گونه‌ای که با تکیه بر اصطلاح بیداری اسلامی الگویی موفق از حاکمیت دینی به دنیا ارائه دهیم که در جهان اسلام نیز محقق شود.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول