اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اتاق مشترک ایران و افغانستان:

تجار افغانی باید با توانمندی‌های تولید ایران آشنا شوند

خبرگزاری فارس: دبیر اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: تجار افغانی باید با توانمندی‌های تولیدی ایران آشنا شوند.

تجار افغانی باید با توانمندی‌های تولید ایران آشنا شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مظفر علیخانی ظهر امروز در چهارمین جلسه میز کشوری افغانستان که به میزبانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی برگزار شد حجم تجارت ایران با افغانستان را قابل توجه عنوان کرد.
وی تصریح کرد: سهم 27 درصدی ایران از بازار افغانستان نشان‌دهنده این است که برخی از اظهارنظرها که ایران بازار افغانستان را از دست داده درست نیست.
دبیر اتاق مشترک ایران و افغانستان وجود مرز مشترک طولانی بین دو کشور، وجود ارتباطات عاطفی، دینی و تاریخی مشترک بین دو کشور و حضور میلیون‌ها افغانی در ایران را از جمله عواملی دانست که می‌تواند سبب عمق‌بخشی به روابط دو کشور در منطقه شود.
 
*موفقیت در بازار افغانستان نتیجه تلاش فعالان اقتصادی است
علیخانی اظهار داشت: آنچه تاکنون در بازار افغانستان حاصل شده است بیشتر از آنکه نتیجه سیاست‌گذاری باشد حاصل تلاش فعالان اقتصادی ایران در این کشور است و اگر در سیاست‌گذاری‌ها مدون‌تر عمل کنیم نتایج بهتری را می‌توانیم شاهد باشیم.
وی خواستار ایجاد کارگروهی برای بررسی مصوبات گذشته در مورد روابط تجاری این دو کشور شد و گفت: در جلسات گذشته مصوبات خوبی انجام شد که هنوز عملیاتی نشده است و اجرای این مصوبات می‌تواند کمک بزرگی به توسعه روابط تجاری دو کشور کند.
دبیر اتاق مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: اکثر کشورهای جهان معافیت‌هایی را برای تجارت افغانستان در نظر گرفته‌اند تا بتوانند از این بازار استفاده بیشتری کنند که لازم است در ایران نیز این موضوعات مورد توجه قرار گیرد.
علیخانی اظهار داشت: ما برای توسعه روابط تجاری با افغانستان نیازمند نقشه جامعی هستیم تا بتوانیم پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم.
وی، بازاریابی را یکی از اصول اساسی برای توسعه روابط تجاری دانست و گفت: استفاده از روش‌های نوین بازاریابی در کشور افغانستان جواب نمی‌دهد بلکه باید تجار افغانی از نزدیک با توانمندی‌های تولیدی کشور ما آشنا شوند.
علیخانی افزود: برای حضور پررنگ‌تر در بازار افغانستان لازم است که تعامل بیشتری بین دولت و بخش خصوصی باشد چرا که بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند در این مسیر موفق باشد.
وی با بیان اینکه 44 کشور در افغانستان کار می‌کنند، تصریح کرد: به‌ عنوان مثال 90 درصد خدمات فنی و مهندسی این کشور در دست ترک‌ها است که ما نیز می‌توانیم در این عرصه‌ها حضور داشته باشیم.
 
*نباید سایه سیاست بر فعالیت‌های اقتصادی سنگینی کند
دبیر اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه نباید سایه سیاست بر فعالیت‌های اقتصادی وجود داشته باشد، گفت: حضور در بازار افغانستان و تداوم و گسترش آن نیاز به همکاری و هم‌فکری تمام دستگاه‌های مجری دارد.
انتهای پیام/ح20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول