اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

داور بخش شعر سوگواره 72 راوی آسمان:

عاشورا با اشعار شاعران ایران‌زمین گره خورده است

خبرگزاری فارس: داور بخش شعر سوگواره 72 راوی آسمان گفت: واقعه عاشورا با اشعار شاعران ایران‌زمین گره خورده است.

عاشورا با اشعار شاعران ایران‌زمین گره خورده است
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند بهروز یاسمی چهارشنبه ‌شب در آیین اختتامیه سومین سوگواره 72 راوی آسمان به تاریخچه شعرهای عاشورایی در میان اشعار شاعران ایران‌زمین اشاره کرد و اظهار داشت: از آغاز شکل‌گیری شعر پارسی واقعه کربلا به شکل بسیار ویژه‌ای در شعر شاعران این سرزمین ظهور و بروز پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: از باباطاهر در قرن چهارم گرفته تا ابوسعید ابوالخیر، خاقانی، صناعی و بلخی تا اشعار شاعران معاصر مانند شهریار، واقعه کربلا یک جایگاه ویژه و نویی داشته است و مورد توجه همه شاعران ما در همه اعصار بوده است.
داور بخش شعر سوگواره 72 راوی آسمان ادامه داد: به نوعی می‌توان گفت عاشورا با شعر پارسی از قدیم گره خورده و رشته‌ای محکم را پدید آورده است.
یاسمی اظهار داشت: اما اشعار عاشورایی بعد از جنگ تحمیلی ایران شکل دیگری به خود گرفت و جنبه حماسی آن پررنگ‌تر شد چرا که پیش از آن اکثر اشعار تنها مرثیه بود ولی بعد از جنگ اشعار حماسی در مورد این واقعه بیشتر سروده شد.
وی یادآور شد: این واقعه در شعر شاعران مدرن نیز تجلی دارد و اوج آن در اثر "گنجشک و جبرئیل" حسن حسینی است.
داور بخش شعر سوگواره 72 راوی آسمان تصریح کرد: نکته قابل توجه در شعر عاشورایی در میان شاعران معاصر این است که بخش معرفتی و اخلاقی این واقعه در میان آثار شاعران معاصر ما پررنگ‌تر جلوه کرده است.
یاسمی به بیان اسامی برگزیدگان بخش سوگواره 72 راوی آسمان پرداخت و گفت: در این بخش قرار است از 10 نفر تقدیر شود که به ترتیب صالح دروند، مجتبی احمدی، محمدجواد شاه مرادی، مهدی نظارتی، علی سلیمانی، مریم عمارلو، آرش پورعلی‌زاده، احمد قدیریان، امیر نظام‌دوست و سمیه قاضی‌زاده در این بخش شایسته تقدیر شناخته شدند.
وی تصریح کرد: هم‌چنین در بخش اشعار دانش‌آموزی نیز مروارید صالحی، زهرا امیرآبادی‌زاده، امیر جمال‌مقدم، مرتضی داشگران و فاطمه کوه‌دو شایسته تقدیر شناخته شدند.
در بخش فیلم این جشنواره نیز جایزه ویژه جشنواره به فیلم عکس یار به کارگردانی شهرام باقری و منصوره قدیری تعلق گرفت همچنین جایزه بهترین فیلم مستند نیز به مستند درودگاه به کارگردانی زینب عربی تعلق گرفت.
همچنین هیئت داوران در بخش پوستر سید محمدحسین میرباقری، محمد بازدار و فاطمه بهری‌نژاد را به ترتیب به عنوان نفر اول تا سوم معرفی کرد.
در بخش نمایش رادیویی نیز سارا مختاری به عنوان صدابردار منتخب، هاجر کوشکی به عنوان نمایشنامه‌نویس منتخب، احمد ایرانی‌خواه بازیگر برتر مرد و لیلا تورانی به عنوان بازیگر برتر زن شایسته تقدیر شدند.
انتهای پیام/غ10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول