اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی گیلان خبر داد

برگزاری دوره‌های آموزشی آبخیزداری گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از برگزاری دوره‌های آموزشی حفاظت خاک و آبخیزداری، مهندسی رودخانه و سنجش از دور GIS در این استان خبر داد.

برگزاری دوره‌های آموزشی آبخیزداری گیلان
محمود بهمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به توانمندی‌ها و دستاوردهای بخش آبخیزداری استان، اظهار کرد: بخش تحقیقات آبخیزداری گیلان از سال 74 فعالیت خود را آغاز کرد و از نظر فنی، علمی و پژوهشی زیر نظر پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور است.
وی‌ با بیان اینکه در این بخش سه نفر کارشناس ارشد و دو نفر عضو هیئت عملی مشغول فعالیت هستند، افزود: هدف از تشکیل بخش تحقیقات آبخیزداری، تهیه، تدوین و اجرای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی در زمینه‌های حفاظت خاک و مدیریت حوزه‌های آبخیز و سواحل است.
این مسئول، درباره فعالیت‌های تحقیقاتی شاخص بخش مذکور بیان کرد: بررسی نقش پوشش گیاهی در کاهش دبی اوج در حوضه آبخیز پلرود رودسر از جمله فعالیت بخش تحقیقات آبخیزداری استان است.
وی‌ بررسی تاثیر کاشت لگومینوزهای چند ساله در کاهش رواناب و حفاظت خاک را از دیگر فعالیت‌های تحقیقاتی این بخش نامید و تصریح کرد: بررسی تغییرات خطوط ساحلی دریای خزر در گیلان از دیگر فعالیت‌های شاخص بخش تحقیقات آبخیزداری است.
بهمنی ادامه داد: مقایسه چهار روش طبقه‌بندی و تهیه نقشه‌های استفاده از اراضی و پوشش زمین با استفاده از داده‌های سنجش از دور و بررسی تعیین تلفات بارش و بارش مازاد در حوزه معرف گیلان «سیاه رود سازمان آب» از جمله فعالیت‌های بخش مذکور است.
وی، درباره دستاوردهای بخش تحقیقات آبخیزداری گیلان عنوان کرد: معرفی گیاه اسپرس ساتیوا به عنوان گیاه برتر برای مبارزه با فرسایش سطحی در مناطق کوهستانی استان از جمله این دستاوردهاست.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، معرفی توسکا قشلاقی به عنوان گیاهی سازگار برای تثبیت دیواره رودخانه، تعیین دلیل فرسایش خندقی در مناطق کوهستانی و مناطق نیمه خشک استان و برازش نقشه‌های تغییرات سواحل دریای خزر و تعیین میزان تغییرات تراز آبی آن را از دیگر دستاوردهای بخش مذکور برشمرد.
وی با اشاره به توانمندی‌های بخش تحقیقات آبخیزداری استان  شناسایی و طبقه‌بندی اراضی فرسایشی، مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری و پهنه‌بندی مناطق حساس به فرسایش با استفاده از GIS را از دیگر توانمندی‌های این بخش عنوان کرد.
بهمنی برگزاری دوره‌های آموزشی حفاظت خاک و آبخیزداری، مهندسی رودخانه و سنجش از دور را از جمله توانمندی‌های بخش مذکور ذکر کرد.
انتهای پیام/ج20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول