اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آغاز هفته فرهنگی ژاپن در اصفهان

روابط فرهنگی ایران و ژاپن عمیق‌تر می‌شود

خبرگزاری فارس: با آغاز هفته فرهنگی ژاپن در اصفهان و برقراری تعاملات بین دو طرف، روابط فرهنگی و هنری ژاپن و ایران نیز عمیق‌تر می‌شود.

روابط فرهنگی ایران و ژاپن عمیق‌تر می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هفته فرهنگی ژاپن با حضور سفیر ژاپن در ایران، استاندار اصفهان، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان و تعدادی از هنرمندان گروه «گون‌ئن» ژاپن و مسئولان شهر اصفهان روز گذشته در موزه هنرهای معاصر آغاز شد.
این هفته فرهنگی با هدف حضور هنرمندان ژاپنی در شهر تاریخی اصفهان و آشنایی و تبادل تجربیات فرهنگی ژاپن در میان مردم اصفهان و تقویت روابط دوستانه بین دو کشور ایران و ژاپن برگزار شده است.
این مراسم با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شده بود و تعداد بسیاری از اصفهانی‌ها در آن شرکت داشتند به طوری که جا برای نشستن نبود و ایستاده به سخنرانی‌ها گوش می‌دادند.
در ابتدای این مراسم سفیر ژاپن در ایران پشت تریبون رفت و از اینکه برای نخستین بار این هفته فرهنگی ژاپن در شهر زیبای اصفهان برگزار شد، ابراز خرسندی و خوشبختی کرد.
 
* کمک ایرانیان تشویقی برای ژاپنی‌ها در بازسازی سونامی بود
"کیم ایجی کمانو" از تمامی مردم ایران و اصفهان به دلیل هم‌دردی و حس انسان‌دوستانه و کمک‌هایشان در زمان زلزله سونامی تشکر کرد.
وی با اشاره به وقوع زلزله و سونامی 11 مارس 2011 میلادی در شرق ژاپن، تاکید کرد: کمک مردم ایران و احساس هم‌دلی‌، هم‌دردی آنها در زمان زلزله و سونامی تشویق بزرگی برای آسیب‌دیدگان ژاپنی‌ در بازسازی آسیب‌های ناشی از این اتفاقات بود.
سفیر ژاپن در ایران روابط بین کشور ایران و ژاپن را دارای سابقه طولانی دانست و تصریح کرد: اشتراک‌های هنری و فرهنگی بسیاری در بین این دو کشور وجود دارد که در این هفته فرهنگی ژاپن مقداری از آن را به مردم ایران نشان می‌دهیم.
وی هم‌چنین با بیان اینکه هفته فرهنگی ژاپن چند بار در استان تهران برگزار شده بود، اضافه کرد: برای نخستین بار این رابطه فرهنگی در دیگر شهرهای ایران و در اصفهان برگزار می‌شود.
کمانو با اشاره به نمایشگاهی که به مناسبت این هفته فرهنگی ژاپن در اصفهان برگزار شده، بیان داشت: این نمایشگاه که متشکل از نقاشی کودکان مناطق آسیب‌دیده، عکس به همراه مراسم چای، آموزش خوش‌نویسی و گل‌آرایی است، در راستای معرفی هرچه بیشتر فرهنگ مردم ژاپن با همکاری گروه «گون‌ئن» است.
وی ادامه داد: مراسم‌های چای و گل‌آرایی از جمله مراسم‌های سنتی ژاپن است که در پشت آن فلسفه معنای عمیقی نهفته است.
سفیر ژاپن در ایران افزود: سبک نقاشی سنتی ژاپن شباهت بسیاری با نقاشی مینیاتوری ایران دارد، همان‌گونه که در هنر خط، ژاپن نیز مانند ایران به شیوه خاص خود عمل می‌کند.
وی با بیان اینکه اصفهان و ژاپن مشترکات بسیاری در زمینه فرهنگ و هنر با یکدیگر دارند، اظهار داشت: تبادل‌های فرهنگی زمینه بسیار غنی برای توسعه و تعامل دو جانبه بین این دو کشور را به وجود می‌آورد.
کمانو با تاکید بر دوجانبه بودن تعامل فرهنگی دو کشور گفت: امیدوارم به زودی شاهد برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در کشور ژاپن نیز باشیم.
 
* هفته فرهنگی ژاپن زمینه‌ساز ارتقای روابط دو کشور است
استاندار اصفهان نیز در ادامه این مراسم گفت: هفته فرهنگی ژاپن در اصفهان زمینه خوبی است که این مناسبات را در ابعاد مختلف توسعه و زمینه‌ساز ارتقای روابط دو کشور باشد و در واقع مکتب اصفهان نگاه ویژه‌ای به سایر ملل دنیا دارد.
علیرضا ذاکر‌اصفهانی با اشاره به تاریخ و سابقه تاریخی و جغرافیای اصفهان و زیرساخت‌های صنعتی و علمی اصفهان اظهار داشت: اصفهان از یک ریشه 7 هزار ساله در تاریخ و فرهنگ ایران برخوردار و از یک هویت اصیل و بومی نشات گرفته است.
وی ادامه داد: اصفهان با 14 شهر دنیا رابطه خواهرخواندگی دارد و همین زمینه این تعاملات را با سایر کشورها فراهم کرده است.
ذاکر‌اصفهانی با اشاره به اینکه اصفهان در عصر آل‌بویه، سلجوقیان و صفوی پایتخت ایران بود، تصریح کرد: این سه دوره از دوره‌های مشعشع تاریخ فرهنگ و هنر و نقطه اوج فرهنگ ایرانی است که دستاوردهای زیادی برای ما داشته است.
وی اضافه کرد: اصفهان ریشه در عمق تاریخ دارد و تنها یک شهر فرهنگی نیست بلکه از نظر اقتصادی نیز قطب نخست صنعت کشور به شمار می‌آید و بیش از ۸ هزار واحد صنعتی ایران در شهر اصفهان قرار دارد.
استاندار اصفهان با اشاره به فرهنگ ژاپن بیان داشت: این کشور هم ریشه در عمق تاریخ دارند و مردم ما با فرهنگ ژاپن آشنا هستند و دست‌کم "اوشین" بازیگر سینما را می‌شناسند.
وی برگزاری هفته‌های فرهنگی بین دو کشور ژاپن و ایران را گام مهمی در تعمیق روابط میان دو کشور عنوان و تاکید کرد: ایران و ژاپن علاوه بر مشترکات فراوان، روابط دوستانه عمیقی با یکدیگر دارند و خوشبختانه تاکنون دچار هیچ خدشه‌ای نشده است.
 
*‌ امیدواریم هفته فرهنگی ژاپن منجر به قرارداد خواهرخوانده‌ها شود
در بخش دیگری از این مراسم، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان نیز با مردم اصفهان و مهمان‌های ژاپنی صحبتی داشت.
حبیب‌الله تحویل‌پور گفت: هفته فرهنگی ژاپن یک رویداد فرهنگی و هنری است که می‌تواند سرآغاز فعالیت‌های فرهنگی میان این دو کشور باشد و به شناخت بیشتر این دو کشور منجر ‌شود.
وی با اشاره به اینکه هفته فرهنگی ژاپن چند بار در استان تهران برگزار شده، تصریح کرد: برای نخستین بار این هفته فرهنگی ژاپن در استان اصفهان برگزار شده که منجر به شناخت بیشتر مردم کشور ژاپن از تمامی نقاط کشور ایران شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان هفته فرهنگی ژاپن در اصفهان را از 28 تا 30 دی‌‌ماه سال‌جاری در موزه هنرهای معاصر اعلام و تصریح کرد: در این سه روز با ایجاد کارگاه‌های آموزشی و برگزاری برنامه‌های برای کودکان و نوجوانان ارتباطی بین کودکان دو کشور به وجود آورد.
وی ادامه داد: بازتاب برنامه‌های این سه روز علاوه بر پوشش صدا و سیمای شبکه اصفهان توسط شبکه سحر به صورت برون مرزی نیز انعکاس داده می‌شود.
تحویل‌پور با اشاره به روابط فرهنگی بین استان اصفهان و دیگر شهرهای مختلف دنیا که در رأس آن بحث خواهرخوانده‌ها است، تصریح کرد: به دنبال ارتباط دوستی با دیگر کشورهای دنیا و مباحث انتقال فرهنگی بین کشورها به دنبال یک هفته فرهنگی در آن کشورها هستیم.
وی به دنبال بحث خواهرخواندگی با کشور ژاپن تاکید کرد: یکی از پیشنهادهای توسعه با این کشور شهر کیوتو ژاپن است که از شهرهای تاریخی و برای تشکیل دبیرخانه مورد توجه است.
 
*‌ نمایشگاه نقاشی کودکان ژاپنی افتتاح شد
به گزارش فارس، پس از صحبت‌های مسئولان در مورد هفته فرهنگی با افتتاح نمایشگاهی که شامل 80 تابلوی نقاشی کودکان مناطق آسیب دیده، اسباب بازی سنتی ژاپن و 27 عکس از مناطق آسیب دیده سونامی در سه زمان قبل در حین و بعد از سونامی و زلزله که به نمایش گذاشته شده بود، با حضور استاندار اصفهان افتتاح شد.
ضمن بازدید از این نمایشگاه سفیر ژاپن پا به پای استاندار اصفهان و دیگر مسئولان آثار را توضیح داده و به سمت جایگاهی که گروه «گون‌ئن» برای مراسم چای در نظر گرفته شده بود رفتند و از نزدیک با این مراسم سنتی و اجرای بانوان ژاپنی که لباس‌های کی‌مونو به تن داشتند، آشنا شدند.
به دنبال اجرای این برنامه‌ها سفیر ژاپن در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات متعدد آنها در زمینه‌های مختلف پاسخگو بود.
انتهای پیام/صا10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول