اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران:

ساختمان‌ها در ایران 2 برابر وزن مجاز دنیا سنگینی دارند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با اشاره به وقوع سه زلزله در یک ماه اخیر در کشور، آنها را زنگ خطری برای ساخت وساز دانست و گفت: ساختمان‌ها در کشور ما دو برابر وزن مجاز در دنیا سنگینی دارند.

ساختمان‌ها در ایران 2 برابر وزن مجاز دنیا سنگینی دارند
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران، مصطفی خاوری‌نژاد بیان داشت: در 10 ماهه اول امسال 60 دوره آموزشی ملی، استانی و شهرستانی توسط کانون‌های مهندسان و سازمان نظام مهندسان انجام و 6 هزار نفر در کلاس‌ها شرکت کردند.
وی رشد سریع علم و فناوری را موجب دگرگونی آموزش سنتی در کشور دانست و بیان داشت: بسیاری از موضوع‌هایی که هم ‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود.
خاوری‌نژاد ادامه داد: روش‌های نوینی مثل آموزش مجازی، بازآموزی و استفاده از اینترنت، چشم‌انداز وسیعی را به وجود آورده و بالابودن سطح دانش افراد، سطح توقع را بالا برده و بر کیفیت کار تاثیر دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران درباره اعضای این سازمان خاطرنشان کرد: سازمان دارای 15 هزار عضو دارای پروانه که 8 هزار و 330 نفر مهندس عمران و 56 درصد اعضا دارای پروانه اشتغال هستند.
خاوری‌نژاد اضافه کرد: تعداد مهندسان عمران به تنهایی یک و نیم برابر رشته‌های شش‌گانه ما است و هر ساله 20 درصد به این ظرفیت اضافه می‌شود.
وی با بیان اینکه از ورودی‌های جدید استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: ظرفیت اعضا در سال 500 میلیون متر مربع است، ولی در عمل در سال 5 میلیون متر مربع پروانه صادر می‌شود که این امر چالش‌هایی برای ایجاد کار ایجاد می‌کند.
خاوری‌نژاد ادامه داد: کشور ما یکی از 10 کشور زلزله‌خیز جهان است و 34 بلایای طبیعی از 43 مورد جهان در ایران رخ می‌دهد و این اهمیت کار مهندسان را می‌رساند.
این مسئول با اشاره به وقوع سه زلزله در یک ماهه اخیر در کشور، آنها را زنگ خطری برای همه فعالان در عرصه ساخت و ساز دانست و عنوان کرد: 50 سال است که دنیا به سوی سبک‌سازی در ساخت و ساز رفته، ولی ساختمان‌ها در کشور ما دو برابر وزن مجاز در دنیا سنگینی دارد و از این رو باید به سمت سبک‌سازی برویم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با اشاره به اهمیت بهبود کیفیت ساختمان‌ها در کشور یادآور شد: آزمایشگاه را در سازمان راه‌اندازی کردیم که در این آزمایشگاه نمونه‌های بتن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
خاوری‌نژاد خاطرنشان کرد: پروژه‌های بالای 800 متر باید نمونه‌های آزمایشگاهی داشته باشند که این امر کمتر اتفاق می‌افتد.
وی با انتقاد از عدم طراحی و نظارت یکسان و سیستمی اضافه کرد: در نگرش سیستمی باید سیستم‌مند شویم و از یک راهکار مناسب استفاده کنیم چرا که هم‌اکنون یک سردرگمی برای کارفرمایان ایجاد شده و باید با جدی‌تر کردن جایگاه ناظرهماهنگ‌کننده، این مشکل را حل کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با بیان اینکه جلساتی را با مدیرکل پایانه‌های استان داشته‌ایم، افزود: بیلبرد و پل‌های عابر پیاده زیادی در استان موجود است و اگر نگاه مهندسی در احداث آن وجود نداشته باشد در مواقع خطر باعث واژگونی و سدی برای امداد و کمک می‌شود و باید مهندسان در این عرصه حضور جدی داشته باشند.
خاوری‌نژاد درباره صدور پروانه برای پروژه‌ها خاطرنشان کرد: پروژه‌های 800 متر به بالا و پنج سقف مشمول مهندسان مجری خواهد بود که از ابتدای سال 92 تمام پروژه‌ها توسط مهندسان مجری انجام می‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در پایان با تقدیر از برگزاری همایش‌های تخصصی عمران اذعان داشت: در اینگونه همایش‌ها نگاه نو و فکر جدیدی در ما تجلی می‌شود و باید از نتایج این جلسات استفاده شود.
انتهای پیام/ن۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول