اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته هوای پاک صورت می‌گیرد

جلوگیری از تردد خودروهای بدون معاینه فنی در سطح شهر قم

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: به منظور جلوگیری از افزایش آلودگی‌های زیست محیطی از تردد خودروهای بدون معاینه فنی در سطح شهر جلوگیری می‌شود.

جلوگیری از تردد خودروهای بدون معاینه فنی در سطح شهر قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمود علی رکنی ظهر امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به فرا رسیدن هفته هوای پاک که از 25 دی تا اول بهمن ماه برگزار می‌شود، اظهار داشت: «سوخت پاک، صنعت پاک و هوای پاک» به عنوان شعار هفته هوای پاک در نظر گرفته شده است.

وی افزود: یکی از اهداف محیط زیست استان قم حفاظت و بهره‌وری معقول از منابع در زمان و مکان مناسب است که با تحقق اهداف زیست محیطی و انجام رسالت آن، متناسب با خواسته‌ها و نیازهای افراد صورت می‌گیرد.

رکنی ادامه داد: حفاظت از محیط زیست نیازمند فرهنگ‌سازی است که این امر با بصیرت و دانش به دست می‌آید که در مدت زمان معین به فرهنگ رسیده و باعث ارتقاء حساسیت عمومی در مقوله زیست محیطی خواهد بود.

مدیرکل محیط زیست استان قم اظهار داشت: اداره‌کل محیط زیست استان قم در زمینه زیر ساخت‌های محیطی محدویتی ندارد و می‌تواند با استفاده از تکنولوژی روز و انرژی‌های نوین و پاک با فرهنگسازی در همه حوزه‌ها به خصوص حوزه صنعت ارائه خدمات کند.

 

*وجود دو دستگاه سنجش میزان آلودگی هوا در قم

وی با بیان اینکه دو دستگاه سنجش آلودگی هوا در استان قم وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 9 سیستم به‌روز در استان قم وجود دارد که میزان آلودگی هوا را ردیابی می‌کنند و همچنین دو دستگاه سنجش میزان آلودگی هوا در منطقه 30 متری کیوانفر و خیابان ساحلی میزان آلودگی هوا در شهر را رصد می‌کنند.

رکنی خاطرنشان ساخت: 70 درصد آلودگی‌ در کلانشهر‌ها مربوط به تردد خودروها، 20 درصد مربوط به واحدهای صنعتی و 10 درصد مربوط به سیستم‌‌های گرمایشی است.

وی عنوان کرد: وجود گرد و غبار یک منشا خارجی دارد که با گسترش فضای سبز می‌توان ورود گرد و غبار را به استان کنترل کرد و در این صورت می‌توان مانعی برای ورود ریز گردها و ابزاری برای پالایش هوا در استان قم ایجاد کرد.

مدیر کل محیط زیست استان قم در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: با توجه به اینکه سرانه فضای سبز در کشور 20 متر مربع است، استان قم با پوشش گیاهی مناسب دارای 14  متر مربع سرانه فضای سبز است.

 

*آغاز کاشت 124 هزار اصله درخت همزمان با هفته هوای پاک

وی با اشاره به برنامه‌های اداره‌کل محیط زیست به مناسبت هفته هوای پاک گفت: با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، در هفته هوای پاک کاشت 124 هزار اصله درخت در سطح استان انجام شده است که تا 15 اسفند ماه که مصادف با روز درختکاری است، ادامه خواهد داشت.

رکنی با اشاره به مزیت فضای سبز در کاهش آلودگی‌های محیطی گفت: کارکردهای فضای سبز در هر منطقه‌ای قابل اهمیت بوده که می‌توان از جمله فواید آن به تلطیف هوا، کاهش آلودگی، ارزش زیباشناختی محیط در پارک‌ها و فضای سبز عمومی و تجهیز شده اشاره کرد.

وی از دیگر برنامه‌های این هفته را افزایش ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا برشمرد و ادامه داد: ارتقا خودروهای استاندارد، پالایش آلودگی، ایجاد نرم‌افزار سنجش آلودگی شهری و ... از جمله برنامه‌های هفته هوای پاک در استان قم است.

رکنی دیدار با مراجع عظام، حضور در نماز سیاسی عبادی جمعه، دیدار با تولیت آستانه حرم حضرت معصومه(س)،‌ انجام مصاحبه رادیویی و تلویزیونی،‌ بازدید از منطقه حفاظت‌شده پلنگ‌دره و جلوگیری از تردد خودروهای بدون معاینه فنی در هفته هوای پاک در سطح شهر را از دیگر برنامه‌های محیط زیست استان قم عنوان کرد.

مدیرکل محیط زیست استان قم تصریح کرد: مرکز تحقیقات محیط زیست و خزنده‌شناسی کشور نیز در آینده‌ای نزدیک در استان قم راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول