اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بقاع و اماکن متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد

مناسب‌سازی فرهنگی برای توسعه و تعمیر امامزادگان و بقاع

خبرگزاری فارس: معاون بقاع و اماکن متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در راستای توسعه و تعمیر امامزادگان و بقاع متبرکه باید با فرهنگ کنونی ما مناسب‌سازی صورت گیرد چرا که هدف صرفاً حفظ بنای گذشته نیست.

مناسب‌سازی فرهنگی برای توسعه و تعمیر امامزادگان و بقاع

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حجت‌الاسلام والمسلمین محمد غلامی در همایش تجلیل از هیئت امنا و خدام بقاع متبرکه استان همدان با بیان اینکه بقاع و اماکن متبرکه سرمایه معنوی در اختیار ماست، اظهار کرد: با توجه به مسئولیت اوقاف و امور خیریه در پاسداشت و حفظ این اماکن همه ما باید وظایف خطیر خود را به واقع بشناسیم و به نحو احسن به آن عمل کنیم تا به این واسطه نیز به منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.

وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه ما می‌خواهیم در کنار بقاع متبرکه و امامزادگان به آرامش برسیم، گفت: تأکید مقام معظم رهبری بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی است که بر این اساس می‌توان عمیق‌ترین برنامه‌های فرهنگی و معنوی را در این اماکن نشر و گسترش داد.

معاون بقاع و اماکن متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با طرح این سؤال که آیا در وضع کنونی بقاع متبرکه پاسخگوی منویات امام راحل و مقام معظم رهبری هستند یا خیر، ابراز کرد: بنابر گزارش مرکز آمار، ایران حدود 75 میلیون جمعیت دارد و در طول سال حدود 140 میلیون نفر به بقاع متبرکه مراجعه کرده‌اند که بر این اساس می‌توان گفت هر ایرانی به طور متوسط هر شش ماه یک بار به زیارت امامزادگان و بقاع متبرکه رفته است که آمار خوبی برای کشور اسلامی ما نیست.

وی افزود: با وجود فرکانس‌های متعدد و متفاوتی که در اختیار استکبار جهانی در راستای تزریق افکار انحرافی قرار دارد و بر اساس آن مکتب اسلام و تشیع را هدف القائات شوم خود قرار داده است سالی دو بار حضور مردم در جوار امامزادگان که ذریه پیامبر(ص) هستند بسیار ناچیز است.

غلامی توسل جستن به اهل بیت(ع) در جوار امامزادگان را یکی از راه‌های مقابله با هجمه تهاجم فرهنگی و استکبار جهانی خصوصاً برای نوجوانان و جوانان دانست و تصریح کرد: ما باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که جوانان ما دست‌کم هفته‌ای یک بار در کنار بقاع متبرکه حاضر شوند که این مهم نیز نیازمند آماده کردن زیرساخت‌هاست.

معاون بقاع و اماکن متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه امام خمینی(ره) در سال 42 طرح اصلی انقلاب خود را بیان کرد که در آن زمان عده‌ کمی آن را فهم و درک کردند اما در 22 بهمن 57  همه ملت ایران یکپارچه تابع حقانیت بیانات وی شده و انقلاب اسلامی را به ثمر رساندند، عنوان کرد: ما نیز در حال حاضر در راستای شناساندن ارزش والای بقاع متبرکه و دعوت مردم برای حضور در آنها مانند سال 42 هستیم و باید به 22 بهمن این سیر برسیم تا بر مبنای آن همه مردم به صورت یکپارچه به سمت و سوی امامزادگان حرکت کنند.

وی با تأکید بر اینکه حضور در جوار امامزادگان آرامش معنوی را موجب می‌شود، متذکر شد: اگر در جامعه چنین آرامشی حاصل شد، این جامعه در مقابل هرگونه افکار مخرب و انحرافی بیمه می‌شود و آماده ایستادگی است.

غلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در کشور 18 هزار و 51 مدفن و بیش از 10 هزار و 560 تن از اولاد پیامبر(ص)  وجود دارد که در 33 نقطه کشور دفن شده‌اند، ابراز کرد: برای سازمان اوقاف و امور خیریه، مدفون و شخصیت دفن شده مهم است چرا که امامزادگان دارای مقام و منزلت رفیعی هستند و اگر ساخت یا مرمت بنایی نیز صورت می‌گیرد نه به عنوان تاریخی بودن بنا بلکه به دلیل شخصیت والای فرد دفن شده است.

وی با تأکید بر اینکه تبدیل بقاع به قطب فرهنگی از خواست‌های رهبری است که باید جامه عمل پوشانده شود، خاطرنشان کرد: در راستای توسعه و تعمیر امامزادگان و بقاع متبرکه باید با فرهنگ کنونی ما مناسب‌سازی صورت گیرد چرا که هدف صرفاً حفظ بنای گذشته نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز با بیان اینکه اوقاف در سه محور فرهنگی، امور اوقافی و اماکن مذهبی فعالیت می‌کند، گفت: سوگواره یاس نبوی، برگزاری طرح نشاط معنوی در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و گرامیداشت اعیاد و مراسم‌های سوگواری در جوار امامزادگان استان و نیز برگزاری مسابقات مختلف قرآنی از جمله برنامه‌های فرهنگی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام محمد صالحی افزود: در قسمت برنامه‌های بقاع متبرکه که ملجأ و پناه معنوی مردم هستند مرمت و آبادانی را در برنامه داریم که در این راستا تا پایان سال هیچ بقعه‌ای بدون هیئت امنا نخواهد بود و علاوه بر این نیز 11 بقعه مرمت و بازسازی شده و 11 بقعه دیگر نیز در دستور کار است.

به گفته وی، در سال جدید در استان همدان 37 وقف جدید صورت پذیرفته و درآمد اوقاف و امور خیریه به نسبت سال گذشته 73 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در پایان با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق موقوفات استان در سامانه جامع موقوفات کشور به ثبت رسیده است، ابراز کرد: در راستای مستندسازی موقوفات و بقاع متبرکه در استان تفاهمنامه‌های متعددی با اداره کل ثبت اسناد منعقد شده است.

در پایان این مراسم ضمن تجلیل از برگزیدگان جشنواره فرهنگی هنری وقف، از هیئت امنا و خدام برتر استان همدان نیز تجلیل شد.

انتهای پیام/خ۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول