اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی:

خراسان قطب موقوفات جهان اسلام است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی گفت: خراسان قطب موقوفات کشور و جهان اسلام است.

خراسان قطب موقوفات جهان اسلام است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد ظهر امروز در نشست خبری هفته وقف که در سالن جلسات اداره‌کل اوقاف برگزار شد، اظهار داشت: سرزمین خراسان، سرزمین وقف و موقوفات کشور و جهان تشیع و اسلام است و ما بیشترین موقوفات جهان اسلام و تشیع را در خراسان‌رضوی داریم.
وی با اشاره به هفته وقف گفت: روز شنبه روز وقف و کارکردهای اقتصادی، یک‌شنبه وقف، سنت علوی و سیره نبوی، دوشنبه وقف، قرآن و بیداری اسلامی، سه‌شنبه وقف، امام‌زادگان و قطب فرهنگی، چهارشنبه وقف، نیازهای جامعه و نقش مردم، پنج‌شنبه وقف، ایثار ماندگار و جمعه عدالت اجتماعی و حکومت مهدوی نامگذاری شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی با بیان اینکه رعایت متناسب با موازین احکام شرعی سبب اعتماد مردم می‌شود، عنوان کرد: در سال گذشته در کشور یک هزار موقوفه جدید داشتیم و در خراسان‌رضوی در سال 90، 70 موقوفه به ثبت رسیده است.
گنابادی‌نژاد افزود: در سال 90 خراسان‌رضوی 21 هزار و 600 موقوفه مربوط داشته و براساس این موقوفه 120 هزار و 554 رقبه داریم که شامل موقوفاتی منفعتی است.
وی بیان داشت: مجموعه آمار مساجد موقوفه در خراسان‌رضوی 5 هزار و 700 مسجد است و از اهم اقداماتی که موفق شدیم در سراسر استان در مقایسه با سال گذشته بهتر پیگیری کنیم، موضوع تجدید اجاره است که قریب به 15 هزار سند اجاره در سال‌جاری تجدید اجاره شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: در ارتباط با بقاع متبرکه 350 بقعه و امام‌زاده داریم که 250 بقعه منتسب به امام‌زادگان ائمه‌اطهار است.
گنابادی‌نژاد با اشاره به سایر اقدامات اداره‌کل اوقاف خراسان‌رضوی که در سال 90 پایه‌گذاری شده است، افزود: 31 امام‌زاده در مسیر جاده‌های اصلی ورودی به مشهد به عنوان پایگاه‌های میقات‌الرضا شناسایی و طرح مطالعاتی آن تهیه شده، که احیا آن در دستور کار قرار گرفته است.
وی بیان داشت: هم‌چنین پروژه عمرانی چهار امام‌زاده در مسیر جاده‌های اصلی در سال 90 در دستور کار اداره‌کل اوقاف و امور خیریه  قرار گرفته و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی نیز اقدامات موثر و برجسته‌ای انجام شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی، برگزاری 250 مراسم یاس نبوی در ایام شهادت حضرت فاطمه(س) را از دیگر اقدامات این اداره‌کل خواند و تصریح کرد: مظلومیت حضرت زهرا(س) در موضوع وقف مسجل است، چرا که کمترین موقوفات را مربوط به آن حضرت داریم و وظیفه تمام کسانی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند حرکت به سمت ایجاد موقوفات فاطمی است.
گنابادی‌نژاد ایجاد پایگاه‌های اوقات فراغت در 51 بقعه را از دیگر اقدامات اداره‌کل اوقاف عنوان کرد و افزود: بیش از 4 هزار دانش‌آموز در این پایگاه‌ها شرکت داشتند و این اداره‌کل هم‌چنین در سال‌جاری 233 هزار مبلّغ به سراسر استان اعزام کرد.
وی با بیان اینکه در 30 سال گذشته بیشترین آمار شرکت‌کنندگان مسابقات قرآنی استانی در خراسان‌رضوی بین 4 تا 5 هزار نفر بوده است، تاکید کرد: امسال خراسان‌رضوی در این امر نمونه شد و 104 هزار نفر در مسابقات قرآنی استان ثبت‌نام کردند که خود گواه صادقی از سرمایه‌های قرآنی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی با اشاره به برنامه‌های هفته وقف عنوان کرد: هم‌زمان با هفته وقف دوره‌های تخصصی قرآن کریم در 19 شهرستان با هدف تقویت قرآن شهرستان‌ها و آماده‌سازی آنان و حمایت از ظرفیت قرآنی که در شهرستان‌ها وجود دارد، آغاز شده است.
وی میزبانی زائران در مشهدالرضا را از دیگر فعالیت‌های اداره‌کل اوقاف خواند و عنوان کرد: از جمله دیگر برنامه‌ها مراسم غبارروبی امام‌زادگان و همایش وقف احسان ماندگار در کاشمر و تجلیل از واقفان، متولیان و خدام برجسته و نمونه امام‌زادگان بود که با حضور 81 فرد برگزیده از شهرستان‌های استان در کاشمر برگزار شد.
انتهای پیام/م10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول