اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال‌جاری صورت می‌گیرد

اختصاص 21 میلیارد تومان اعتبار برای مین‌روبی خوزستان

خبرگزاری فارس: استاندار خوزستان از اختصاص 21 میلیارد تومان برای تسریع در پاک‌سازی اراضی آلوده به مین شهرهای آبادان و خرمشهر در سال‌جاری خبر داد.

اختصاص 21 میلیارد تومان اعتبار برای مین‌روبی خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید‌جعفر حجازی شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: اخیرا هفت مصوبه برای رونق خرمشهر و آبادان در هیئت دولت تصویب شده است.

وی با تشریح این مصوبات عنوان کرد: 12 میلیارد تومان برای تسریع در پاک‌سازی اراضی آلوده به مین در شهرهای خرمشهر و آبادان در سال‌جاری اختصاص می‌یابد.

حجازی افزود: این اعتبار برای پاک‌سازی اراضی واقع در غرب خرمشهر و آبادان از سوی وزارت کشور به وزارت دفاع پرداخت می‌شود.

به گفته وی، با این اعتبار تا پایان امسال یا فروردین‌ماه سال آینده زمین‌ها از مین پاک‌سازی می‌شود تا کشاورزان به خانه‌های خود بازگردند و کشاورزی و نخیلات در این منطقه احیا شود.

* پلاک اروند برای خرمشهر و آبادان

رئیس شورای اداری خوزستان در مورد صدور مجوز تردد خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد اروند به مرکز خوزستان گفت: صدور این مجوز تقاضای استان برای رونق خرمشهر و آبادان بوده که در نشست4 دی‌ماه هیئت دولت به تصویب رسید و موافقت شد که محدوده تردد خودروهای پلاک اروند از شعاع 40 کیلومتری تا 120 کیلومتر و مرکز استان افزایش یابد.

وی افزود: به دلیل مشکلات تردد مالکان این خودرو‌ها در خرمشهر و آبادان، این پیشنهاد مطرح شده است.

حجازی خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌ای در منطقه آزاد تدوین و روز دوشنبه تصویب شد که چگونگی استفاده و تردد و تمام ضوابط حاکم برای افراد ساکن آبادان و خرمشهر بعد از ابلاغ این مصوبه مشخص می‌شود.

به گفته وی، تکالیفی نیز برای ناجا معین شده تا در توافقنامه ضوابط برخورد با تخلف تردد رانندگان در خارج از محدوده منطقه آزاد تدوین شود.

* ۱۳۰ هکتار بقایای جنگی

استاندار خوزستان با بیان اینکه 130 هکتار از اراضی آبادان و خرمشهر را ساختمان‌ها و اراضی مخروبه باقی‌مانده از زمان جنگ تشکیل می‌دهد، افزود: این زمین‌ها در تملک دولت نبوده و صاحبان آن‌ها قصد بازگشت به شهر و نوسازی آن‌ها را ندارند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که طی دو سال صورت گرفت، ساماندهی و احیای اراضی‌‌ رها شده و ساختمان‌های مخروبه از زمان جنگ در خوزستان در قانون برنامه توسعه پنجم گنجانده شد.

حجازی خاطرنشان کرد: این اراضی با اعتباری که هیئت دولت تصویب کرده از طریق وزیر راه و شهرسازی تملک می‌شوند و در اختیار سرمایه‌گذاران یا کمیته‌ای که برای این منظور تشکیل می‌شود قرار می‌گیرند، تا چهره تیر و ترکش از این شهر‌ها رخت بربندد و اصلاح شود.

* نوسازی 200 فروند شناور

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان با اشاره به اینکه تعداد زیادی شناور با قدمت بالا در خرمشهر فعال و غیراقتصادی هستند، گفت: براساس یکی دیگر از مصوبات دولت 200 فروند شناور برای نوسازی و افزایش ظرفیت از تسهیلات بانکی کم بهره بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: این تسهیلات از محل سپرده‌های سازمان بنادر و دریانوردی نزد بانک ملت در دو مرحله به این تعداد شناور اختصاص می‌یابد.

حجازی هم‌چنین تسریع در لایروبی و خارج کردن مغروقه‌ها را از دیگر مصوباتی که به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده عنوان کرد و ادامه داد: این اقدام با همکاری وزارت نیرو انجام می‌گیرد و تا اوایل سال آینده مغروقه‌ها از محدوده رودخانه‌های کارون و اروند خارج می‌شوند تا مسیر برای تردد شناورهای صیادی و باری فراهم شود.

* لایروبی با کمک خارجی‌ها

حجازی از حل مشکل قانونی همکاری شرکت‌های خارجی برای لایروبی کارون خبر داد و بیان کرد: وجود لای در بهمنشیر و کارون مانع تردد شناور‌ها می‌شود.

براساس این مصوبه دولت با استفاده از ظرفیت‌های خارجی و شرکت‌هایی که تمایل به لایروبی کارون و استفاده از لای در مقابل آن دارند، موافقت شد.

وی ادامه داد: براساس یکی دیگر از مصوبات دولت مقرر شد در تامین اعتبار شبکه‌های آبیاری و زهکشی شهرهای خرمشهر و آبادان به ویژه بهمنشیر تسریع شود تا علاوه بر ذخیره‌سازی آب، کنترل منابع با استفاده از اعتبارات آب‌های مرزی که در اختیار وزارت نیرو و سازمان آب و برق است ظرف یکی دو سال آینده انجام گیرد.

حجازی خاطرنشان کرد: این پروژه به توسعه کشاورزی و نخیلات این شهر‌ها کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: پیشنهادی در مورد امکان واردات 5 هزار دستگاه مینی‌بوس و مونتاژ آن در آبادان و خرمشهر مطرح شد که بررسی آن به کمیسیون‌های تخصصی واگذار شد.

* استخدام 11200 نفر

عالی‌ترین مقام دولت در استان، استخدام فارغ‌التحصیلان بیکار در پست‌های خالی را در چارچوب برنامه پنجم توسعه از دیگر مصوبات دولت برای خوزستان عنوان کرد و گفت: براساس این مصوبه مقرر شد برای هر تخت بیمارستانی که در سال‌های 89، 90 و 91 به بهره‌برداری می‌رسد، دو نفر نیروی انسانی به غیر از نیازهای خالی بهداشت و درمان در دو سه مرحله مجوز استخدام صادر شود.

وی افزود: براساس برآورد‌ها یک هزار و 100 تخت بیمارستانی تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که به ازای آن 2 هزار و 200 نفر در بخش‌های تخصصی علوم پزشکی ظرف امسال و سال آینده استخدام خواهند شد.

حجازی اظهار کرد: مجوز به کارگیری یک هزار و 500 حرفه‌ای نیز صادر خواهد شد که عمده استخدام آن‌ها در سال‌جاری است.

به گفته وی، شهرهای جدیدالتاسیس و شهرهایی که با کمبود نیروی آموزشی رو به‌ رو هستند هم‌چنین بومیان این شهر‌ها در اولویت استخدام هستند.

وی خاطرنشان کرد: 7 هزار و 500 نفر نیز در سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها با اولویت شهرستان‌های جدیدالتاسیس استخدام خواهند شد که مجوز جذب حداقل 5 هزار نفر تا پایان امسال صادر می‌شود.

حجازی افزود: بخشی از این سهمیه مربوط به تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قرارداد معین است.

* افتتاح 3000 میلیارد تومان پروژه

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تا پایان امسال رئیس جمهوری، هیئت دولت و معاون رئیس جمهوری سفرهایی به خوزستان دارند، گفت: در این سفر‌ها پروژه‌هایی به ارزش 3 هزار میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

وی افزود: پتروشیمی اروند با سرمایه‌گذاری 17 هزاارمیلیارد تومان و اشتغال یک هزار و 540 نفر به صورت مستقیم، کارخانه ‌ام‌دی‌اف شعیبیه با سرمایه‌گذاری 111 میلیارد تومان، کارخانه شکر دهخدا با سرمایه‌گذاری 416 میلیارد تومان، ورزشگاه 50 هزار نفری اهواز با اعتبار 69 میلیارد تومان و پل هشتم به بهره‌برداری می‌رسند.

حجازی پیست دوچرخه‌سواری شرق اهواز، تصفیه شکر فارابی و کارخانه خمیر را از دیگر طرح‌های آماده افتتاح برشمرد و عنوان کرد: 300 طرح کوچک‌تر نیز در سفر دولت توسط وزرا در شهرستان‌ها افتتاح می‌شوند.

وی هم‌چنین اظهار کرد: 22 هزار واحد مسکن مهر نیز در اندیمشک، امیدیه، بهبهان و شوش به بهره‌برداری می‌رسند.

به گفته وی، 6 هزار واحد مسکن مهر نیز در مرحله محوطه‌سازی هستند که تا پایان امسال تکمیل می‌شوند.

* رد صلاحیت 17 درصد داوطلبان

رئیس شورای اداری استان گفت: 17 درصد داوطلبانی که برای نامزدی مجلس نهم در استان ثبت‌نام کرده بودند رد صلاحیت شدند که آمار عدم احراز صلاحیت نسبت به دوره گذشته حدود ۸ درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه در دور هشتم مجلس صلاحیت 25 درصد از کاندیدا‌ها تایید نشد، افزود: تاکنون صلاحیت 306 نفر در خوزستان برای رقابت نهمین دوره مجلس تایید شده است.

حجازی اظهار کرد: براساس برنامه زمان‌بندی تا 11 بهمن‌ماه مراحل بررسی و رسیدگی به شکایات داوطلبان انجام می‌گیرد و 3 اسفندماه لیست اسامی داوطلبان توسط مراکز حوزه انتخابیه مشخص می‌شود.

* پایان خانه به دوشی دانشکده خبر 

استاندار خوزستان هم‌چنین از حل مشکل مکان دانشکده خبر اهواز و تعیین محل ثابت برای این دانشکده خبر داد و گفت: این دانشکده به زودی جایگزین مرکز مدیریت دولتی در ساختمان مرکز پژوهش استانداری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر آتی هیئت دولت به استان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت خبرنگاران مطرح می‌شود.

حجازی تاکید کرد: به مدیران و روابط عمومی سازمان‌ها تذکر داده شد که ارتباط خود را با خبرنگاران بهتر کنند و مانعی برای پاسخگویی مدیران به وجود نیاورند.

وی هم‌چنین از مدیران مطبوعات خواست که مطالبات وصول نشده خود را از دستگاه‌ها از طریق روابط عمومی استانداری خوزستان دنبال کنند.

* تهران، منشاء اختلاس بزرگ

استاندار خوزستان تاکید کرد: پرونده سوءاستفاده مالی به خوزستان هیچ ارتباطی نداشت.

وی افزود: در جریان این پرونده نه تنها از منابع مالی استان چیزی کم نشده بلکه یک هزار و 400 میلیارد تومان پول مواد اولیه به استان وارد شده است بنابراین در بانک‌های ما اثر نداشت.

حجازی تصریح کرد: منشاء اختلاس از تهران بوده و عمده جرایم بین بانک‌های کیش و تهران صورت گرفت، با وجود بازداشت و احضار بیش از 170 نفر، تنها پنج نفر از خوزستان بازداشت شدند و این نشان می‌دهد که استان دخالتی در این پرونده نداشت.

وی افزود: ‌با کشف این پرونده و رسانه‌ای شدن آن، جهت بیشتر مصاحبه‌ها به سمت خوزستان معطوف شده بود، در حالی که این استان نقشی در جرم نداشت.

بعد از ملاقات حضوری با مسئولان رده بالای این پرونده و اعتراض به این روند، اکنون در مصاحبه‌ها نامی از خوزستان برده نمی‌شود.

این مقام مسئول در مورد دست داشتن یا احضار نمایندگان مجلس در رابطه با پرونده سوءاستفاده مالی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

* کاری بر زمین نمانده

استاندار خوزستان در مورد تاخیر در انتصاب پست‌های خالی مهم از جمله معاونان خود و فرمانداران گفت: مهم این است که افرادی که در حال حاضر در این پست‌ها قرار دارند کارشان را انجام می‌دهند.

قناعتی (سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی) با سابقه و تجربه زیادی که در زمان تصدی فرمانداری‌ها داشت مشکل خاصی ندارد و می‌تواند یک انتخابات خوب برگزار کند، اخوان صباغ (سرپرست معاونت عمرانی و مدیرکل بحران) نیز که تجربه‌ای در این زمینه ندارد دوره سرپرستی را می‌گذراند.

وی افزود: صدور حکم فرماندار مسجدسلیمان تاخیر داشته اما گزینه منتخب برای فرمانداری دزفول در مراحل نهایی انصراف داده است.

