اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف معرفی میراث سنتی مردم اردبیل

کتاب سورها و سوگ‌ها رونمایی شد

خبرگزاری فارس: با حضور استاندار اردبیل و جمعی از مسئولان، معتمدان، مداحان، شعرا و فرهیختگان اردبیل و با هدف معرفی میراث سنتی مردم اردبیل، کتاب سورها و سوگ‌ها رونمایی شد.

کتاب سورها و سوگ‌ها رونمایی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در مراسم رونمایی از این کتاب که پیش از ظهر امروز برگزار شد، استاندار اردبیل در سخنانی با قدردانی از گردآورندگان این کتاب ارزشمند گفت: اردبیل با توجه به سابقه دیرین در حوزه فرهنگ و هنر نیاز به تدوین و انتشار چنین مجموعه‌هایی دارد تا قدمت و تاریخ کهن این دیار به نسل جوان معرفی شود.
سید حسین صابری با بیان اینکه هیچ کار فرهنگی و هنری به مانند چاپ کتاب تأثیرگذاری فهیم و عمیق ندارد، تصریح کرد: حضور بزرگان در این محفل که موجب دلگرمی و ایجاد انگیزه بیشتر به تلاشگران این حوزه شده است زمینه تحول خوب و مؤثر را در این بخش فراهم می‌کند.
وی با اعلام اینکه در این مجموعه ارزشمندترین میراث و سنت تاریخی مردم اردبیل در جشن‌ها و سوگواری‌ها مطرح شده است، خاطرنشان کرد: این مجموعه غنی می‌تواند نسل جوان ما را با ارزشمندترین میراث به جای مانده از گذشتگان آشنا کرده و یک مسیر روشنی را برای تداوم حرکت آنها فراهم آورد.
استاندار اردبیل از نویسنده این کتاب و محقق برجسته شهر اردبیل بیوک جامعی قدردانی کرد و افزود: چنین مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی ارزشمند می‌تواند هویت نسل گذشته ما را به خوبی تبیین و تفسیر کند.
به گزارش فارس، در این مراسم عسگر شاهی از شاعران و محققان برجسته اردبیل نیز در سخنانی با قدردانی از پدیدآورنده این اثر گرانقدر در نشان دادن باور، فرهنگ و سنت رو به فراموش شده اردبیل اضافه کرد: ما با چنین مجموعه‌هایی می‌توانیم آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی خود را نسل به نسل انتقال داده و در زندگی پرهیاهوی ماشینی از نسیان و فراموشی هویت‌ها جلوگیری کنیم.
وی با اعلام اینکه شخصیت‌ها، آداب و رسوم و سنت‌ها در این کتاب ملموس و با شواهد قرآنی به صورت علمی و تحقیق شده مورد تدوین و تبیین قرار گرفته است، ادامه داد: نویسنده در این کتاب کوشیده است بسیاری از سنت‌ها و میراث گذشتگان را احیا کرده و راه روشنی را فراروی محققان آینده قرار دهد.
نویسنده این کتاب نیز در سخنانی کوتاه انگیزه اصلی خود را در تحریر این کتاب علاقه و دلبستگی به میراث فرهنگی و معنوی دیار خود توصیف کرد و گفت: سال‌ها بود که به فکر تدوین چنین مجموعه‌ای بودم اما به دلیل مشغله کاری و مسئولیت‌هایی که عهده‌دار بودیم آنگونه که شایسته بود، نتوانستیم در سال‌های گذشته خدمتی کرده و اثری را به چاپ برسانیم.
بیوک جامعی با اظهار تأسف از برخی کج‌اندیشی‌ها و راه‌های خطرناک فراروی جوانان افزود: بنده به عنوان زجر کشیده این عرصه در این باب احساس خطر می‌کنم و معتقدم ما باید با احساس مسئولیت بیشتر نگذاریم جوانانمان در مسیر بی‌هویتی نظام استکباری دل‌مشغول بوده و زندگی روزمره را سپری کنند.
وی با بیان اینکه با تلاش مجموعه‌های فرهنگی استان و همت چاپ و نشر آریتان موفق به گردآوری این اثر شدم، تصریح کرد: در این کتاب مروری شتابان بر میراث سنتی مردم اردبیل شده اما شایسته است جوانان برومند ما با احترام و تکریم هویت و اصالت خود این مجموعه را در سال‌های آینده تکمیل کنند.
کتاب سورها و سوگ‌ها اثر بیوک جامعی نویسنده و محقق اردبیلی مروری شتابان بر میراث سنتی مردم اردبیل است که نویسنده کوشیده مباحث مختلفی را در حوزه میراث سنتی مردم اردبیل به ویژه در مناسبت‌هایی همچون شب چله، عید نوروز، آیین چهارشنبه سوری، هفت‌ سین، آیین سیزده به در، آداب و عادات ماه مبارک رمضان، آداب و رسوم محرم به عنوان میراث معنوی، فلسفه عزاداری امام حسین (ع)، فلسفه مراسم طشت‌گذاری و تاریخچه عزاداری ماه محرم و دیگر آیین‌های جشن و سرور و عزاداری در این دیار مطالبی را گردآوری کرده و انتشار دهد.
این کتاب به همت اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل، حوزه هنری و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول