به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، علی جهانی که به مناسبت در پیش بودن هفتمین همایش روابطعمومی الکترونیک سخن میگفت، روابط عمومی را «مدیریت ارتباطات» در درون و بیرون سازمان دانست و با تأکید بر جایگاه ویژه آن افزود: کارکرد ارتباطی روابط عمومی پررنگ تر از دیگر جنبههای آن است.
او ادامه داد: این نگرش در عصر نوین ارتباطات روز به روز قویتر و حساس تر و تلاش شرکتهای عرضه کننده کالا و خدمات برای بازاریابی هرچه حرفهایتر و جلب و جذب مشتریان پرشمارتر دگرگون شده است و از این رو زاویه دید آنها از تبلیغات به ارتباطات گردش کرده است.
جهانی با اشاره به اینکه برای ایفای نقش حس گری، پایش و رصد محیط پیرامونی توسط روابط عمومی و ایجاد روحیه اقناع در مخاطبان و ذی نفعان هر سازمان، باید به ارتباط هرچه بیشتر روی آورد، گفت: در گذشتههای دور این ارتباط با ابزار و وسایل سنتی و مختلف غیر الکترونیک برقرار میشد اما امروزه، به مدد فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی، هم سرعت انتقال اطلاعات چشمگیر شده و هم موجب جبران عقب ماندگیهای تاریخی سازمانها و روابطعمومی شده است.
مدیر روابط عمومی بانک پارسیان با یادآوری اینکه کشور ما از این قافله فاصله چندانی ندارد، گفت: تنها یک توجه و حمایت جدی و فرهنگ سازی لازم است تا این شیوه پسندیده و اثرگذار عمومیت یافته و از ظرفیت های موجود بهرهمند و خلاءها و کاستیهای آن به سرعت برطرف شود.
او ادامه داد: با استفاده از فناوریهای جدید و شبکههای جهانی اطلاع رسانی از قبیل اینترنت، وب2 و دیگر فضاهای مجازی میتوان اطلاعات کاملی در تمام زمینهها از جمله روابطعمومی به دست آورد و بدون هیچ محدودیتی این اطلاعات و دادهها را منتشر کرد.
جهانی گفت: تجهیز روابط عمومیها به ابزار و فنون ICT بیش از هر چیز مستلزم ایجاد بینش و ادبیات لازم در سطح سازمانها و عناصر فعال در روابطعمومیها است؛ چراکه بدون تکیه بر وجود ابزار و منابع لازم نمیتوان به پیشرفت در این مسیر امیدوار بود.
مدیر روابط عمومی بانک پارسیان روند استقبال و استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در وزارتخانهها و سازمانهای مختلف را نسبتاً مطلوب دانست و گفت: در یک نظرسنجی که از میان 131 نفر (80.2 درصد مرد و 19.8 درصد زن) از مدیران و متخصصان روابط عمومی سراسر کشور به عمل آمده، جایگاه روابط عمومی الکترونیک در سازمانها مورد بررسی قرار گرفته است و در نتیجهگیری کلی، حداقل نیمی از پاسخگویان تعریف رضایتبخشی از روابط عمومی الکترونیکی ارائه کردهاند که نشاندهنده آشنایی نسبی آنها با این موضوع بوده است.
وی در مورد روابطعمومی الکترونیک و وضعیت آن در بانک پارسیان گفت: این بانک به عنوان یکی از بانک های پیش رو که دارای اولین نظام بانکی یکپارچه (Core Banking ) در کشور است نیز از ابتدای تاسیس ابزارهای الکترونیکی مهیا و مورد استفاده قرار گرفته و از طریق سایت بانک پارسیان، تبلیغ مربوط به محصولات بانک، معرفی ویژگیها و خدمات و اطلاع رسانیهای لازم صورت میپذیرد. در این ارتباط بارها به صورت موردی نظر سنجی الکترونیکی از مشتریان و کاربران به عمل آمده که نتایجی خوبی از آن ها استخراج گردیده است و بهزودی از طریق سایت بانک این امکان در قالبی شکیل، ساده و دایمی صورت خواهد پذیرفت.
جهانی، مشکل کندی سرعت اینترنت و مهیا نشدن بسترها و زیر ساختهای الکترونیکی و نیز شریانهای ارتباطی را مانع بزرگی دانست که نه تنها سازمان های تولید کننده و عرضه کننده خدمات و کالا از جمله بانکها را با محدودیت، روبهرو ساخته بلکه حتی تجارت الکترونیک را نیز مختل و روند آن را کند کرده است.
او گفت: بزرگترین و مهمترین چالش روابط عمومیها نحوه ورود به عرصه فناوری در حیطه ارتباطات و اطلاع رسانی و تعامل الکترونیکی بین مشتری و سازمان است که متأسفانه در سازمان ها و به تبع آن در روابط عمومیها هنوز این امکانات به شکل جامع و مطلوبی میسر نشده است. دومین چالش نیز به عدم حضور فارغ التحصیلان و کارشناسان مرتبط در عرصه فعالیتهای روابط عمومی باز میگردد تا با حضور ایشان در رئوس برنامهریزی سازمانی آگاهانه تصمیمگیری شود.
وی با اشاره به اینکه کمیت و کیفیت کتابهای منتشر شده در حوزه روابط عمومی رضایت بخش نیست و از همه مهمتر شاهد فقدان کلاسهای تخصصی و آموزشهای مستمر در این رشته اساسی هستیم ادامه داد: باید امکانات و ابزار نوینی که دنیای دیجیتال پیش روی روابط عمومیها قرار داده است را فرصت ساز دانست. فرصتی طلایی که فناوریهای نوین در اختیار این رشته و هنر قرار داده است. مدیران و کارشناسان روابط عمومیها قادر خواهند بود با استفاده هوشمندانه از این امکانات علاوه بر ارتقای سطح دانش و مهارت خود به روند نقش آفرینی و بالندگی حرفه و صنعت روابط عمومی شتاب دهند. متأسفانه تعداد اساتید آگاه به روابط عمومی الکترونیک در کشور معدود و به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای علاقمندان به ویژه در استان ها و شهرستانها نیست.
جهانی در پایان سخنان خود گفت: هر میزان که دامنه استفاده مردم و سازمانها از تکنولوژی های جدید ارتباطی فراگیرتر شود، گامهای بلندتری برای دستیابی به رشد و توسعه جامعه برداشته خواهد شد. با این شیوه میتوان سریع تر، وسیع تر و کاملتر به نیازهای مخاطبان و مردم پاسخ گفت.
هفتمین همایش روابطعمومی الکترونیک همزمان با گرامیداشت روز روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در اردیبهشت ماه سال 91 برگزار میشود.
انتهای پیام/م30