به گفته وی، تصمیم وزارتخانه صنعت و معدن برای انتخاب مدیرکل با توجه به ادغام وزارتخانه‌ها تغییر کرده است البته پیشنهادهایی برای مدیریت به وزارتخانه ارائه شده که همه بومی استان هستند.

* سازمان‌ها ساحل کارون را رها کنند

استاندار خوزستان در مورد اختلاف اخیر شهرداری اهواز و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل تبدیل محل احداث تالارهای همایش و نمایش اهواز به فضای سبز، گفت: ساحل‌سازی و ایجاد فضای سبز در حاشیه رودخانه کارون سیاست کلی استان است و ساحل رودخانه بهترین مکان برای ایجاد فضای زیبا و مفرح برای مردم است.

وی با اشاره به اینکه در اصفهان برای استفاده از ساحل زاینده رود صد‌ها واحد تخریب و اراضی آزادسازی شده، گفت: هم‌اکنون با دستگاه‌های اجرایی مستقر در ساحل کارون از جمله گمرک، پخش فرآورده‌های نفتی، بیمارستان رازی توافق شده که از ساحل کارون به محل دیگری منتقل شوند تا این اماکن به فضای سبز و پارک تبدیل شود، بنابراین ساخت تالار‌ها در ساحل هدف کلی را نقض می‌کند.

حجازی افزود: براساس قانون حریم و بستر بعد از سال‌های 84 و 85 ساخت و ساز در حریم رودخانه ممنوع شده و نمی‌توان مجوز ساخت در محل فعلی تالار‌ها را صادر کرد.

وی با بیان اینکه اداره‌کل ارشاد پروژه تالار‌ها را در مرحله فوندانسیون به مدت پنج سال متوقف کرده بود، اظهار کرد: تعطیلی پروژه تالار‌ها به دلیل این بود که ارشاد مالک این اراضی نبود، پروانه ساخت نداشت و نتوانسته بود مجوزهای قانونی را اخذ کند، بنابراین اعتباری نیز به این پروژه اختصاص نیافته بود.

حجازی گفت: از سوی شهرداری اهواز سه قطعه زمین به عنوان جایگزین اراضی تالار‌ها به ارشاد پیشنهاد شد که امروز مطلع شدم ارشاد با یکی از این قطعات موافقت کرده است.

وی افزود: این محل مناسب احداث تالارهاست و دسترسی به آن نیز برای مردم خوب است، علاوه بر این پروژه از بن‌بست خارج می‌شود و در سال 91 اعتباری برای آن منظور خواهد شد.

حجازی تاکید کرد: آزاد‌سازی اراضی ساحلی و احداث فضای سبز به نفع مردم و آینده شهر است چرا که به محلی برای گشت و گذار تبدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: احداث سالن اجتماعات در ساحل نادرست است و می‌توان این پروژه را در جای دیگر نیز اجرا کرد.

این مقام مسئول هر‌گونه مخالفت با احداث تالارهای نمایش را رد کرد و گفت: هر پروژه باید در جای خود ساخته شود کما اینکه برای خانه هنرمندان محلی در پارک سبحانی در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: با اسم یا جریان خاصی مخالف نیستم و هدف از تغییر محل تالار‌ها فقط تامین منافع شهر و زیبا‌سازی ساحل است.

استاندار خوزستان در حالی محل فعلی تالارهای نمایش اهواز (بخشی از مجموعه فرهنگی هنری اهواز) را غیرقانونی و فاقد اعتبارات دولتی اعلام می‌کند که اسناد، خلاف این مسئله را نشان می‌دهد. این مجموعه 11 سال پیش با موافقت شورای شهر و شهرداری در ساحل شرقی کارون کلنگ‌زنی شد، اما با تغییر مدیریت شهری مخالفت با این پروژه آغاز شد.

هر سال حدود 200 میلیون تومان اعتبارات ملی و استانی به تالارهای نمایش و همایش اهواز اختصاص می‌یافت.

فوندانسیون تالارهای نمایش و همایش اهواز جنب موزه هنرهای معاصر در ساحل شرقی کارون نیمه شب 22 آذرماه توسط شهرداری تخریب و به فضای سبز تبدیل شد.

انتهای پیام/ج10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول