اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین:

هیئت‌ امنای دانشجویی ‌در استان قزوین تشکیل می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: برای نخستین بار در کشور هیئت امنای دانشجویی در استان قزوین تشکیل می‌شود.

هیئت‌ امنای دانشجویی ‌در استان قزوین تشکیل می‌شود

حجت‌الاسلام جواد مرادی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: اعضای هیئت‌ امنای امامزاده‌ اسماعیل(ع) از تلفیق دانشجویان چند‌ دانشگاه بزودی تشکیل می‌شود که با تشکیل این هیئت حضور جوانان در این بقاع متبرکه افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه "باید امامزاده‌ها و بقعه‌های متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شوند"، افزود: این یک شعار نیست بلکه این حرف از پشتوانه علمی برخوردار است و باید بستر قطب فرهنگی در این اماکن مهیا شود و وجود مقدس این اماکن با منشاء برکات و خیر بستر مناسبی برای تبدیل به قطب فرهنگی است.

مرادی با بیان اینکه همه مسئولان و کارکنان برای محقق شدن این هدف شبانه‌روز تلاش می‌کنند، تصریح کرد: فکر می‌کنم 47 درصد این هدف محقق شده و برای رسیدن به این هدف باید تلاش مضاعف کرد تا همه اهداف محقق شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کار فرهنگی در بقاع متبرکه روستاها و شهرها از نوع ظاهر و روش‌ها متفاوت است، گفت: باید نوع شکل و رویکرد فرهنگی در امامزاده‌های روستایی و شهری علمی شود تا با تدوین علمی شکل آنها، هر روز حضور جوانان در این اماکن افزایش یابد.

* جذب جوانان به مساجد توسط برنامه‌های فرهنگی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان اینکه در بدو ورود یک جوان به اماکن و مساجد مقدس باید در جهت جذب وی به مسجد تلاش کرد، بیان کرد: باید موانع ورود جوانان را به این اماکن تسهیل کرد و سپس با برگزاری برنامه‌های فرهنگی در این اماکن مقدسه جذب جوانان را به این اماکن افزایش داد.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی مؤثر می‌توان حضور جوانان تحصیل کرده و در حال تحصیل را در بقاع متبرکه افزایش داد، افزود: وقتی از حضور دانشجویان در اماکن متبرکه امامزاده اسماعیل(ع)، امامزاده باراجین(ع) و امامزاده حسین(ع) دعوت به عمل آمد تا نیازها و مشکلات این امام‌زاده‌ها را به این سازمان اعلام کنند و دانشجویان همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌ امام خمینی(ره) از این طرح استقبال خوبی کردند که این استقبال نشان‌دهنده علاقه جوانان تحصیل‌کرده برای حضور در این اماکن متبرکه است.

* هزینه کردن 90 درصد بودجه فرهنگی در امامزاده‌ها

مرادی با تأکید بر اینکه امامزاده‌ها و بقعه‌های متبرکه نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی کشور دارند، اظهار کرد: 90 درصد بودجه فرهنگی اوقاف به برنامه‌های فرهنگی در امامزاده‌ها هزینه می‌شود تا به هدف نهایی تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی نزدیک شویم.

وی با بیان اینکه در امامزاده چهار انبیاء(ع) هر ساله برنامه‌های فرهنگی بسیاری اجرا می‌شود، گفت: اکنون نحوه اداره ساختاری این امامزاده از هیئت‌ امنا به مدیریتی تغییر یافته و با ابلاغ برنامه‌‌های فرهنگی این سازمان به مدیریت امامزاده چهار انبیاء(ع) در آن مکان اجرا می‌شود.

مرادی با بیان اینکه امسال بیشتر از سال‌های گذشته در امامزاده‌های متبرکه شاخص استان قزوین از مبلغین و مداحان پرتوان علمی استفاده شده است، افزود: در مراسم از حضور مبلغین توانمندی چون حجت‌الاسلام فقیه‌یزدی به صورت جلسات مناسبتی و سه جلسه‌ای در اماکن متبرکه شاخص و دانشگاه‌های این استان استفاده و مردم و دانشجویان از سخنان با ارزشمند آنها بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه فرهنگی دانشجویی در امامزاده حسین(ع) که بیش از 400 دانشجو شرکت کردند، اظهار کرد: ‌دانشجویان همه دانشگاه‌ها از برگزاری برنامه‌های فرهنگی در امامزاده‌ها استقبال خوبی می‌کنند.

* تشکیل کمیسیون بانوان در استان قزوین

مرادی با بیان اینکه کمیسیون بانوان مقتدر و قوی در راستای تحقق اهداف قطب فرهنگی اماکن متبرکه تشکیل شده است، گفت: با همه مسئولان و امنای بقاع متبرکه هماهنگی لازم شده تا از فعالیت بانوان در هر ساعتی و با هر کیفیتی استقبال کنند و نباید فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی منحصر به ساعات اقامه نماز باشد بلکه باید فضای لازم در این بقاع متبرکه برای فعالیت فرهنگی و مذهبی بانوان و برادران در مساجد بعد از نماز صبح تا 12 شب برای فعالیت فرهنگی فراهم باشد.

وی تصریح کرد: از هر فردی با هر ایده و فکری برای پیشرفت اهداف قطب فرهنگی در امامزاده‌ها به‌شدت استقبال می‌کنیم.

* فعالیت فرهنگی مساجد باید افزایش یابد

مرادی با تأکید بر اداره مساجد به روش‌های جدید و نو، اظهار کرد: باید در بین اعضای هیئت‌ امنای مساجد دو نفر با مدرک لیسانس حضور داشته باشند تا با روش‌های نوین در راستای اجرای فعالیت‌های فرهنگی مساجد تغییر و تحول گسترده انجام شود.

این مقام مسئول با اظهار اینکه در ماه‌های گذشته برای تشکیل اعضای هیئت امنای مساجد از رأی‌گیری استفاده می‌شد، گفت: اکنون با توجه به اینکه روحانی هر مسجد محور فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در مساجد است اعضای هیئت امنای مساجد با تأیید و معرفی روحانی هر مسجد انتخاب و تشکیل می‌شوند.

وی با اظهار اینکه سن و سال اعضای هیئت امنا از اهمیت والایی برخوردار نیست، افزود: مسجد خانه خداست و باید مکان امنی برای مردم باشد و با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این مساجد حضور مردم به ویژه جوانان چشم‌گیر باشد.

* حضور جوانان در مساجد نتایج کار فرهنگی است

مرادی با اشاره به اینکه از شگردهای قاچاقچیان مواد‌ مخدر در عرصه تبلیغات حوزه کاریشان این است که در ابتدا بیش از دو بار مواد‌ مخدر رایگان در اختیار جوانان قرار داده و پس اعتیاد آنها به مواد ‌مخدر قیمت آن را افزایش می‌دهند، گفت: باید هر جوانی با هر شکل ظاهر و پوششی که وارد مسجد می‌شود از حضور آنها در مساجد استقبال کرد و بعد با هنر فرهنگی هیئت‌ امنای مساجد آن جوان را به سوی فرهنگ دینی جذب کرد تا با معارف دینی بیشتر آشنا شود.

وی در ادامه افزود: این مهم مختص به برخی از مساجد استان قزوین نیست بلکه معضل کشوری است و برای رفع برخی از مشکلات در مساجد برای تشکیل هیئت‌ امنا از افراد تحصیل‌کرده، سن و سال زیر 50 سال، با تجربه و کارآمد استفاده خواهد شد و از بزرگان و خادمان مسن مساجد که از احترام والایی برخوردارند به عنوان مشاوره برای حل مشکلات و راهکارهای فرهنگی و مذهبی در مساجد در کنار جوانان استفاده می‌شود.

* مردم استان قزوین مؤمن و متعهد به اسلامند

وی با اظهار اینکه مردم استان قزوین مؤمن و معتقد به احکام اسلام هستند، بیان کرد: امامزاده چهار انبیا (ع) که 30 سال به روش هیئت ‌امنایی مدیریت می‌شد اکنون برای ایجاد تحول فرهنگی در امامزاده‌ها و تبدیل این اماکن به قطب فرهنگی ساختار مدیریتی آن تغییر یافت و سایر اعضای هیئت‌ امنا نیز مخالفتی نکردند و از اجرای این طرح نیز استقبال کردند و بر این اساس توانستیم به راحتی این طرح را در این امامزاده اجرا کنیم.

وی آموزش خادمان و اعضای هیئت امنا و مدیران این هیئت‌ها را از جمله برنامه فرهنگی عنوان کرد و گفت: با آموزش‌های مؤثر به آنها می‌توان شاهد تحول حضور چشم‌گیر جوانان در مساجد باشیم.

انتهای پیام/ج10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول