اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار سیستان ‌و بلوچستان:

فصل جدیدی در روابط تجاری ایران و پاکستان آغاز می‌شود

خبرگزاری فارس: استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با اجرای تفاهم‌نامه‌ها، فصل جدیدی در توسعه روابط بازرگانی و تجاری بین دو کشور دوست و همسایه ایجاد می‌شود.

فصل جدیدی در روابط تجاری ایران و پاکستان آغاز می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، علی محمد آزاد امروز در دیدار سفیر پاکستان در ایران اظهار داشت: کشورهای اسلامی ایران و پاکستان توانمندی‌های زیادی دارند که در صورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، علاوه بر افزایش توان اقتصادی دو ملت، وابستگی به بیگانگان نیز کاهش خواهد یافت.

وی بازارچه‌های مرزی بین دو کشور ایران و پاکستان برای افزایش مبادلات مرزی و بهبود وضعیت معیشتی ساکنان دو سوی مرز را بهترین فرصت دانست و از سفیر پاکستان خواست با فراهم آوردن امکانات و تمهیدات لازم در آن سوی مرز، از این قابلیت در راستای تقویت مؤلفه‌های تجاری استفاده کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: ایران ظرفیت مناسبی برای رفع نیازهای پاکستان دارد که همسایه این استان باید با برنامه‌ریزی به بهترین شکل از آن بهره‌وری کند.

آزاد تصریح کرد: بحث تأمین انرژی برق بخش‌هایی از توان سیستان و بلوچستان برای کمک به کشور پاکستان است که این امر باید روز به روز افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان این آمادگی را دارد با توجه به ساخت نیروگاه‌های جدید از سرمایه‌گذاری طرف پاکستانی بهره ببرد.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور بیان کرد: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پاکستان مشترکات قومی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، بازرگانی و سیاسی بسیار با یکدیگر دارند.

آزاد افزود: به دلیل همین تعلق‌های فرهنگی بیشترین سهم مراوده‌های تجاری در زمینه مبادلات مرزی از دیرباز بین ایران و پاکستان وجود داشته است و تاکنون تعامل‌های بسیار خوبی بین بخش‌های دولتی، فعالان اقتصادی و بازرگانی بخش خصوصی دو کشور برقرار شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: یکی از اهدافی که جمهوری اسلامی ایران در بخش اقتصاد و تجارت دنبال می‌کند و در دنیای پیچیده تجارت جهانی بر آن اهتمام می‌ورزد، گسترش مناسبات بازرگانی با کشورهای همسایه است.

آزاد عنوان داشت:جمهوری اسلامی ایران بر توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری با پاکستان اهمیت قابل ملاحظه‌ای قائل است و به همین سبب پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران قراردادها، توافقنامه‌ها و تفاهمنامه‌های بسیاری بین دو کشور منعقد شده که در تلاش هستیم روز به روز این تفاهمنامه‌ها تقویت شود.

وی افزود: اکنون با تلاش‌های صورت گرفته زیر ساخت‌های مناسبی در سیستان و بلوچستان به منظور توسعه روابط تجاری و اقتصادی فراهم شده که باید با برنامه‌ریزی مناسب روز به روز از مرز بهره برد.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: ایجاد راه‌های ارتباطی مناسب، برقراری خط پروازی زاهدان ـ کویته ـ کراچی، ارتباط ریلی پاکستان با زاهدان ـ ترکیه و کشورهای اروپایی در کنار دسترسی به آب‌های آزاد تنها گوشه‌ای از زیر ساخت‌های فراهم شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط اقتصادی با سیستان و بلوچستان است.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان یادآور شد: همچنین نظام در تلاش است در کنار تقویت بازارچه‌های مرزی کنونی، گذرهای مرزی جدیدی را برای تقویت مبادلات مرزی و قانونمند کردن تجارت در مرز این استان با کشور پاکستان ایجاد کند.

آزاد با اشاره به همکاری‌های تجاری دو کشور گفت: باید با برنامه‌ریزی مناسب و ارتباطات بیشتر روز به روز همکاری‌های دو کشور نزدیک‌تر و تقویت شوند.

سفیر پاکستان در ایران نیز در این دیدار اظهار داشت: این کشور نیز با شناسایی نقاط مرزی مناسب با جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا روز به روز روابط اقتصادی و تجاری را که به نفع هر دو کشور است ارتقا بخشد.

خالد عزیز بابر افزود: زاهدان دروازه توسعه صادرات پاکستان به ایران و دیگر کشورها است که باید به بهترین شکل از این ظرفیت بهره برد.

وی گفت: در تلاش هستیم تا در آینده ای نزدیک در مرز پیشین ایران و پاکستان منطقه صنعتی ایجاد کنیم که نقش بسزایی بر تقویت روابط تجاری خواهد داشت.

سفیر پاکستان با اشاره به مرز تفتان پاکستان یادآور شد: با توجه به زیر ساخت‌های مناسب فراهم شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، در تلاش هستیم تا راه ارتباطی مناسب در منطقه کویری مرز ایران تا کراچی ایجاد کنیم که جابه‌جایی کالا از این بندر تا نقطه صفر مرزی جمهوری اسلامی ایران به 12 ساعت کاهش پیدا کند.

سفیر پاکستان همچنین بر تقویت پست‌های مرزی در نوار مرزی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با افزایش پست‌های مرزی، ایجاد گشت هوایی مشترک با جمهوری اسلامی ضمن جلوگیری از چالش‌ها  و پیامدهای قاچاق، امنیت پایدار را در این خطه برقرار کنیم.

سفیر پاکستان در ایران صبح امروز به منظور دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان به این خطه از جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول